Vattenkokare, the next generation...

theseal

Kaffeterroristen
Var hemma på lunchen och körde en presskanna Gethumwini.... Drag varmvatten ur Giottons hetvattenuttag.. Ganska snabbt stog det klart att det vattnet var WAAY för varmt och många fina toner hade gått förlorade.

Ok, förutsättning; Exfrun tog den gamla skitfula vattenkokaren, ny måste inhandlas.

Hade det inte varit djälvigt coolt med en ställbar temp och varmhållningsfunktion som denna http://www.tretti.se/hd4685-30 fast anpassad för kafenerdar? gärna steglöst.

Nån som har nåt haxx på Phillipsen? kan man modda den själv? finns det något alternativ?
 

theseal

Kaffeterroristen
hmm, förslag på en liten söt pid med massa balla funktioner emottages också, då det förmodligen är en enklare väg att gå.
 

wirre

Active member
Om man har en vattenkokare som inte slår av strömbrytaren om man bryter strömmen (vilket min gör) så skulle man ju kunna hänga på en PID på nätsladden i en liten käck låda. Och ha en krökt stav med en termosensor i ändan så att man lätt kan lyfta ur den när man vill hälla.

Tror det blir svårt att hitta en modell som har nog med utrymme och tillräckligt förlåtande design för att montera in en fast lösning.
 

Bilagor

  • pid-vattenkok.gif
    pid-vattenkok.gif
    3.9 KB · Visningar: 54

confuzed

Well-known member
Phillipsen är skitbra(särskilt för oss som även diggar te) fast snyggare i svart och jag tror att den var billigare på clas-ohlsson(dock inte säker). Modifikationer kan jag däremot inget om, men ibland när jag vill vara noga så låter jag den koka upp till 80 sen vaktar jag den medan den kokar av till 100 och avbryter innan.
 

Wannabe

Well-known member
Phillipsen är skitbra(särskilt för oss som även diggar te) fast snyggare i svart och jag tror att den var billigare på clas-ohlsson(dock inte säker). Modifikationer kan jag däremot inget om, men ibland när jag vill vara noga så låter jag den koka upp till 80 sen vaktar jag den medan den kokar av till 100 och avbryter innan.
Finns det termometer på den så att man kan stänga av manuellt vid önskad temp?
 

GuruX

Well-known member
Frågan är ju hur regleringen funkar. Om det är en bimetall som i de flesta "vanliga" vattenkokarna, eller om det är en termistor. Är det en termistor så skulle jag gissa att det går att sätta ett litet motstånd i serie med termistorn och på så sätt få vattenkokaren att slå av lite tidigare än 100 grader.
 

JvD

Well-known member
Jag har starkt funderat över denna vattenkokare, pga att det är så omständigt att sänka tempen när jag gör kaffe i aeropressen. 80gr C är ju perfekt om det får stå några sekunder. Hmmm, nu blev jag sugen på kaffe... IGEN :)
 

wesaft

Well-known member
Testade denna vattenkokare igår hemma hos mina föräldrar, toppbetyg av mig.
Snabb, goa knappar och snygg(svart).
Hade inte tid att mäta temperaturen.
Synd att man inte kunde knappa in temperaturen med 1° precision.
 

josef

Well-known member
bumpar tråden.

Någon som hittat en vattenkokare med fler tempinställningar än philipsen? Jag vill verkligen ha en pidad vattenkokare. alternativet är ju att installera en varmvattentapp i diskbänken, och det blir lite dyrare... Då vill jag helst ha vattenrenare också.
 

wesaft

Well-known member
josef, du kan ta tiden på en viss volym vatten när den står och svalnar i rumstemperatur, då kan du pricka in rätt bra.

Men den där kokaren från gusto verkar het.
 

duccekrille

Active member
Elgiganten - Electrolux vattenkokare - EWA6000 990kr
Steglös inställning av temperaturen.

ewa6000_mx.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp