Chiaroscuro

wirre

Active member
Fick nyligen ett sådant här paket:

I Xtra Stora Kaffepaketet ingår:
- 2x1 kg Chiaroscuro Arabica
- 1x1 kg Brasile Santos
- 1x1 kg Mexico Altura
- 1x1 kg S. Domingo Barahona
- 1x1 kg Indonesien Java
- 1x1 kg Costa Rica Tournon
- 1x1 kg Ethiopia Sidamo
- 1x1 kg Indiano Monsoneed
- 1x1 kg Guatemala Antigua Pastores

Har inte så bra koll på bönor. Fått uppfattningen att idén med Chiaroscuro sortimentet är att själv blanda ihop dom olika bönorna till roliga blandningnar.

Vad rekommenderas? Öppna en påse åt gången så dom håller längre eller öppna flera och blanda? Känns lite tråkigt att dricka 1 kg av en påse om den har någon extrem smak tänkt bara som en liten del av en blandning men å andra sidan tar det mig ett tag att dricka i genom 10 kg så bönorna blir kanske för gamla om man öppnar alla påsar.

Någon som har koll på dom olika påsarna? Någon rolig blandning som rekommenderas?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Shit, färdigrostat eller råkaffe?

Är det färdigrostat så är det inte så bra... det kommer att bli gammalt innan du har hunnit avverka allt. Och precis som du säger: Öppnar man flera påsar för att blanda så börjar ju alla de påsar att åldras snabbare (när man bryter förpackningen).

Jaja. 30% Monsoon, 40% Brazil och 30% Guatemala blir jäkligt gott. (i alla fall det jag rostade, vet inte om det är exakt samma bönor du har, men ändå).
 

wirre

Active member
Färdigrostat tyvärr.

Ja ja det har ju inte kostat mig något fick bönorna och kvarnen som tack för lite hjälp av en bekant.

Men vad göra? Passar dom sig oblandade? Kört slut på en "Chiaroscuro Arabica" då det stod att det var deras finaste espresso blandning :) eller något liknande på påsen.

Synd att jag missar Home Barista Jam nu på fredag annars kunde man ju tagit med bönorna då :).
 

roccster

Well-known member
Men jag har en annan idé.

Forska efter lite fina blandningar, öppna pösera och blanda på. Sen kan du bara lägga ett PM till alla här på kaffemaskinen.se som befinner sig i byn och fråga om de är intresserade av att testa din härliga blandning. Antingen för en peng eller for free. På så sätt blir inte bönorna gamla :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp