Stockholm Espresso 124 - Åsögatan 124 - Södermalm

Faktor

Well-known member
Japp, den officiella premiären är på söndag (vad jag förstått) :)

Ska dit själv och mingla en kortis. Kan säga vad jag vet att det kommer bli riktigt fint. Bönor från Haugaard t.ex.
 

Montero

Well-known member
Jag vet ingenting mer än att det inte blir något på söndag för mig... har barnkalas DELUXE hela dagen.. 'LO WORLD.
 

myfavorite

Active member
låter mycket intressant, tycker det varit dåligt med bra ställen öster om hornsgatan på söder, igår var jag på kocksgatan 52 och det var bra och nu detta, ska definitivt gå dit.
 

Leonard

Active member
Blir nog häftigt. Innan låg ju Guilty där, med kläder och kaffebar i ett. Det var ett sjysst ställe, synd att de la ner. Men nu kommer ju det här! Roligt.
 

Faktor

Well-known member
Här kommer en kort rapport, eftersom jag var där för någon timme sen.

Espresso 124 ligger som sagt i bokhandeln Konst-igs lokaler (på Åsögatan 124). Bakom kaffebaren står Alexander (som driver Espressoskolan) och hans kompis Per. För tillfället serveras bara kaffe och te, men vad jag förstått är tanken att det ska utökas.

Bönorna som ligger i kvarnen är rostade av David Haugaard och heter Costa Rica Naranjo PB (=Peaberry?). Ett rätt syrligt kaffe, men det smakade fint tillsammans med mjölken (som höll toppkvalitet).

Vad finns mer att säga... Jag kommer kanske på något mer senare :)
 

Leonard

Active member
Gick förbi där idag. Blev mycket tillfredsställd! Espresson hade en rund och fyllig smak. Skönt med kvalitékaffe från David Haugaard. Man märkte att han kunde sitt hantverk. Dit ska jag gå flera gånger!
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag kilade in och tog en espresso och en cappuccino på eftermiddagen idag, båda får ett bra betyg! Kaffet var gjort på en böna från Haugaard som består enbart av pärlbönor (namnet har tyvärr ramlat ur minnet...).
Trevlig personal, alltid kul att snacka lite kaffe! Han hade tydligen haft besök från någon här på forumet igår!
Det enda negativa med stället är att det är lätt att missa, jag traskade förbi det och var tvungen att hala upp telefonen och kolla forumet om jag var på rätt adress! Det visade sig då att det låg inne i bokhandeln! Kanske en liten skylt kan vara på sin plats?
 

Hopdemon

Active member
Hej! Jag var där i lördags och kan rapportera att kaffet som serverades var Costa Rica Naranjo, pea berry, rostad av Haugaard 18 februari, som nämnts i det förra inlägget. Jag drack två enkla, varav en ganska kort, och en Cappu. Alla utmärkta och visade på ett bra sätt olika egenskaper hos kaffet.
Doften var komplex, med drag av vanilj och mynta parat med en massiv svart-vinbärs-frukt. Syrligheten var mjuk och balanserad. Mycket gott hantverk och trevlig barista. Jag köpte dessutom med mig kaffet hem.
Nästa kaffe blir enligt uppgift Australien Mountain top.

Jag kommer devinitivt att avlägga fler besök.
 

treefinger

Well-known member
Måste ta mig en runda hit idag, efter tips av mag. Haugaard har jag inte haft möjlighet att testa igen. Skyhöga förväntningar har jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp