Jura volym på kokare?

Yli

Active member
Någon som har koll på volymen i jura´s kokare? Är det samma i alla serier?

Funderar att byta upp mig från FF X1....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Väljer man inte en helautomat för att slippa bry sig om sådana detaljer?

Har du en kvarn till din FF X1? Om inte så är det det du ska skaffa för att få till en UPPgradering. Har du det och byter ut kvarn och maskin mot en helautomat så tror jag att det kan bli en NEDgradering istället.

Har du ingen kvarn så kan en bra helautomat säkert göra lika bra kaffe som du kan göra nu.
 

Yli

Active member
Har en Isomac Inox Prof och kör bara malet kaffe.
Men lyckas sällan i vardags stressen bli nöjd med resultatet...?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Du kör bara med bönor, menar du (antar jag). Alltså "färskmalet" kaffe. Det finns ju färdigmalet på burk att köpa i affären, det använder du knappast när du har nen kvarn.

(Hans profil var inte ifylld när jag skrev första inlägget, som info till alla som tror jag blivit blind ;) )

Till saken: Har du rätt extraktionstid? Typ 25-30 sekunder? Om inte, justera kvarnen.
Du känner till vad en "flush" är, och kanske rentav "temp. surfning"? Om inte, sök i forumet och läs om det.
Vad kör du med för bönor? Riktiga espressobönor som håller bra kvalitet, eller random bönor från ICA?

Det finns någon (eller några?) här som har en FF X1 som tycker den är helt OK. Kanske en idé att starta en tråd om din X1 först, och se om du får vettiga råd/svar?

Jag är bara rädd att du köper en dyr maskin du inte blir nöjd med. Om "jobbet" att göra kaffe inte är problemet, så känns inte en helautomat som rätt medicin.
 
Svårt med att säga storleken på kokaren, eftersom på de större Jura-maskinerna iaf, så är värmeelement/kokare integrerade, så vattnet värms upp i små, små kanaler inuti värmeelementet och således rätt så snabbt. T ex en X7/X9 är specade att klara ca 100 koppar/tim beroende på inställning.

Men som sägs ovanför, träning/laborering ger både färdighet och en bra slutprodukt.
 

arto

Well-known member
Dom flesta Juror har thermoblock, dvs metallblock med kanaler där vattnet värms till varmvatten eller ånga. Så dom är inte så stora när det gäller volymen. Däremot funkar det ju fint till att värma vatten till kaffedelen iaf. Som en helt vanlig HX egentligen.

Dom bästa Jurorna, X9, klarar ungefär 150 koppar / dag, inte timme.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp