knock-box

Daffy Duck

Well-known member
Om det ens skulle vara 5cm massiv aluminium så... känns det rätt konstigt.
Varför, blir den självklara frågan?:huh:

Om bänkskivan är 5cm massiv aluminium, 60cm djup och 3 meter lång så skulle den väga 243 kilo. (om jag har räknat rätt)

2430 kg bör det bli.

Densiteten för aluminium är 2,7 * 10^3 /m3 dvs 27 ton/m3
Volymen: 0,05*0,6*3 = 0,09 m3
Vikten: 0,09*2,7*10^3 = 2430 kg

:)
 

Daffy Duck

Well-known member
2430 kg bör det bli.

Densiteten för aluminium är 2,7 * 10^3 /m3 dvs 27 ton/m3
Volymen: 0,05*0,6*3 = 0,09 m3
Vikten: 0,09*2,7*10^3 = 2430 kg

:)
Med dagens kurs på aluminium och dollar, skulle den lilla biten enbart i materialkostnad gå på ca 44 000:-

Skulle den däremot vara 500 mm tjock, skulle den kosta ca 245 000:- :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Vad opraktiskt det skulle vara sen med en aluminiumskiva! Mycket känsligt för repor! Aluminium är ju även känsligt för vissa syror. T.ex. lutfisk och rabarber bör man definitivt undvika att lägga på dessa skivor pga att den syddande aluminiumoxiden löses upp vilket gör att aluminiumjoner från den nakna ytan tar sig in i maten...

Vad nu detta har att göra med knock-box... :D
 

Yli

Active member
nä, Jag menar givetvis att den var 50mm = 5cm. Hans företag jobbar mycket med metaller och väldigt mycket med ALU, Så tror nog att hans konstiga intresse och design i köket beror på det. Den har förövrigt ben i ALU profiler som används när man bygger maskiner för cnc och plc styrning (automation). Skivan var grymt tung och det krävdes många för att få den på plats. har för mig att den var delad i olika delar...

/// Yli
 

Yli

Active member
ytan var inte oxiderad utan mer ojämn och mörk än vad man förknippar alu med.

//Yli
 

Yli

Active member
Kan ju givetvis vara så att stora delar var bort svarvade under för att minska vikten, Men när han satte in den var det en stor grej, som det pratades mycket om på firma fester o.s.v. plus att han var grymt stolt över den.

Ha ha, bara för det måste jag själv räkna på vikten med dem mått jag minns.......
återkommer....

/// Yli
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men när han satte in den var det en stor grej, som det pratades mycket om på firma fester o.s.v. plus att han var grymt stolt över den.

Inte omöjligt att den var massiv då, för en skiva i metall-laminat är ju ingen enorm "happening" direkt. Kul grej! :cool:

Crazy i vikt om den var helt massiv!:lol:
 

shogun

Well-known member
Om det ens skulle vara 5cm massiv aluminium så... känns det rätt konstigt.
Varför, blir den självklara frågan?:huh:

Om bänkskivan är 5cm massiv aluminium, 60cm djup och 3 meter lång så skulle den väga 243 kilo. (om jag har räknat rätt)

2430 kg bör det bli.

Densiteten för aluminium är 2,7 * 10^3 /m3 dvs 27 ton/m3
Volymen: 0,05*0,6*3 = 0,09 m3
Vikten: 0,09*2,7*10^3 = 2430 kg

:)



Faaaasen vad ni är nördiga...ni är inte riktigt kloka någon av er!

Får jag också vara med och räkna även om jag bara hade 2:a i matte eller hur det nu var (dessa j-kla siffror)? :lol:
 

Daffy Duck

Well-known member
Faaaasen vad ni är nördiga...ni är inte riktigt kloka någon av er!

Får jag också vara med och räkna även om jag bara hade 2:a i matte eller hur det nu var (dessa j-kla siffror)? :lol:
Betyg är inte allt! Det är ju bara några ynka siffror på ett gamalt papper, så självklart är du välkommen! :lol:
 

Buffeln

Well-known member
Jaha, finns det något mer att spåra ur fullständigt med. Man skall ju ha något att göra i helgen också... :nowink:
 

Yli

Active member
Enligt min formel samling så har Alu densiteten 2,7g/cm^3 beräknat på 5cm* 100*100 ger det 162kg, om den nu var i tex. 2m sektioner…

Det låter rimligt…


Ha ha ha, tråden om knock-box spårade helt....

// Yli
 

Yli

Active member
BTW
Så har jag också planer på att konstruera en ny knock-box, fast tror det blir i trä istället, blir lite enklare. Tyckte att Heffa´s egna var snygg!

(vet att jag räknade på 5*60*200 cm, när jag fick det till 162kr persektion i förregående inlägg... så ingen behöver komentera felet ;) )


Ett tamt försök till att styra upp tråden igen.........
 

Yli

Active member
Ha ha ha, det är trots allt fredag! ;) Nä, nu ska jag göra lite gott kaffe och titta på film,

Trevlig helg på er!

/// Yli
 

Bat

Active member
HA HA HA!

Vilken fantastisk urspårning och diskbänksteorier!
har varit borta ett tag och missade det hela, kul!
 

Buffeln

Well-known member
Ha ha ha, det är trots allt fredag! ;) Nä, nu ska jag göra lite gott kaffe och titta på film,

Trevlig helg på er!

/// Yli

Bra ide'. Jag kan rekommendera "Schakalen" på trean för de som vill slappna av hjärnmusklerna efter alla ekvationer. Kräver garanterat ingen tankeverksamhet, men funkar ändå... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp