Ny maskin har anlänt! - uppackningstråd

Fabian

Well-known member
Idag kom den äntligen! Tänkte dela med mig av några bilder från upppackningen, i klassisk mac-anda(även om det inte är riktigt lika kul med ofärgad kartong). Fick mig en chock när jag såg vad som visade sig vara ett plastlager över droppbrickan och på koppvärmarplattan. Det såg så skitigt och slitet ut, trodde nästan för en sekund att jag fått en gammal maskin. Men det var ju bara att pilla bort. Var tvungen att skruva upp skruvarna på toppen för att få bort plasten runt skruvarna, och då passade jag även på att ta en bild på silvian "under kläderna". Chock nummer två kom innan jag hunnit ta av plasten, då jag skulle plocka fram alla smådelar, alltså filtren, skopan osv. Men de fanns ingenstans! Höll på att bli helt förtvivlad innan jag fann att de hade pulat ner alla tillbehör i vattentanken, hehe.

Favoritbilden är den då det ser ut som att Silvian står och värmer sig mot en fet eldsvåda, signalerar kanske en aning överdrivet att detta är ett riktigt monster. Hade kanske passat bättre på en riktigt monstermaskin :)

Har väl kört 15-20 shots ikväll, men inte riktigt fått till något jättebra ännu. På bilden är ett av de bättre, men det smakade lite svagt. Skumningen satte jag på en gång, det var förvånansvärt enkelt tyckte jag. Bilden på cappuccinon är iofs inte hundra procent representativ då jag råkade sabba skummet med massa bubblor precis i slutet, men blev för "inne" i tekniken för att komma ihåg att fota sen. Dock inga latte art-bilder att visa då jag fortfarande vär rätt skakig i armarna efter att ha burit paketet från posten och hem.
 

Bilagor

  • DSC_3180.jpg
    DSC_3180.jpg
    163.1 KB · Visningar: 140
  • DSC_3183.jpg
    DSC_3183.jpg
    146.6 KB · Visningar: 66
  • DSC_3184.jpg
    DSC_3184.jpg
    148.5 KB · Visningar: 70
  • DSC_3185.jpg
    DSC_3185.jpg
    186.6 KB · Visningar: 233
  • DSC_3186.jpg
    DSC_3186.jpg
    95.3 KB · Visningar: 151
  • DSC_3203.jpg
    DSC_3203.jpg
    98.1 KB · Visningar: 353
  • DSC_3198.jpg
    DSC_3198.jpg
    88.8 KB · Visningar: 297
  • DSC_3193.jpg
    DSC_3193.jpg
    143.8 KB · Visningar: 321
  • DSC_3188.jpg
    DSC_3188.jpg
    146.4 KB · Visningar: 242
C

crema

Guest
tycker nog allt att din kaffe ser helt ok ut. du kanske inte kan tävla med den men det är ju smaken trots allt som är viktigast
 

Brölar

Well-known member
Fick mig en chock när jag såg vad som visade sig vara ett plastlager över droppbrickan och på koppvärmarplattan.

Grattis Fabian!
Ja jäklar, det hade jag nästan glömt. När jag öppnade min så tänkte jag först "shit, jag har fått en VIT droppbricka!" Det gick faktiskt så långt att jag började tänka att "tja, vitt är kanske ganska coolt ändå" (!) :lol:
Jag har t.o.m. en bild på den färdiga uppställningen med Silvia, kvarn och ny kanna, där droppbrickan fortfarande är vit. Sen märkte jag att skiten gick att pilla bort, pustade ut och rodnade något.

Du verkar ha kommit bra mycket längre med Din skumning än vad jag har. Ser ju inte så tokigt ut det där!
 

Fabian

Well-known member
Haha! Dom ska allt luras, italienarna. :)
Jo, skumningen hade jag genast lätt för, antagligen tack vare all träning från jobbet. Tycker skummet från silvian blir ännu smetigare och godare än det bästa jag kan få ur jobbets Faema E91 Diplomat! Längtar nu tills jag gjort av med mitt kaffe som inte är så färskt, så jag kan köpa nyrostat.
 

hrbrun

Well-known member
Jag brukar också få till ett rätt fett och fint skum med Siliva. Det är bra tryck i den tjejen :)

Lycka till med din nya kärlek!
 

hrbrun

Well-known member
Jag ska nog skriva isär min tjej också för att se hur det ser ut inuti.

Hur svårt är det att PID:a fröken...??
 

Brölar

Well-known member
Ni vet väl att vitt är det nya rostfritt!! :D

2247686515_ce47495cda.jpg
 

Almapeso

Well-known member
Fick min Silvia i julklapp och blev givetvis nyfiken på din tråd. Fick mig ett gott skratt när jag läste era inlägg. Hade mitt vita droppskydd ett bra tag innan jag insåg att den kunde slitas bort och....:lol: jag har fortfarande det vita skyddet ovanpå. Ska snabbt hem och riva av. (skyller på att jag har renoverat lääänge och inte haft utrymme att använda min ägodel så mycket)

En annan märklig sammanträffning är att jag har exakt samma skåpsluckor + färg hemma.
 

Fabian

Well-known member
Har börjat närma mig ett för mig tillfredställande förhållande mellan dosering, tampning och crema-mängd nu, men det är en liten bit kvar tills det är bra. Körde lite skumning precis och det gick som såhär! Får nog klämma dit den i art-tråden också.
 

Bilagor

  • DSC_3205.jpg
    DSC_3205.jpg
    93.2 KB · Visningar: 134

AA

Skottjägare
Vilket oundlikligen driver fram frågan: Varför har du en GS3 i köket, i så fall?:huh:

För det är tråkigt att spara pengarna på banken! ;)
Skämt åsido så menade jag att Silvian är den maskinen som har störst potential i förhållande till priset. Lätt att uppgradera är den ju med. Bara att "pidda" den så har man en ännu grymmare maskin.

/AA
 

hrbrun

Well-known member
För det är tråkigt att spara pengarna på banken! ;)
Skämt åsido så menade jag att Silvian är den maskinen som har störst potential i förhållande till priset. Lätt att uppgradera är den ju med. Bara att "pidda" den så har man en ännu grymmare maskin.

/AA

hur svårt är det att göra just det... pid:a?
 

andcar

Well-known member
hur svårt är det att göra just det... pid:a?
-Den lätta varianten är att beställa ett färdigt kit, tex via Ebay. Sedan är det bara att följa monteringsanvisningarna. Får du ihop en IKEA-hylla så ska du nog kunna fixa en pid i din maskin.
Den lite mer utmanande varianten är att köpa alla delarna själv.
Personligen hade jag satsat på ett färdigt kit för enkelhetens skull.
 

Neo

Well-known member
Så underbart att få se en upppackning... Är nästan som att få se en födsel, fast utan allt det äckliga.
 

bchi

Well-known member
Om jag inte är ute och cyklar körde du med en Pavoni tidigare?
Det vore kul med en jämförelse. Jag har bara kört Pavoni och aldrig ens provat på något halv-automatiskt. Är dock sugen förstås och kommer förmodligen byta när pengar, men framför allt plats, finns.
Hur skiljer sig känslan i handhavandet och resultatet?
 

Fabian

Well-known member
Ja, det vore inte dumt att skriva ner en jämförelse, men jag måste vänja mig in med Silvian först såklart. Just nu är det väldigt ojämna resultat, men har inte ens en vettig tamper ännu, samt rätt gamla bönor som jag tror tappat en del smak. Dock kan jag säga att jag kommer sakna Europiccolan, hade det inte varit för den ekonomiska biten hade jag haft kvar den. Inget slår känslan när man (bokstavligt talat) klämt fram en riktigt fin tyst espresso :)
 

moparman

Well-known member
Fabian
Hur går det nu när du haft Silvian ett tag?
Börjar du få nå jämnare resultat?

Jag är duktigt sugen på att köpa en Silvia + kvarn..
Aldrig testat en espressomaskin...Lite orolig att det kommer att ta länge innan man får till bra shots :unsure:
 

Fabian

Well-known member
Jo, nu har jag ju en riktig tamper och har fått testa på riktigt färskrostade bönor, och jag kan säga att det gjorde ju en enorm skillnad för resultatet. Angående kvarnen så skulle jag gärna ha en ännu bättre, men det har jag inte råd med. Problemet med Rocky är att man inte får superjämn distribution i filtret. Men nu snackar vi egentligen detaljer här, Rocky är en grym kvarn som räcker mer än långt för oss som vill ha bra kaffe hemma.

Har lärt mig maskinen lite bättre, och vet liksom hur den beter sig, så det är lättare nu att känna innan ifall man har för mycket eller för lite kaffe i filtret, eller om man tampat kanske lite för löst. Så på det viset har resultaten blivit bättre och jämnare.

Kan helt utan tvekan rekommendera Silvia och Rocky som första espressoutrustning! Det är lite klurigt till en början, men man är sig själv tacksam för all övning när resultaten blir bättre. Det känns även som att jag kommer trivas länge med Silvia, ska krävas en del innan uppgraderingsdemonen får tag i mig där. Däremot skulle jag inte tveka att slå till om en schysst begagnad kvarn dök upp på t ex. blocket till rätt pris.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp