knock-box

Bat

Active member
Byggde mig en knock-box av en bit rostfritt rör:cool:
Svetsade på ett botten och bultade fast en 20mm stång, överdragen med kylarslang.
Handtaget på sidan är en modifiering. Eftersom burken står på diskbänken lät det "BOOUM!" varje gång jag slog ut pucken. Detta med ett efterföljande klagomål när klockan var 0600:D
Nu kan jag lyfta upp burken och då låter det "pock".

:coffee:Bat
 

Brölar

Well-known member
Coolt! Älskar när det ser lite rått o svetsat ut samtidigt som formen är snygg och praktisk. Inget trams liksom. Vackert!
Tyvärr kan jag inte svetsa.
 

Fabian

Well-known member
det där var mycket stiligt! träffande säkra ljudbeskrivningar, kan höra framför mig hur det låter :)
 

jojo

Well-known member
Kan du inte göra en gummigrej den kan stå på? eller kanske ett underlägg av kork som man använder för kastruller?
 

Bat

Active member
Kan du inte göra en gummigrej den kan stå på? eller kanske ett underlägg av kork som man använder för kastruller?

Jodå, hela botten är täckt med 3mm självhäftande mjukt skumgummi. men diskbänken blir till en resonanslåda. Prova slå näven lite försiktigt..... Eller så är min diskbänk risig, isåfall vill jag nog inte veta mer:unsure:

Bat
 

Bat

Active member
Jepp! då blir det till att förstärka köket. Allt för att få till ett bra mothåll:D
Det ska liksom låta "Tick" när man skickar ut pucken.

Bat
 

Yli

Active member
Min chef hade/har en bänkskiva i massiv alu som var ca 500mm, den var riktigt rejäll. Var tydligen riktigt besvärligt att få den på plats (köksö)
Det kanske kan vara något, men tvivlar på att ikeas köks stomme skulle klara att hålla den uppe... =)

(kul med egna lösningar)
 

shogun

Well-known member
Har bytt några bänkskivor genom åren varav en var i marmor...
Damn! Den var tung. Höll på att bli av med ett finger.
Men nu handlar det ju om KBoxen och jag tycker du har fixat till en ypperlig sådan. Bra innovation med handtaget. Kan mycket väl tänka mig en moddning av min Grindstein. Blir så mycket lättare hantering med handtaget. Bra gjort! :D
 

Daffy Duck

Well-known member
Min chef hade/har en bänkskiva i massiv alu som var ca 500mm, den var riktigt rejäll. Var tydligen riktigt besvärligt att få den på plats (köksö)
Det kanske kan vara något, men tvivlar på att ikeas köks stomme skulle klara att hålla den uppe... =)

(kul med egna lösningar)

Du måste mena 50 mm va?
Annars skulle en kvadratmeter av den "skivan" väga ca 13,5 ton!!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Min chef hade/har en bänkskiva i massiv alu som var ca 500mm, den var riktigt rejäll.

Om det ens skulle vara 5cm massiv aluminium så... känns det rätt konstigt.
Varför, blir den självklara frågan?:huh:

Om bänkskivan är 5cm massiv aluminium, 60cm djup och 3 meter lång så skulle den väga 243 kilo. (om jag har räknat rätt)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns bänkskivor som har ett lager med tex rostfritt (eller kanske aluminium) ovanpå en "vanlig bänkskiva" (trä, spån, vet inte?). Typ metall-laminat eller vad man ska kalla det. Kanske var det en sådan?

Skulle kännas mycket vettigare än att ha en bänkskiva i massiv metall.
 

Buffeln

Well-known member
Jag hoppas att de flesta i den här tråden har fått med en nolla för mycket i måttangivelserna. Om så inte är fallet skulle det i och för sig förklara varför råvarupriserna rusat i höjden de senaste åren. :D
 
Topp