två enkla espresso, specialpris?

Conny Hysén

Active member
Är jag sugen på kaffe så beställer jag ofta 2 st enkla, men detta blir ju ofta mycket dyrare. På många ställen så tar de kanske 17:-/ enkel och 21:-/dubbel, och tar jag två enkla blir det ju 34:-!....

Jo, jag vet att jag är dum som gör detta, men espresso skall drickas enkla så är det bara:blush:. Borde inte något kafe´ kunna sälja två enkla till en person för lått säga 23:- enl ovan exempel. Enda skillnade för cafeet är ju att de får diska en kopp extra. De mest retsamma är ju ställen där de hellre låter andra énkla espresson rinna ut på spilbricka när jag inte beställer en enkel kaffe och inte anser mig vilja betala 34:- enl ovan exempel. Nån annan som är inne på samma sak?

Jag vet att en del tar 10:- för en enkel espresso och då unnar jag mig två st enkla, men inte annars.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Håller fullständigt med!

Ska se vad jag kan göra åt saken. Du bor ju iof i sthlm. Men det kan ju gynna andra :)

Åker till Sydafrika på måndag. Å hinner inte träffa chefen innan dess. Så det blir först om 3 veckor tidigast. :(

Ändrar jag menyn "i smyg" lär chefen bli lätt förvirrad. :lol:
 

wesaft

Well-known member
Många kaffebarer gör av skidighet som du säger, kastar den ena enkla när man beställer en.
Man kan se det tvärt om också, då borde den kosta lika mycket som en dubbel.

Men låt säga varannan gång så kanske de kan använda den andra enkla i en cappuu eller till en anann dryck som kräver en enkel.

Slutsumman blir då att en enkel kan få 50%rabatt i förhållande till en dubbel espresso :)

Men jag tror det kan vara smart att ha billig enkel espresso och tjäna mer på alla stora latte. Då hyllar kaffenördarna stället extra mycket och sprider ett gott rykte om stället.
 

Conny Hysén

Active member
Håller fullständigt med!

Ska se vad jag kan göra åt saken. Du bor ju iof i sthlm. Men det kan ju gynna andra :)

Åker till Sydafrika på måndag. Å hinner inte träffa chefen innan dess. Så det blir först om 3 veckor tidigast. :(

Ändrar jag menyn "i smyg" lär chefen bli lätt förvirrad. :lol:

Är mycket i Göteborg också....., Men eftersom din chef kan få mersförsäljning av "mitt" förslag(som du kommer säga är ditt förslag):nowink: så kan ju du kräva löneförhöjning om förslaget slår väl ut.......Ha det så bra i Sydafrika!
 

Conny Hysén

Active member
Många kaffebarer gör av skidighet som du säger, kastar den ena enkla när man beställer en.
Man kan se det tvärt om också, då borde den kosta lika mycket som en dubbel.

Men låt säga varannan gång så kanske de kan använda den andra enkla i en cappuu eller till en anann dryck som kräver en enkel.

Slutsumman blir då att en enkel kan få 50%rabatt i förhållande till en dubbel espresso :)

Men jag tror det kan vara smart att ha billig enkel espresso och tjäna mer på alla stora latte. Då hyllar kaffenördarna stället extra mycket och sprider ett gott rykte om stället.


Om jag öppnade ett kafé så hade jag serverat två enkla till dem som beställde dubbel espresso, och sagt: En espresso tar man i ett svep, och försök det med en dubbel....:)
 

Essenzatjejen

Well-known member
Är mycket i Göteborg också....., Men eftersom din chef kan få mersförsäljning av "mitt" förslag(som du kommer säga är ditt förslag):nowink: så kan ju du kräva löneförhöjning om förslaget slår väl ut.......Ha det så bra i Sydafrika!

Nejdå. Jag kommer säga att det är ett önskemål från RK. Det är alltid bra att höra vad folk tycker. Konstruktiv kritik såklart.
 

Björn

Well-known member
I Tyskland upplever jag att den dubbla ofta kostar nästan dubbelt så mycket som den enkla. Då stör man sig på det istället, eftersom den dubbla då på sätt och vis är överprissatt. (Å andra sidan finns det ju då ingen anledning att inte beställa två enkla istället - skall tänka på det.) "Problemet" är ju att en dryck på ett kafé kostar X = Y + Z kr, där Y är ett par kronor för själva drycken i sig, och Z är en rejält större post däri lokalhyra och personalkostnader ingår.

Lösningen synes mig dock inte vara att övergå till ett system där den dubbla kostar dubbelt så mycket, utan kanske att ha ett menyalternativ "två enkla", som i pris ligger någonstans mellan en dubbel och två separata enkla.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man betalar väl inte bara för material och lokalhyra? Det går ju åt arbetstid till att tillreda koppen också. Och om man nu beställer en enkel, så går det åt lika mycket arbetstid till att göra den som det skulle gå åt till att göra en dubbel. Kan man då köra halva priset rakt av (trots att det kräver lika mycket i arbetsbörda av baristan)?

Jaja, om baristan nu ändå står där och rullar tummarna så spelar det ju varken till eller från om han får göra en kaffe eller tre, men någon inverkan på priset måste det väl ändå ha? Om än minimal.

Tänk att man beställer en 4-rätters middag, jämfört med dagens rätt. Betalar man bara för råvarorna eller får man betala för arbetet att göra maten?


Mycket att fundera på. Vilken tur att man slipper prissätta på ett café.
Allt kostar gratis hemma.:coffee:
 

HeMo

Well-known member
Vad är fördelen med två enkla i s f en dubbel (om de ska drickas i en följd, vilket jag antar att tråden handlar om)?
 

niad

Well-known member
Med tanke på att kaffet till en enkel på 7 gram kanske kostar kring kronan så borde det lösa sig med marginalen tycker jag. Någon har sagt att en bryggkaffe kostar runt 40 öre i material så även där bör det bli lite över till cafét antar jag.
 

Broeli

Member
Beror det inte helt enkelt på att det är få bra caféer i Sverige som gör enkla i ett enkelfilter. För att få en vettig crema krävs ju ett dubbelfilter, vilket betyder att man slänger den ena av dom (eller använder till en annan beställning.) Jag kanske missförstod ifall du menade att du ville ha två enkla direkt?
 

Conny Hysén

Active member
Beror det inte helt enkelt på att det är få bra caféer i Sverige som gör enkla i ett enkelfilter. För att få en vettig crema krävs ju ett dubbelfilter, vilket betyder att man slänger den ena av dom (eller använder till en annan beställning.) Jag kanske missförstod ifall du menade att du ville ha två enkla direkt?

vill ha båda samtidigt!!
 

tobake75

Well-known member
För att få en vettig crema krävs ju ett dubbelfilter, vilket betyder att man slänger den ena av dom (eller använder till en annan beställning.) Jag kanske missförstod ifall du menade att du ville ha två enkla direkt?

FEL FEL. Använder man färskt kaffe så är det väl inga problem att få en sjusärdeles fin crema, även med ett enkelfilter.

Jag vidhåller också att två enkla är godare än en dubbel, just pga svep-principen :)

Nästa gång jag dricker espresso utanför min lägenhet ska jag beställa en dubbel i två koppar för att se ur baristan reagerar. Det blir kul!!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Nästa gång jag dricker espresso utanför min lägenhet ska jag beställa en dubbel i två koppar för att se ur baristan reagerar. Det blir kul!!

Om man kommer in till mig å beställer en dubbel i två koppar är det absolut inget problem!

Lite restriktioner har jag dock:
-Funkar endast när jag står bakom kassan (man kan ju alltid testa med mina kollegor, men jag lovar inget)
-Inte under lunchen pga kopp-brist
-Du måste dricka båda själv! :D

Så välkomna att beställa en dubbel i två koppar till samma pris som i en kopp! :coffee:
 

Coffeehead

Well-known member
Det är klart att det går att göra en lika bra enkel i enkel filter som att använda dubbel filter, de cafeer/baristor som inte klarar detta har problem med sitt hantverk. De ställen som står och häller ut en enkel för att den inte behövs för stunden slösar bara bort sina egna marginaler och försämra där med företagets hela ekonomi. I stockholm har jag aldrig sett någon göra en enkel med dubbelfilter och sen hälla bort den andra. I Geneve när jag bodde där användes alltid enkel filter för enkla och lika så här i Milano dit jag flyttade förra veckan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp