Vattenkokare, the next generation...

tureflyttar

Well-known member
http://www.linderholms.se/DesktopModules/Products/Products.aspx?catid=17&rt=1

Tefal - Vattenkok VitesseS 1,0 l
Artikelnummer: BF612015

Reglerbar temperaturkontroll 80-100 grader - spara tid och energi! Dolt värmeelement. Torrkokningssäker. 360-graders sockel. Indikationslampa. Dubbla vattennivåmätare. Löstagbart kalkfilter. Ledat och låsbart lock. Sladdlös.

Tror den bara har 2 lägen, 80 o 100. Men den kostar bara 429 kr.

Kollade på Tefals hemsida och den verkar steglös, fast det framgår inte riktigt. Hittade även dennhär. Ett billigare alternativ till hetvattenkran kanske.
 

josef

Well-known member
mailade mathias på gusto och han tipsade om In The Mood For Tea, på Norrtullsgatan 9, för er som bor i sthlm. De tar också in dessa. Även Martin på Kaffecompagniet försöker få hem dem. Plast, blå eller grå, 700:- och rostfri 840:- på mood for tea. Fördelen med denna är att den håller temperaturen, är ställbar i steg om 5 grader från 30-100 grader, och har kalkfilter (vet dock inte hur bra det funkar). Tefals variant verkar stängas av när önskad temp är uppnådd.
 

josef

Well-known member
nu ska jag köpa den!! recension kommer. Men kommer inte vara djupare än att jag känner på kvaliteten och mäter temperaturen.
 

josef

Well-known member
recentionen uteblev kanske, men kan säga att jag är otroligt nöjd. Väldigt bekväm, speciellt då man dricker flera koppar thé efter varandra, som théer som går att brygga om och om igen. Temperaturen är däremot mer ungefärlig, sätter jag 75 så värmer den till 75, men varmhållningsfunktionen fungerar så att den värmer på till 75 igen när den sjunkit till 70. Tempinställningarna är i steg om 5°C. Rymmer två liter och värmer upp väldigt snabbt.

EDIT: Allt är ju inte plus. Den är inte isolerad, bara tunt lager rostfritt stål över hela kannan. Detta ökar ju energiförbrukningen avsevärt vid varmhållning mot vad en isolerad skulle kunna göra, och i början innan man vänjer sig bränner man sig lätt på den. Men det är bara en vanesak som sagt.
 

Faktor

Well-known member
Jag har den (lite billigare) i plast och måste säga att jag är väldigt nöjd jag med. Varmhållningsfunktionen är bra så man slipper springa som en galning för att time:a malning och kokpunkt och allt vad det är när man ska göra tex en presskanna.
 

Ante

Well-known member
Har kört med en Aquagrad M3005 i någon månad nu och jag är helnöjd, väldigt bekvämt att kunna ställa in tempen och låta vattenkokaren sköta resten så att man själv kan mala, dosera, snacka med gästerna osv utan att behöva hålla koll på vattenkokaren. (Gästerna måste ju få dofta på det nymalda kaffet i presskannan innan det serveras) :)

En philips som har 40 60 80 100 lägen är visserligen billigare men 250 spänn extra för friheten att kunna ställa tempen med 5 graders intervaller är inte så farligt.

Betydligt smidigare än att köra med mjölktermometer och stänga av kokaren manuellt vilket var vad jag gjorde förut.
 

majkeloak

Well-known member
Har ovan nämnda phillips, men som sagt är 80 lite lågt att brygga kaffe på.
Men 40 läget är oslagbart för välling och Mjölkersättning till lillponken! :)

Verkligen oslagbart!

/Mikael
 

Englund

Well-known member
Vi tänkte ta hem Aquagraden för den är riktigt bra. Dock tyckte vi priset var lite för högt så vi valde en annan vattenkokare med steglös inställning med betydligt mindre prislapp...
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,660
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp