Vatten

AA

Skottjägare
Sedan i måndags så har jag kört ett litet experiment med vattnet i min maskin. Det är kanske fel att kalla det experiment men jag har i alla fall bytt ut vattnet från "malmöitiskt" vatten (MV) till helsingborgsvatten (HV). Jag har helt enkelt släpat hem 5l från lasarettet varje dag och fyllt på min maskin.

Anledningen till detta var att vissa kaffe jag druckit i HBG har smakat så mycket bättre där än vad det gjort hemma. Oftast smakar kaffet lite mer platt och tråkigt hemma.
Givetvis så kan det bero på skillnaden i kompetens bakom spakarna men jag hoppas att boven är vattnet ;)

I veckan har jag testat 2 kaffe som redan smakar bra med MV men jag kände att jag måste testa i alla fall. Det första som testades var J&N Tre Indier. Kaffet fick en sötare och nötigare smak plus att det kändes som om munkänslan blev bättre med HV.
Det andra kaffet var ett kaffe som jag vet noll och inget om. Jag fick det av en vän som i sin tur hade fått det av en affärskollega som rostade själv. Min vän tyckte att jag som visste hur kaffe skulle smaka kunde få det istället för han drack det med 4-5 sockerbitar och 50% mjölk.
Jag erkänner, jag var skeptisk. Jag erkänner även att det smakade mycket bättre än jag trodde! Nu var det ett bra tag sedan jag drack Passalacqua Mehari men som jag mindes smaken så var den ungefär lika. Mycket choklad och nötighet och väldans lite syrlighet.
Redan med MV så var kaffet rätt gott. Jag gissar att det var relativt nyrostat då creman var tjock och trög och stannade kvar ett bra tag. Vid test med HV så förändrades inte smaken speciellt. Inte så att jag kan säga att det var vattnets förtjänst/fel i alla fall. Det smakade i princip lika.

Idag köpte jag mej det ultimata testkaffet. Espressoblandningen Night Driver från Koppi.
Anledningen till att detta kaffe lämpar sig för testet är att jag dricker 1-3 enkla varje arbetsdag nere hos Charles och Anne och vet hur det skall smaka. Inte nog med det utan det innehåller grymt mycket fruktsyra och vad jag har märkt så är det den som är svår att få fram med MV.

Kvällen blir spännande. Kommer Tony åka ur Let's Dance och kommer jag hitta den "rätta" syran i koppen? Vi får se! ;)

Ha en bra helg!

/AA
 

Yirgacheffe

Well-known member
Gillar din kompromisslösa jakt på det där lilla extra skarpt. Frågan är bara om HGB-V visar sig vara genomgående bättre, vad händer då? Blir det ny dunk varje dag då? Åker du bil, eller transporteras vattnet med kollektivtrafik? Kanske en flytt till vattnet?
 

AA

Skottjägare
Jakten, det är jakten vi lever för. Jakten på målet. Vad sen målet är spelar ingen roll men vägen dit är åtminstonde för mej njutningen. Den dagen då målet är nått byter jag hobby.
Sen spelar det ingen roll om det gäller att göra ett så perfekt kaffe som möjligt eller pressa ut så många hästar som det bara går ur en moppemotor (vilket för övrigt ligger som stark 2:a på min hobbylista).

Yirga, din fråga är intressant och lite skrämmande. Vad händer om vattnet är så mycket bättre? Kommer jag någonsin kunna leva kvar i Malmö eller skall jag sälja kåken och flytta upp? Vem vet. Vi får helt enkelt se.
I dagsläget åker vattnet bil mellan källan och maskinen. Hur länge den lösningen funkar får jag se då mitt uppdrag på lasarettet kan läggas ner när som.

Nog om det och tillbaks till kaffet.
4 enkla på Night Driver är nu gjorda och inmundigade. Dom 2 första skotten var definitivt dom bästa jag gjort med dessa bönor. Dom 2 efterföljande blev lite sämre men det berodde nog på att jag tvunget skulle meka med maskinen och öka tempen 2C av nån anledning jag ännu inte kommit på. Jag har sänkt den igen men det blir inga mer tester ikväll.

Fortsättning följer nog i morrn.

Oavsett hur resultatet blir så kommer jag att ringa Vattenteknik här i Malmö och be dom skicka hit en gubbe som kan kolla mitt vatten och se vilka filter dom rekommenderar. Vi har nämligen grymt kalkrikt vatten så jag tror alla maskiner i hushållet skulle må bra av ett filter.

Ha de´

/AA

Ps. Om någon undrar så går det att kräma ut rätt mycket effekt ur en moppe. Med min luftkylda motor plockar jag ut runt 17hk och med min vattenkylda ett par hk mer. Toppfarten har jag inte kollat men kör jag ett varv runt vår lokala gokartbana så toppar man runt 120km/h på en 130m raka. Upp till 50km/h håller jag jämna steg med min Ducce som har 130hk.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Den första mopeden jag körde var en svartmålad puch dakota som gick runt 100 knyck. Jag var livrädd hela tiden, men samtidigt alldeles förälskad.
 

RuneL

Well-known member
Vældigt interessant læsning, men mener du faktisk at vattenet i malmø er så kalkrigt? Jeg har kollat på malmo.se og VV's hemsida og selvom vattenet er "relativt" kalkrikt, så er det jo vældigt mjukt set med "danske øgonen". Vattenet her er rundt 6dH, hvor det på den anden side af sundet er 18-20dH.
Mineraler i vattenet kan virker smaks-forstærkende, på samme sæt som salt eller natriumglutamat er smaksforstærkende. Hvis man bruger helt 100% platt vatten, hvor alle mineraler er taget bort, smakar kaffen af ingenting.
Vattenet i malmø derimod, er ganske svagt basisk med en ph-værdi på rundt 8,3. Man skulle tro at denne svage base kan neutralisere syran i kaffen, hvilket jeg mener instemmer med din oplevelse af at den syra-fri kaffe (Passalacqua) inte ændrer smak, hvorimod den syra-holdige kaffe får neutraliseret bort en del af syran og dermed smakar annorlunda.
Håber i fatter min konstiga blanding af dansk og svensk, by the way :)

Her er et link til kemisk analyse af malmø-vand: http://www.malmo.se/download/18.365accf7116191cc840800022053/Oktober+Vattenkvalitet.pdf
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man skulle tro at denne svage base kan neutralisere syran i kaffen, hvilket jeg mener instemmer med din oplevelse af at den syra-fri kaffe (Passalacqua) inte ændrer smak, hvorimod den syra-holdige kaffe får neutraliseret bort en del af syran og dermed smakar annorlunda.

Intressant, vilken analys!
Jag har aldrig gett det någon djupare tanke, alltså att vattnet skulle påverka smaken såpass...

Själv har jag mjukt vatten, men något hög halt av natrium (eller kalium, minns inte vilket), och fluor. :)
 

te02pst

Well-known member
Smart idé, fluorberikat kaffe. Kanske kan slänga i lite blekningsmedel med för att jämna ut missfärgningarna man får :)
 

Init13

Well-known member
Det är välkänt att ...

(med risk för att bli utskrattad) Zoegas kaffe smakar såååå mycket godare med Hbg vatten. Det går faktiskt att dricka bryggkaffe (inte vid hamnen nu) gjort på Zoegas när man är i Hbg.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Innan jag skaffade fast vattenanslutning till min Grimac Twenty, körde jag med Alessi Coban som har vattentank. Då experimenterade jag med olika mineralvattenflaskor (utan kolsyra) just för att jag tyckte att vattnet bidrog till smaken av espresson. Fastnade tillslut för Willys variant av mineralvatten på flaska (från nån källa i Tyskland).

Har funderat på om det är tack vare vattnet som espresson smakar bra i Italien (och te äckligt..)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Angående att köpa vatten på flaska: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=685328

De gånger jag köper mineralvatten är det när jag är på semester, eller ute på shoppingrunda eller något. Skulle aldrig falla mig in att köpa hem mängder med vatten för att dricka (har egen brunn med gott vatten). Skulle vattnet inte vara gott så skulle jag fixa något vattenfilter.

När jag vill ha kolsyrat vatten har jag en liten kolsyreapparat (sodastream), blir gotteligottgott.:cool:

Att de lyckas sälja vatten i mängder till folk är nästan som att sälja sand i Sahara, vilken bedrift. Som de där stora vattenbehållarna med mineralvatten i. Koppla på en kylare med tappkran på vattenledningen istället, vips så slipper man frakta vatten och slipper betala dyra slantar för vattnet som dricks.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Angående att köpa vatten på flaska: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=685328

De gånger jag köper mineralvatten är det när jag är på semester, eller ute på shoppingrunda eller något. Skulle aldrig falla mig in att köpa hem mängder med vatten för att dricka (har egen brunn med gott vatten). Skulle vattnet inte vara gott så skulle jag fixa något vattenfilter.

När jag vill ha kolsyrat vatten har jag en liten kolsyreapparat (sodastream), blir gotteligottgott.:cool:

Att de lyckas sälja vatten i mängder till folk är nästan som att sälja sand i Sahara, vilken bedrift. Som de där stora vattenbehållarna med mineralvatten i. Koppla på en kylare med tappkran på vattenledningen istället, vips så slipper man frakta vatten och slipper betala dyra slantar för vattnet som dricks.
Nu handlade ju tråden om hur vatten påverkar kaffesmaken. Och att vattnet har olika inverkan på kaffesmaken beroende på ort även inom Sverige.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jojo, och det halkade på ett bananskal in på att mineralvatten som fraktats från Tyskland smakar bättre (i kaffe) än vatten från närmare håll.

Och då halkade jag på ett bananskal in på hur knasigt det egentligen är att använda mineralvatten i större kvantiteter. Inte så bra i längden, med tanke på transporter och alla förpackningar som går åt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De rostar man själv, då går det inte år förpackningar och plastpåsar.
Odla på balkongen för att minimera transporterna. ;)

PS. Jag har alltid varit oförstående till att köpa mineralvatten i okolsyrad form. Kolsyrat kan man väl köpa om man vill istället för läskeblask, men "bara vatten"... Mitt anit-vatten på flaska fick mer eld i pannan när jag jobbade natt på Statoil ett tag (i en övergångsperiod mellan två företag som jag drev), det kom in en ack så irriterande fjortisbrud som lät så tillgjord. Hon fick se... "Åhhh, har de Evian?! Det är så gott, jag dricker bara Evian. Jag har till och med fått mamma att köpa hem massor. Jag måste ha en flaska..." Och så köpte hom 50 cl okolsyrat vatten för 18:00

Det var motbjudande.

Sedan läste jag om det allt mer växande motståndet mot mineralvatten på flaska, vilket gav än mer ved i brasan. ;) :) Det är rätt sjukt egentligen att folk köper hem bulkvis med vatten på flaska för att dricka, när de har en kran i köket med fullgott vatten.

OK, kanske dags att återgå till kaffet och smaken beroende på vattnet då... Intressant att höra hur ph-värdet påverkar smaken, det kan man ju fixa filter till om det är så att det behövs. :)
 

AA

Skottjägare
På tal om kalkrikt vatten så formulerade jag mej fel. Vi har inte grymt kalkrikt vatten utan bara vatten med kalk i. Malmö hade mycket mer kalk i vattnet förr.
Det sitter stora avhärdare vid Vomb och vid Ringsjön. Innan dom fick dit avhärdarna så var det väldans kalkrikt. Nog om det.

Testerna har forsatt. Jag klev upp i ottan i går och startade maskinen. Körde några skott på Night Drivern och fick bra resultat (bättre än jag brukar med MV). Jag rensade kvarnen och gjorde den ren och fyllde halsen med J&N Bella. Denna blandning brukar smaka riktigt fint med MV och min gissning var att jag inte skulle märka någon skillnad med HV. Jag hade nog rätt. Det smakade som det brukade.

Som en liten sidonotering så har jag ju bara en maskin och det innebär att mina smakjämförelser haltar lite. Det blir svårt att göra "sida-vid-sida" jämförelser.

Slutsats:
Jag drar samma slutsatser som dom som gjort samma test innan. Kaffe med hög syra smakar bättre med HV. Kaffe med låg eller ingen syra smakar detsamma.
Varför? Precis som RuneL skrev så var min gissning pH:t men HV och MV har samma pH. Det måste alltså vara mineralinnehållet som gör det. Det tror i alla fall jag med mina begränsade kunskaper.
Hur löser man detta då? Hur skall jag göra för att kunna avnjuta alla syrliga kaffe på bästa möjliga vis hemma? Svaret är ett filter. Vilket filter? Ingen aning. Det får dom som kan hjälpa mej med.
Fram tills dess så kommer jag släpa med mej en dunk med HV hem vaje dag.

Ha de´

/AA
 
Topp