Ny nybörjare

Janne Rexcat

Active member
Här är en liten presentation av en nybliven kaffenörd och sedan länge koffeinist som börjar dagen med 4 koppar fulkaffe. Min sambo har länge trånat efter en automatisk kaffemaskin och nu står det en Siemens TK69009 SURPRESSO S75 i köket och förgyller tillvaron.
Redan efter ett par dagars användning så har jag upptäckt en ny värld där man kan odla sin galenskap:D. Så nu ska jag försöka hänge mig åt kvalité istället för att tokhinka fulkaffe, får hoppas att jag inte börjar tokhinka riktigt kaffe med tanke på vad bönorna kostar.

Janne
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Välkommen till den underbara kaffevärlden! :D

Ett litet tips om man nu inte vill ruinera sig på kaffebönor är att testa Muzetti (gärna den blå påsen). Ett kaffe som är alldeles för billigt för att smaka så bra! Tror att det ska finnas på Hemköp och Willys (dock kanske inte alla).

Blev oerhört positivt överraskad när jag testade det i dag. Blev två dubbla på raken. :D

//Stefan (som härmed skrivit sitt första inlägg med den sprillans nya datorn: Acer TravelMate 7520 med 4 gig internt)
 

Brölar

Well-known member
Välkommen till forumet Janne!

Kul att Du upptäckt hur kaffe kan smaka om man har riktiga grejer. Nu börjar en vadslagning här på forumet om hur lång tid det kommer att ta innan Du tänker skaffa halvautomat och kvarn! ;):D
Jag gissar på två månader.
 

Janne Rexcat

Active member
Välkommen till den underbara kaffevärlden! :D

Ett litet tips om man nu inte vill ruinera sig på kaffebönor är att testa Muzetti (gärna den blå påsen). Ett kaffe som är alldeles för billigt för att smaka så bra! Tror att det ska finnas på Hemköp och Willys (dock kanske inte alla).

Blev oerhört positivt överraskad när jag testade det i dag. Blev två dubbla på raken. :D

//Stefan (som härmed skrivit sitt första inlägg med den sprillans nya datorn: Acer TravelMate 7520 med 4 gig internt)

Tack för välkomnandet och tippset på bönan Muzetti. Lite billigare bönor är välkomna då det lär gå åt en hel del.

Apropå ny dator och dricka två dubbla på raken, finns det tangentbord som kompenserar skakande fingrar på grund av högt koffeinintag?:)
 

Janne Rexcat

Active member
Välkommen till forumet Janne!

Kul att Du upptäckt hur kaffe kan smaka om man har riktiga grejer. Nu börjar en vadslagning här på forumet om hur lång tid det kommer att ta innan Du tänker skaffa halvautomat och kvarn! ;):D
Jag gissar på två månader.

Spännande med vadslagningen. Men med tanke på att lättja är en ytterligare en last hos mig så tror jag att det blir en helautomatisk maskin ett bra tag framöver. Men däremot kan nog en kvarn kunna dyka upp i framtiden. Att rosta bönorna själv vore trevligt… Jo ni har nog rätt, jag blir nog ett kaffefreak:) Jag lovar att rapportera mina kommande inköp även om nya investeringar lär dröja ett bra tag.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
He, he, he...

Visste du att det är tre gånger mer koffein i bryggkaffe än i espresso?

Mina händer är steady as rocks, man! :lol:

//Stefan (som kommer att sova gott inatt trots allt kaffe)
 

Bjarne

Well-known member
Apropå ny dator och dricka två dubbla på raken, finns det tangentbord som kompenserar skakande fingrar på grund av högt koffeinintag?:)

Kanske det här från Dustin? Det är ganska mjuka tangenter och det är nog bra om du är lite skakig av dig :lol: Det är vattensäkert så du kan t.o.m. spilla kaffe på det utan risk, utifall skakningarna blir för starka.

- Men som Stefan Böna säger. det är mindre koffein i espresso så risken är nog rätt liten :coffee:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Damn! Påsen är ju inte blå! Den är brun. Vet inte vad som tog åt färgseendet... :huh:

//Stefan (som blandar ihop färgerna lite väl ibland)
 

Janne Rexcat

Active member
Jag har inte hunnit handla än men då ska jag kolla efter den bruna påsen i morgon. Tänkte åka runt i butikerna i Eskilstuna och kolla lite vad som finns i hyllorna.
 

Janne Rexcat

Active member
Kanske det här från Dustin? Det är ganska mjuka tangenter och det är nog bra om du är lite skakig av dig :lol: Det är vattensäkert så du kan t.o.m. spilla kaffe på det utan risk, utifall skakningarna blir för starka.

- Men som Stefan Böna säger. det är mindre koffein i espresso så risken är nog rätt liten :coffee:

Det tangentbordet kan nog vara något för mig. Intressant det där med koffeinet i expresso. Kombinationen tangentbord och expresso gör ju att jag kan 3-dubbla mitt intag av denna härliga dryck:)
 

lupoo

Well-known member
Det tangentbordet kan nog vara något för mig. Intressant det där med koffeinet i expresso. Kombinationen tangentbord och expresso gör ju att jag kan 3-dubbla mitt intag av denna härliga dryck:)

Välkommen! Vilken dryck pratar Du om?:unsure: Det heter espresso och inget annat. Just det är det lite petigt med;).
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag har inte hunnit handla än men då ska jag kolla efter den bruna påsen i morgon. Tänkte åka runt i butikerna i Eskilstuna och kolla lite vad som finns i hyllorna.

Musettis bruna blev riktigt god i min helautomat.

Hemköp vid Eskilshem är skapligt välsorterade på bönkaffe (för att vara en "vanlig" mataffär), Östermans kock & butik har nog också en del godsaker.

Annars kan jag varmt rekomendera ett besök hos Ericssons Frukt & Grönt vid stora torget i Västerås, de har ett fint sortiment av kaffe och en hjälpsam föreståndare med bra koll på hela sortimentet. De har bl.a. ett stort urval av J&N och Mauro.
 

Janne Rexcat

Active member
Det ska bli spännande att prova Musettis bruna. Östermans Kock & butik ligger i mina kvarter där jag bor. Tack för tippsen. Vilken helautomat har du?
 

Janne Rexcat

Active member
Musetti, bruna påsen

Nu har jag testat Musetti och det gillades av alla i familjen. Helt klart en böna som kommer att användas dagligen.
 

Janne Rexcat

Active member
Välkommen till forumet Janne!

Kul att Du upptäckt hur kaffe kan smaka om man har riktiga grejer. Nu börjar en vadslagning här på forumet om hur lång tid det kommer att ta innan Du tänker skaffa halvautomat och kvarn! ;):D
Jag gissar på två månader.

Innebär det att jag ska behålla den här och köpa en kvarn som komplement till min automatmaskin?

http://www.severin.se/severin/productimagesview.asp?sessionid=118894_80217&productnumber=5982000
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad har du? En helautomat eller en halvautomat?

Har du en sådan där severinapparat? I så fall ja, du bör skaffa kvarn för att få ut bra resultat. Det får man väldigt sällan (aldrig) med färdigmalet.

Helautomater har väl inbyggd kvarn.
 

Janne Rexcat

Active member
Severinapparaten har stått och samlat damm i köket i något år utan att vi använt den. Den tar bara malet kaffe och det är nog därför vi slutade använda den, blev inta alls bra espresso.
Men helautomaten Seimens TK69009 SURPRESSO S75 har både inbyggd kvarn och fack för malet kaffe.
Jag börjar bli sugen på att blanda lite olika bönor är funderare på att köpa en kvarn. Frågan är vilket som ger bäst resultat? Mala bönorna och hälla dem i facket på helautomaten eller köra det i enklare severinapparaten?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp