Ingen ånga - Rancilio Silvia

Calobra

Alnö Kaffehus
Skumt!
Efter en stund ute på gården kom jag in och skulle ånga mjölk. Maskinen var påslagen sedan tidig morgon. Upptäckte nu att jag hade glömt ångknappen intryckt sedan frukost. Skäms men gjort är gjort.:(
När jag nu ska ånga saknas trycket totalt. Tanken är full och jag kan få ut både espresso och tevatten. Men med ångknappen inne händer precis ingenting.
Utlöst säkring? Tömd kokare? Jag följer bruksanvisningen för att fylla kokaren. Dvs slår av allt utom espressoknappen - flushar grupphuvudet. Ingen skillnad.

Tips?:unsure:
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Verkar som om värmeelementet inte kopplar in. Maskinen har nu varit avstängd några timmar och kommer inte upp i värme igen. Finns det någon säkring eller?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Tack Wirre,
kollade länken och följde instruktionen. Elementet verkade få fart igen. Hann dock inte kolla allt. Var så sent på kvällen. Rapporterar ikväll.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Jaha, det var alltså inte svårare än så! Maskinen blev överhettad då ångknappen lämnades intryckt. Automatsäkringen löste ut. Tur att det finns sådana. Hittar inget om det i manualen - lite skumt. Åtgärden var alltså mycket enkel. Plugga ur kontakten ur väggen. Skruva av de fyra skruvarna som håller topp-plåten. Lyft av plåten och tryck in den rosa knappen på bilden. Knappen ger inget direkt gensvar, men tryck in hårt en gång och det borde räcka. Prova om värmen kommer tillbaka. Montera tillbaka plåten.

2282769265_0051e6e54f.jpg
 

Johan H

New member
Tack!

Vill bara säga tack för denna tråd! Stod förtvivlad bredvid min Silvia och kunde inte förstå varför vattnet inte blev varmt. Skulle jag bli tvungen att packa ihop maskinen och skicka tillbaka den till nätbutiken för reperation i tre månader eller så? Nej, bort med fyra skruvar för att sedan trycka på den rosa knappen!
 

guitfritz

Active member
Nu har jag ingen Silvia, men jag måste ta av mig hatten och buga, Calobra, för det lysande initiativet att ta en bild och posta på forumet! Du har ju dessutom redan hjälpt en forumit! Grymt bra!
 

mikaels

Active member
Tackar för den informationen :)! Min Silvia har förvisso uppfört sig exemplariskt sen jag fick hem henne, men det är ju lysande med en sån instruktiv bild den dagen det händer (och jag vet att jag kommer att glömma ångknappen någon gång...)
Lite surt att automatsäkringen löser ut bara för att ångan är på lite för länge, vad är det för marginaler?
 
Dagen innan julafton, stressen börjar lägga sig, julklapparna inslagna och skinkan är färdig. Dags för en espresso. Går bort till Silvian som stått på en timme för att bli varm. Tar en kopp... hmmm... kall. Startar maskinen, kallt vatten. Nej tack... ingen is-espresso här inte.

Kollar snabbt igenom manualen. Står endast att man ska kolla så att tanken inte är tom... Duh. Klart den är full, alltid färskt vatten. Börjar se reperationskostnaderna passera revy framör mig, när jag kommer på Riktigt Kaffe. Forumet jag hängde på innan jag bestämde mig för min Silvia.

En halvtimma senare sitter jag nu här med en god espresso och skriver dessa rader. Tack och God Jul, för det blev den nu! :)
 

Mozzo

Member
Min säkring löste ut igår när vi hade mjölkskumningsövning med Silvian. Har en PID installerad och även espresso temperaturen gick ner. Öppnade topplocket och tryckte in säkringen, sedan gick temperaturen upp igen. Kändes skönt. Har hört att man aldrig skall tömma kokaren eller ha ångknappen på längre än 30 minuter. Kommer köra vatten mellan gångerna jag skummar i framtiden och inte ha på ångknappen för länge... Man lär sig som sagt.
 

Brölar

Well-known member
Även jag får nu tacka Calobra för den utmärkta informationen.
Såg först framför mig ett par veckors presskannedrickande i väntan på dyra reservdelar men fick sedan en aning långt bak om att jag någon gång för länge sedan läst om någon med samma problem. Hittade inlägget på någon minut och morgonen var räddad!
Tack!
 

Judoka

Member
Hej igen!
ok, nu har jag testat med automatsäkringen...

Tyvärr kvarstår samma fel.

Automatsäkringen ser INTE ut att vara utlöst, för den rosa knappen har inte ploppat ut och går inte alls att trycka in. Den är helt stum. Försökte trycka in med mycket stor kraft.

Alltså har jag värme om jag vill göra espresso, men om jag trycker på Tévatten - knappen händer ingenting, eller på ÅNG - knappen, så kommer ingen ånga och röret verkar inte bli varmt.

Alla knappar LYSER dock, när de är påslagna.

Hur går jag vidare? Visst låter det som om värme-elementet inte vill starta? Men samtidigt _har_ jag ju värme med Espressobryggar - knappen?

Finns det ett separat värmeelement till ångan, som man kan beställa och byta, eller måste jag lämna in maskinen?
 

duenorth

Well-known member
Rancilio Silvia är en enkel kokare så samma element tar hand om "bryggvattnet" som "ångvattnet". Om du får upp bryggvattnet i rätt temp så skulle jag kolla om inte säkringen för ångan är trasig.
http://www.espressoparts.com/R_1005 så ser den ut och jag skulle tro att dom flest butiker som säljer silvia har den delen hemma om du behöver den.
 

Englund

Well-known member
Låter rimligt som duenorth säger, men sök på "Termostat" istället för säkring så hittar du rätt reservdel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp