Hur håller man reda på första och andra cracken?

Friulano

Well-known member
Hej!

Jag har precis börjat med att rosta råkaffe hemma. Överallt i forumet använder man sig av begreppen första och andra cracken. Jag förstår att det handlar om att bönorna liksom poppar till, men hur vet man vilket som är första respektive andra cracken? Ska man hålla ögat på en utav bönorna och räkna utifrån när den crackar? Alla mina bönor crackar ju inte samtidigt utan det poppar hela tiden?
 

Wannabe

Well-known member
Hur rostar du? I ugn? Temp? Tid för start av första crack?

Jag upplever att det i stort sätt blir tyst mellan första och andra crack. Det blir liksom popcornpoppar vid två tillfällen. När jag rostade i ugn och trixade med temperaturer och tider kunde dock första cracket utebli ibland, det var lurigt i början men då får man använda doftsinne och titta på hur det ser ut.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
En del kaffen, t ex Indian Monsooned Malabar poppar på hela tiden, men det är rätt ovanligt. Vanligare är att första crack är ett cresendo av "poppar" som avtar precis som Wannabe säger för att följas av en tystnad, därefter kommer andra crack som låter mer som ett prasslande. Man ser på både färg, doft och rökmängd samt ljuden då förståss var i rostningen man är.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp