Dagens Kund.

Essenzatjejen

Well-known member
Liten söt kvinna i 50årsåldern ber om en Latte Macchiato med så lite kaffe i som möjligt... En sisådär "puff" bara som hon uttryckte det.

Då hon under extrationen om och om igen påpekade att hon bara ville ha: Liiiiite kaffe så frågade jag om det var på grund utav koffeinet?

Men det var det inte. Uppenbarligen så tålde hon inte något i kaffe (vad det nu kan vara? Det var alltså inte koffeinet.) Men hon älskade kaffe SÅ mycket att hon bara var tvungen att ha liiite. Även om hon trodde att hon skulle må dåligt.:unsure:

Så jag duttade i knappa 1 cl av en (ca 6 cl) espresso i en STOR kopp m skummad mjölk. Hon var överlycklig!

Dricksade 5 spänn också :)

Detta är vad jag kallar en dedikerad kaffedrickare. Eloge till lilla damen!:coffee:
 

roccster

Well-known member
Hahaha... Najs inlägg och en härlig kvinna :)

Jag hade förmodligen gjort likadant, eller kanske haft med mig en burk piller för att motverka den allergiska reaktionen...
 

MartinForsberg

Well-known member
Underbart skrivit både här och i din blogg! Måste besöka er i sommar då jag åker "hem" till götet - om inte för ditt underbara kaffe/latte/espresso så för att träffa dig och säga hej!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Underbart skrivit både här och i din blogg! Måste besöka er i sommar då jag åker "hem" till götet - om inte för ditt underbara kaffe/latte/espresso så för att träffa dig och säga hej!

Naaw gulledig! Blir alldeles varm i hjärtat! Behövdes efter den där upplevelsen...Var tvungen att svepa 2 enkla och mantra: Detta är riktigt kaffe, detta är riktigt kaffe. Om och om igen ;)
 

doppio

Well-known member
Blev sugen på att göra en gryningsräd där nu, ligger så knepigt till bara.
Vi får väl se vad det blir.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Blev sugen på att göra en gryningsräd där nu, ligger så knepigt till bara.
Vi får väl se vad det blir.

Haha.. efter att jag har vart elak mot en kund (enda gången jag har vart så evil faktiskt. Men INGEN ska besudla riktigt kaffe.) så blir du sugen på att hälsa på.

Får vara elak oftare då ;)


Essenzatjejen som faktiskt alltid är snäll annars.
 

theseal

Kaffeterroristen
pff, nu skall vi inte hylla henne så hon spricker här va... Hon är kul, hon är annorlunda och hon gör bra kaffe.. låt oss hålla henne på jorden nu



;) kram !
 

MartinForsberg

Well-known member
theseal : alla behöver vi lämna jordelivet en liten stund ibland och bara få njuta av beröm och annat, så även Essenzatjejen, särskilt efter sura kunder som hon skrev om i bloggen!

som svar till Shogun: jag har redan familj och barn, men för den sakens skull så undviker jag inte att säga vad jag tycker om folk, särskilt om det kan göra någon glad! Och jag undviker inte heller att träffa någon jag tycker är spännande och som intresserar mig med sin personlighet, det skadar ju inte heller om man är vacker som Essenzatjejen! :)
 

Essenzatjejen

Well-known member
Flyger gör jag redan, utan andras beröm, de flesta dagar i alla fall. Det borde du veta vid det här laget sälen!

Men att bli tagen upp högt över molnen lite då och då har jag inget emot ;) Sälen och shogun "är bara avundsjuka" som det heter i bloggvärlden...

För er som läser bloggen ch oroar er kan jag berätta att jag jobbar på det och faktiskt är lite piggare ikväll. Dagen har väl vart sådär. Men det finns värre saker att klaga på. Dåligt kaffe tillexempel.
 

Init13

Well-known member
Ä måste bara förbi imorgon

å beställa en sån där Americano. Är i närheten så man kanske kan lura med några flera.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jag är jäkligt grinig pga saker jag inte kan påverka.
Detta har resulterat i ett blogginlägg där jag lyckas med att både vara elak mot kunderna, latten och hushållsost.

(igen, förlåt. 90% Av kunderna är fantastiska, glöm inte det!)

Essenzatjejen, -En lidande konstnär.
 

MartinForsberg

Well-known member
Hur är det med osten, hur många procent av den är fantastisk? ;)

Du får tänka som så att du har förgyllt någons dag med en god vad det nu var de beställde genom att förklara allt för dem så de kunde få precis vad de ville - och om du tänker efter lite så har du fått en inblick i hur världen ter sig för en som vet vad han vill ha och hur det skall smaka men inte hur det uttalas eller vad det innehåller!

Man kan lära sig massvis av att se hur folk beter sig, och ibland kan man känna igen sig själv också i dessa möten i vardagen (på gott och ont)!

Dessutom kanske de ville testa ditt tålamod, de kanske var utsända från Riktigtkaffe för att kolla vad du pallar med?
 

Essenzatjejen

Well-known member
Man får gärna komma och säga saker likt... "Jag gillar ju espresso, men jag vet inte om jag pallar det idag vill inte ha så starkt." & jag svarar med "Kanske en lungo eller en Macchiato" och varpå jag förklarar vad de innehåller.

Eller "Jag gillar kaffesmaken men jag vill bara ha smaken, inte det starka" & jag svarar med "Jag kan göra en extra svag latte macchiato, -massa god mjölk och bara liiite kaffe"

I min värld behöver man inte veta vad saker heter eller vad de innehåller. Men man ska veta vad man är sugen på.
Vet man inte det är man välkommen att säga "Har du något förslag? Vilket tycker du är godast?"

MEN man står inte och velar sönder sig under en stressig lunch.

Angående osten förstår jag faktiskt inte varför man köper Hushållsost när det finns så mycket mer spännande saker. Jämförelsen med latte känns nu i efterhand elak, -mot latten alltså.
Jag skulle nog hellre vilja jämföra hushållsosten med bryggkaffe som har stått på värmeplattan hela dagen lång. Urk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp