Blanda före rost? Testresultat!

ake_l

Well-known member
Här kommer lite resultat från mina första rostningsförsök.
OBS! Namna om rost.txt till rost.xls (Excel) innan du öppnar det.

Jag har testat att rosta 3 olika bönor, Santos, Juncalito och Monsooned Malabar.

Det som är intressant är att 1:a och 2:a crack kommer ungefär samtidigt, oavsett böna. Skillnaderna i Excel-dokumentet beror på lite olika starttemperatur.

Som ni ser hamnar 1:a crack vid 237 C och andra vid 249 C och vid samma tidpunkt (om man förskjuter diagrammet pga olika starttemp).

Detta skulle betyda att (i alla fall för dessa bönor) kan man lika gärna blanda dem innan rostningen, vilket skulle göra det lättare att få en jämn rostning.

Kommentarer eller åsikter?

Rostningen gjordes i en Genecafé.
 

Bilagor

  • Rost.txt
    18 KB · Visningar: 13

inline

Well-known member
Storleken på bönorna har betydelse också har jag märkt. Jag rostade Etiopisk Yirgacheffe tillsammans med Santos och Malabar och man såg tydligt att de små bönorna (Yirga) var "färdiga" och mörka innan de större bönorna (Malabar och Santos).

/Johan
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De tre går bra att blanda före rostningen. Minibönor som Yirga är besvärligare att ha med i blandningar (om man blandar före rostningen).

Testa tex 40% Santos och 30% vardera av de två andra sorterna. :)
 

baz

Member
Har ni funderat på att bönorna kan ha olika fuktighetsgrad och därmed rostas olika fort?

Jag frågade Tim Wendelboe(via bloggen) om han blandade bönorna före eller efter rostningen. Han svarade:
"...we checked the density of the beans and they are about the same, so we are currently roasting together.When I try new blends I always roast separaely, but I don't think it did any diference on this blend.
Of course you can play more with the roasts and create different flavours, and I might do that in the near future as I used to do this some years ago.."

Den mest intressanta delen av svaret tyckte jag var: "we checked the density of the beans" hmm.
Detta fick mig att fundera lite kring hur jag själv rostade och hur jag lade upp rostningen beroende på vilken böna jag skulle rosta. Jag hade aldrig funderat på hur densiteten kunde påverka rostningen!
Under de ca 1,5 år som jag sysslat med detta har jag hela tiden experimenterat och chansat lite hit och dit med temperaturer och olika bönor, oftast med hyffsade resultat. Men endast det. Jag har bara ett fåtal gånger lyckats riktigt väl med en rostning. Vad berodde det på? Jag hade väldigt liten aning.

Nyligen hittade jag ett antal artiklar skrivna av Willem Boot(via roastmagazine.com). De var precis vad jag letade efter och de lyckades fylla en lucka i min kaffekunskap. Här kommer en liten sammanfattning:

Innan man börjar rosta gäller det att veta vad man rostar och hur den bönan man ska rosta klarar av att utsättas för värme. Bönans fuktighet, densitet och tvättningsmetod påverkar detta. Ju högre nivå över havet som kaffet växt, desto tätare är dess cellstruktur (och därmed dess densitet). Det beror på ett flertal faktorer, exempelvis lägre lufttryck och syrehalt.

Hårda bönor har låg fuktighet och högre värmetålighet. De har vuxit över 1500 meter, har en ytligare skåra och oftast mer syrlighet. Dessa klarar att rostas med högre initial temperatur och lite lägre temperatur mot slutet. Som exempel kan nämnas kenyanskt kaffe

Mellanhårda bönor har växt mellan 1500 och 1000 meter. Exempel: Brasilien, Indonesien och Mellanamerikanska bönor (under 1500m). Rosta på medelvärme i början och i slutskedet.

Mjuka bönor har växt lägre än 1000 meter och har en djup skåra. Dessa bör rostas med låg temperatur genom hela rostningen.

Med mjukare bönor måste man alltså ta det försiktigare under den sk. torkningsfasen. Den slutar när bönorna går från sin gröna färg till en gul färg och samtidigt ökar i storlek. Den är olika lång beroende på bönans fuktighet. Låg fuktighet -> Snabbare rostning. Mjuka bönor expanderar och öppnar sig mer i "silverhinneskåran" i rostningens första fas vilket gör att värmen fortare sprids i bönan och accelererar rostningsprocessen.
Så om man rostar en högvuxen yirgacheffe med en mellanhård böna som brasiliansk santos kommer troligtvis first crack att komma lite olika och man får nog inte ut optimal smak av någondera.

Så innan jag börjar rosta nu för tiden, vill jag helst veta:
1. Var kaffet är odlat (gärna en specifik farm)
2. På vilken höjd det har växt
3. Hur det är behandlat (tvättat, torkat osv.)
4. Vilken arabicatyp det är (Burbon, Caturra, Maragogype osv.)

Först därefter kan man börja fundera på hur man ska lägga upp rostprofilen osv.

Hmm. Långt svar men jag hoppas att det hjälper er något :) Läs gärna artiklarna på roastmagazine.com, de flesta är riktigt upplysande.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Så innan jag börjar rosta nu för tiden, vill jag helst veta:
1. Var kaffet är odlat (gärna en specifik farm)
2. På vilken höjd det har växt
3. Hur det är behandlat (tvättat, torkat osv.)
4. Vilken arabicatyp det är (Burbon, Caturra, Maragogype osv.)

Först därefter kan man börja fundera på hur man ska lägga upp rostprofilen osv.

Du får det att låta komplicerat och svårt... :unsure:

Själv tycker jag att det är ganska enkelt att göra gott kaffe genom att rosta själv. Jag är relativt övertygad om att de flesta kan lyckas väl, utan att behöva fördjupa sig i tex vilka arabicasorter det är.
 

ake_l

Well-known member
Själv tycker jag att det är ganska enkelt att göra gott kaffe genom att rosta själv.

Håller med.

Jag måste säga att som nybörjare (rostat endast 5 omgångar á 150-250g) är jag förvånad över hur bra det blir. Ett par av omgångarna är redan bättre (mitt tycke) än min tidigare favorit Passalacqa Mehari.

Kanske beror det just på att kaffet är färskare, vad vet jag.

Men jag har i alla fall upptäckt att krångligt behöver det inte vara.
Jag kör med en Genecafé och går efter färg och lyssnar efter cracks och tycker redan att jag börjar träffa ganska rätt.

Som proffs är det säkert viktigt att veta mycket om bönorna för att få ett konsistent resultat, men som amatör är jag mer än nöjd!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Välkommen i klubben! Rosta kaffe är inte supersvårt som många tror. Efter lite rostningar + läsning i ämnet är de flesta hyffsat på banan.
 

baz

Member
Jag håller med om att det är lätt att rosta och det blir gott och alla borde prova det. Men efter en tid av gott kaffe vill jag lära mig göra fantastiskt kaffe!
För att göra det gräver jag djupare i rostningsprocessen och tycker det blir roligare och roligare... och man blir aldrig fullärd :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp