Hur mycket i kaffepåsen!

Hur stor förpackning av rostat kaffe föredrar Du?

  • 250 gr

    Röster: 166 55.1%
  • 500 gr

    Röster: 97 32.2%
  • 1000 gr

    Röster: 35 11.6%
  • 3000 gr (eller hur stor nu en riktig "Bar pack" är)

    Röster: 3 1.0%

  • Totala väljare
    301

lupoo

Well-known member
Det har ju diskuterats en del om vikten av färskheten på kaffet som en förlängning på den diskussionen frågar vi nu:

Hur stor förpackning av rostat kaffe föredrar Du/passar Dig bäst?
 

treefinger

Well-known member
I och med att jag ofta växlar mellan olika bönor trivs jag väldigt bra med 250g-påsarna. Mer sånt. Sedan ett stort plus till dem som har återförslutningsbara påsar. Det är kärlek till kunden det.
 

frippe79

Active member
Är singel...

och dricker en dubbel om dagen. Det blir desto mer på helgen förstås.

Håller med om att återförslutningsbara påsar är riktigt bra, en av många anledningar till att jag handlar från Damatteo :)
 

Marv

Well-known member
Nu brukar jag inte byta kaffe så ofta men 250 g tycker jag är lite när man experimenterar med en ny blandning. Jag brukar köpa 500g, räcker i knappt 2 veckor.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Du måste rösta Axel! -Har varit lite ledsen över att vi inte har ngr storkonsumenter här. 30 enkla om dagen under en tvåveckorsperiod vore något att bita i.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det bästa vore såklart 100g-påsar... eller ännu mindre, så bönorna blir toppenfärska. Köper vanligtvis 250gram eller ibland 500gram.
 

shogun

Well-known member
Blir för det mesta småpåsar men kommer öka på nu när nya maskinen kommer hem. Blir eventuelt en ny kvarn också och då går det åt mer av naturliga skäl.
 

Andreaz

New member
500g är klart bäst, man måste ju ha lite att experimentera med också.. ibland kanske tilll och med 1000g... 250g.. 500g.. 1000g... känns ju nästan som att det är nåt annat än kaffe vi diskuterar...(har sett för mycket dåliga ghettofilmer nyligen)..
 

Buffeln

Well-known member
och dricker en dubbel om dagen. Det blir desto mer på helgen förstås.

Håller med om att återförslutningsbara påsar är riktigt bra, en av många anledningar till att jag handlar från Damatteo :)

Da Matteos påsar är riktigt bra. Återförslutningsbara och ventil så att man kan trycka ut luften. Borde bli standard!
 

Fabian

Well-known member
Brukar bli 250-grammare, men finns det bara 500g av en sort bangar jag inte för det! 250 gram tenderar ta slut för mig precis när jag hittat en bra inställning...
 

jojo

Well-known member
Jag tycker inte att det är några problem med 1 kg påsar.

Jag gör så att jag fyller kvarnen med så mycket bönor jag behöver. Sedan tejpar jag påsen längst upptill efter att jag pressat ut i princip all luft. Viker den del av påsen som är tom mot den andra delen (med bönor i), och tejpar fast den.

Det blir ett kompakt litet paket och jag tror inte det kommer in mycket luft i påsen. Jag använder genomskinlig packtejp... en bred sort. Ett kilo bönor går dessutom åt på 1-2 veckor och kaffet brukar smaka bra hela tiden.
 

hrbrun

Well-known member
När jag köper lösvikt brukar jag köpa 150gr, och två sorter per gång. Det är inte ofta kvarnen blir rengjord vid varje bönbyte...
 

marran

Well-known member
500 gram passar mig bra, häller alltid över bönorna i glasflaskor med täta gummikorkar och ställer i kylen, då blir det knappt 2 liter. Jag dricker 4-5 dubbla (Pavonistorlek) om dan, så då räcker det ändå en stund.
250g är bra men tenderar att bli dyrt, 1000g är billigt men blir ofärskt mot slutet, 500 lagom kompomiss.
När jag rostar själv brukar det bli mellan 250 och 500g

Bönor i kvarnen är big no-no för mig, alltid i kylen och bara det jag ska mala till varje shot i kvarnen, lätt att dosera då också med hela bönor
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp