Avkalkning

Bat

Active member
Hur avkalkar man en fastvattenansluten maskin?
Detta ska ju göras med jämna mellanrum. Inge kul att plocka isär varje gång.:huh:
Har hört att det finns kalkfilter som går att koppla på vattenslangen in till maskinen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, det finns avhärdningsfilter man kan koppla in på vattenledningen, rekommenderas.

Min maskin har både en behållare för vatten och möjlighet till direktkoppling, det är bara att vrida på en kran för att välja källa (med andra ord lätt att avhärda genom att använda behållaren för avkalkningsmedlet). Har man inte det så är det väl till att koppla loss röret och stoppa ner i en dunk med avkalkningsmedel? I så fall skulle jag definitivt vilja koppla in en avhärdare på vattenledningen!
 

Bat

Active member
Ja, det finns avhärdningsfilter man kan koppla in på vattenledningen, rekommenderas.

Min maskin har både en behållare för vatten och möjlighet till direktkoppling, det är bara att vrida på en kran för att välja källa (med andra ord lätt att avhärda genom att använda behållaren för avkalkningsmedlet). Har man inte det så är det väl till att koppla loss röret och stoppa ner i en dunk med avkalkningsmedel? I så fall skulle jag definitivt vilja koppla in en avhärdare på vattenledningen!

Om man använder dunkmetoden, hur funkar det? hur får jag vattnet att komma in i maskinen?
Det måste ju finnas ett vattentryck som pressar in vattnet eller suger pumpen in vattnet?
 

Walle

Well-known member
Ett sånt har du nog redan.. Filtermassa med små kulor som binder natriumjoner. När sedan vattnet passerar binds kalcium till exempel hårdare än natrium i massan och "hårdheten" fastnar i filtret i stället för i den varmaste punkten i din maskin.
Du laddar om det med salt.
 

Daffy Duck

Well-known member
Det ska ju även finnas elektroniska varianter, som tydligen skapar ett magnetfält runt vattenledningen som i sin tur påverkar hur kalket i ledningen beter sig.

Ett urklipp från NyTeknik:

"Elektromagnetisk eller magnetisk "avhärdning" tar inte bort kalk ur vattnet. I stället vill man påverka hur kalken beter sig. En ofta iakttagen effekt är att såddkristaller bildas, som sedan växer till när vattnet som värms övermättas med kalk. Kalken faller då ut på såddpartiklarna i stället för på rörens insidor, och ett löst slam bildas i stället för hårda avlagringar. I bästa fall försvinner partiklarna sedan ut med det vatten som tappas av. "

Fördelen med detta är att man slipper använda kemikalier, vilket är en fördel både miljömässigt och ekonomiskt.

Dock är väl inte alla effekter med sådan behandling klarlagda.

För er som vill läsa artikeln finns den här:
http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/teknikfragan/article44181.ece

Några olika varianter på apparater:
http://www.csagentur.se/aquasuper.html
http://www.avkalkning.se/

Jag vill dock säga att jag har själv inte provat, och har därför ingen aning om hur bra dessa fungerar i praktiken. Det verkar dock intressant, då en sådan avkalkning borde påverka smaken på vattnet avsevärt mindre än en kemisk avkalkning.

Någon här som kanske provat och vet mer om det fungerar bra?
 

djneo

Well-known member
Lånar denna gamla tråd lite... nu ska jag kalka av min maskin med citronsyra hade jag tänkt men hur mycket ska det vara emot det vatten man använder och hur länge ska man ha det i kokaren?
 

Bat

Active member
Avkalkning av Faema

Ok, nu är avkalkning på gång.
Då Faeman har fastvattenanslutning fungerar den inte utan det kommunala vattentrycket (5bar?). Har grubblat på hur man då får in "citronvatten" i kokaren.
Lösningen blev en extra vattentank mellan kran och bryggare.

Först tömma bryggaren på vatten genom ångröret,
ansluta i botten av tank och fylla med "citronvatten",
Ansluta tankens toppända till kran och öppna.
Nu när jag slår på bryggaren trycker vattentrycket in "citronvatten" in i bryggaren.

Galet?:unsure: eller har någon gjort en sådan operation?
 

Bilagor

  • DSC00285.JPG
    DSC00285.JPG
    151.2 KB · Visningar: 58
Topp