Helautomatisk Saeco, mjölken för kall

annsan

New member
Hej!

Vi har en Saeco Primea Cappuccino Ring och där blir mjölken alldeles för kall när man gör latte. Jag vet att jag köpt en helautomatisk maskin och inte kan förvänta mig perfekt mjölk, men i morse när jag slagit på maskinen och sen mätte temperaturen på mjölken när den kommit ner i glaset så höll den bara 40 grader. Det känns på tok för kallt och min fråga är om det är något jag borde reklamera eller om det är vad man kan förvänta sig med en liknande maskin som man precis har slagit på. Undrar också om det är jag som gör något fel och att jag kanske med lite trimning kan få det bättre. Vi har ändrat inställningen för mjölktemperatur, men det har inte gjort någon skillnad.

Vi har provat att förvärma mjölken i mikron innan, och det blir bättre, men känns som onödigt bökigt. Det var just allt detta jag ville slippa med en helautomtisk maskin, men det kanske bara är att inse att just mjölken inte blir bra så här.

Tack på förhand!
 

Janne Rexcat

Active member
Vi har samma problem med vår helautomat och har löst det genom att först köra ut mjölken i en porslinskanna från helautomaten, med eller utan ånga, och sedan in i mikron med den i 10 sekunder. Värmer dessutom glas/kaffekopp i mikron med vatten i innan jag börjar. Lite mer pyssel men nu när vi fått rutin på det så går det av bara farten.
 
Tycker det låter som om ni har för lite ånga/mjölk-ratio vilket gör att mjölken inte blandas med tillräckligt mycket ånga. Någonstans på era maskiner BÖR det finns någon form av justerskruv/vred för att öka ångmängden och således även temperaturen...

Då det gäller någon form av mjukvaruinställning så gör den oftast inte mer skillnad än 1,5 grader +/-.
 

Janne Rexcat

Active member
Tack Autocrisis, för min del var det ”skit bakom spakarna”. Helautomat har en ratt som man växlar mellan ånga och varm mjölk och tittar man närmare så ställer man in ångan/temperaturen med samma ratt. Jag har nu strimmat in så det blir 65 grader när man ångar mjölken och resultatet blev mycket bättre. Jag ska göra en markering för ångad respektive varm mjölk där temperaturen ligger på 65 grader så det blir enklare att få rätt temperatur på mjölken.

Skönt att slippa värma mjölken i mikron.
 

annsan

New member
Tack för svar. Har letat ännu mer efter något reglage, men hittar inget. Jag köpte maskinen på netonnet och det verkar faktiskt som de har någon form av support. Ska ringa dit och höra och återkommer när jag har svar.
 

annsan

New member
Tänkte bara berätta hur det går med maskinen.

En helg för några veckor sedan hade vi en massa kompisar på besök och tio latte trycktes fram i rask takt. På slutet märkte vi att skummet blev väldigt bra och tänkte att den kanske hunnit bli uppvärmd, men sen dess har den fungerat mycket bättre och det verkar som om det var något som "släppte" för nu känns den helt ok. Har inte mätt temperaturen på mjölken, men den är varmare och skummet är bättre!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp