Rostningsgrad och extraktionstid

Lassekongo

www.gokaffe.se
Har under en längre tid varit inspirerad av långa tider på extraheringen (utan att det blondar eller så). longshot-is-the-shit, typ, se t ex http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3714
Har för mig att det var DC (vem annars?) som först? skrev om detta i somras eller dyl...

Detta har givit en stor påverkan på hela klabbet. Jag har slutat rosta till 2:a crack. Nu bryter jag rostningarna oftast kring slutet av 1:a crack, dvs jag är mer åt bryggkafferostningsgrad än jag tidigare kört då det gällde espresso (längre rostningstid dock än för bryggen som jag kör snabbare). Mindre rostade bönor smakar alltså bättre i långskotten jämfört med de lite hårdare rostade. Jag har också svårare för robusta med de längre skotten. Jag vet inte ifall det är inbildning eller vad det nu kan vara... Hjärnröta är ju ett alternativ förståss... Eller så håller jag på och omvärderar min smakpreferens helt enkelt...

Är det bara jag som märkt av detta? Dvs lättare rostat smakar bättre än mer rostat då vi kör med långa extraktionstider?
 

Yirgacheffe

Well-known member
För oss grabbar i den syrliga hörnan smakar väl alltid den lättare rosten fint. Även jag brukar plocka mina ganska tidigt, men jag vet faktiskt inte riktigt hur långa mina skott är då jag aldrig tar tid på dem, utan helt förlitar mig på de andra variablerna.
 

arto

Well-known member
Kan tänka mig att man lättare för ut ask-smaken av dom hårdare rostade bönorna om man extraherar dom under en extralång tid. Tycker det blir sådär superbittert.

Dom ljusare kan helt enkelt inte ge dessa smaker... Kanske :)

Men det är nåt som jag märkt också iaf :)
 

plind

Well-known member
Kör uteslutande med mörkrostade blandningar så jag har ingen erfarenhet av "långskott" med dessa.(De ljusa alltså...) När det gäller robustablandningar så tycker jag inte de tål lika långa extraktionstider som rena Arabicablandningar.
Några av mina allra bästa shots har jag fått med finmalda Arabicablandningar och extraktioner mellan 30-40s:) Ibland blir det dock en bränd bismak.

Oftast ligger jag på 20-25s.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag tror att det är som ni alla säger. Ask-smak eller vad man nu ska likna det vid, robustornas tålighet osv. Kul att det inte bara är jag som upplevt detta.

Jag gillar skarpt smaken från en långt dragen shot, söt mjuk och fruktigare än om man tar den mer traditionellt på ca 25 s.
 

zix

Well-known member
På sistone har jag dock haft problem med de långa. De blir lätt för varma. Dags att sänka pressostaten lite kanske?
 

Pac

Maskindoktorn
Jag har inte kommit till de där riktiga långskotten än. Jag ligger på några cl ur en dubbel på ca 30s men brukar bryta där och inte fortsätta. Kanske dags att prova att öka på tiden lite och se vad jag får ut? :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Gör så, testa att bryta lite "regler" och vad tyckte du om smaken? Självklart ska man bryta så att det inte hunnit blonda. Gissar att de som kan skulle kalla detta långdragen ristretto eller dyl.
 

Hopdemon

Active member
Sura långskott, bra.

Jag njuter i höga drag av främst afrikanska kaffen med, förhållandevis, långa extraktionstider, men liten volym resulterande dryck.
Många upplever dock intensiteten besvärande, framförallt när det gäller syran.
Mina preferenser (hög syrlighet, hög sötma, komplex arom) går ofta bra ihop med långa tider. Jag anser dock att de riktigt mörkrostade kaffeblandningarna bör tillredas enligt "reglerna" eftersom beskan annars blir alltför framträdande.
 

Mmm Kaffe

Active member
Vad påverkar extraktionstiden:

Arabica vs Robusta
Rostningsgrad
Malning - Grad och färskhet
Färskthet hos kaffe map nyrostat
Mängden kaffe i filterhållaren
Vattentemperatur och kalkhalt
Tampning
Luftfuktighet
Mikroklimat
och säkert en del annat
 

nnnc

Active member
Någon som testat långa med en blandning där robustan är betydligt lättare rostad än arabican? Det borde ju få effekten att robustans smaker hålls tillbaka medans arabiccan kan tillföra fördelarna med långa extrationer....
 

zix

Well-known member
Jag har nog trott att robustan oftast inte smakar särskilt bra om man rostar den ljust.
Och att mörkrostad arabica inte klarar särskilt långa exktraktioner.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp