PID-projektet

ake_l

Well-known member
Tyvärr räcker nog inte min fritid till för det. Men jag hjälper gärna till med tips och råd. Eventuellt kan jag ordna mönsterkort till PID-regulatorn om du vill bygga själv.
 

Bat

Active member
Tyvärr räcker nog inte min fritid till för det. Men jag hjälper gärna till med tips och råd. Eventuellt kan jag ordna mönsterkort till PID-regulatorn om du vill bygga själv.

Om man använder din PID-regulator, kommer den i konflikt med pressostaten?
Ska den då kopplas bort?

Bat
 

ake_l

Well-known member
Jag är lite osäker på om pressostaten på din maskin är till för att reglera temperaturen eller om den är tänkt som en säkerhetsventil. En pressostat känner ju av trycket, inte temperaturen.
Men principen är att PID-regulatorn ersätter en termostat, dvs den reglerar temperaturen. På min maskin (Isomac Zaffiro) sitter det en mekanisk justerbar termostat. Jag gjorde så att jag ställde upp den med god marginal över min önskade temperatur och kopplade PIDen i serie med den. På så sätt fungerar den som en extra säkerhet om PIDen skulle "balla ur". Då kan iaf inte temperaturen stiga okontrollerat. Kanske är det så att du kan göra ungefär samma med din pressostat, men du måste ta reda på mer hur den arbetar. Alternativt kopplar du ur pressostaten och litar på att PIDen går som en klocka. Var svaret begripligt?
 

ake_l

Well-known member
En liten kommentar till. PIDen jag byggt har mjukvarumässigt ett antal säkerhetrutiner inbyggda för att den inte skall kunna "balla ur". T ex watchdog mm. Men det går ju aldrig att garantera att elektroniken fysiskt går sönder (t ex pga att man placerar den tokigt i maskinen, dvs på en alltför varm plats eller där det kan komma vatten på den).
 

ake_l

Well-known member
Ytterligare en kommentar: en mekanisk termostat eller pressostat är såklart heller ingen garanti, de kan också gå sönder...
 

Bat

Active member
Min pressostat håller tempen genom att hålla trycket i kokaren (tryck proportionell mot temp). kan nog ställa den så att den jobbar vid högre tryck. och blir som du nämnde en säkerhet.

Bat
 

ake_l

Well-known member
Skulle vara kul att bygga en, om du kan ordna ett mönsterkort:blush:

Det kan jag nog ordna. Jag har några prototypkort liggande men de har några felaktigheter. Jag tänkte fixa dem och eventuellt göra några nya. Är du intresserad kan jag beställa någon extra. De hamnar på ca 250:-/st eftersom jag gör en sådan liten serie.

Är detta "open-source"? Skulle vara kul att kika på kopplingsschman och kod till projektet

Jag skall lägga ut det på sajten vid tillfälle. Hör av mig på detta forumet när det sker (fritiden räcker inte riktigt till ;)).
 

Nickeh

Well-known member
Nice, kanske kanske att det får bli pid på classicen i sommar då! :) Gäller ju bara att ha tid att pyssla med det hela.
Är ju riktigt värt att kunna plocka ut data till datorn också!
Vad är koden i för språk?
 

Nex

Active member
Är lite intresserad av en PID till min Zaffiro men jag kan ingenting om kretsar programmering mm... Du säljer möjligtvis inte färdiga kit? :) Kabeldragning, koppling och lite borrning skall jag nog klara av ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp