Ny nybörjare

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Severinapparaten har stått och samlat damm i köket i något år utan att vi använt den. Den tar bara malet kaffe och det är nog därför vi slutade använda den, blev inta alls bra espresso.

OK, då köpte ni färdigmalet kaffe. Japp, det blir inte bra.
(man behöver en kvarn)

Men helautomaten Seimens TK69009 SURPRESSO S75 har både inbyggd kvarn och fack för malet kaffe.
Jag börjar bli sugen på att blanda lite olika bönor är funderare på att köpa en kvarn.

Din nuvarande helautomat har ju inbyggd kvarn, då borde det väl inte finnas behov av att köpa en kvarn till den?

Frågan är vilket som ger bäst resultat? Mala bönorna och hälla dem i facket på helautomaten eller köra det i enklare severinapparaten?

Varför inte hälla bönorna i bönfacket på helautomaten, och använda den inbyggda kvarnen?

Att köpa en kvarn till Severinen, och ha en helautomat bredvid... tja, har man plats och råd så. Men Severinen är nog ingen höjdarmaskin skulle jag tro.

Dyrt förslag: Sälja av båda och köp en Rocky och en Silvia.
Billigt förslag: Sälj Severinen, behåll helautomaten och använd dig av den inbyggda kvarnen i den.
 

Janne Rexcat

Active member
Varför inte hälla bönorna i bönfacket på helautomaten, och använda den inbyggda kvarnen?

Att köpa en kvarn till Severinen, och ha en helautomat bredvid... tja, har man plats och råd så. Men Severinen är nog ingen höjdarmaskin skulle jag tro.

Dyrt förslag: Sälja av båda och köp en Rocky och en Silvia.
Billigt förslag: Sälj Severinen, behåll helautomaten och använd dig av den inbyggda kvarnen i den.

Föredrar ditt billigare förslag:) De gånger man vill blanda bönor får man pilla ur bönorna ur bönfacket och hälla de i som man vill blanda. Blir lite bökigare, därför är man lite sugen på en kvarn eftersom vår helautomat har fack för malna bönor. Vet dock inte hur bra resultatet blir att köra färdigmalet i facket. Jag ska nog prova att köpa nymalet kaffe och testa att köra det innan man investerar i en kvarn.

Severinen kan man ju ge till någon man inte tycker om:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp