Ny maskin har anlänt! - uppackningstråd

Dockoz

Well-known member
Jag är ganska så säker på att det är 14g modellen jag har, stämmer överens med de bilder jag sett på den, kan fota den om någon är nyfiken.
 

Fabian

Well-known member
Då var det nästan sex månader sedan det hände något på uppgraderingsfronten... Dags för lite nytt med andra ord! :)

Till att börja med vill jag be om ursäkt för eventuella osammanhängande meningar och eller resonemang i det här inlägget, jag har bara sovit fyra timmar i natt... Gissa varför!

Den här lådan befann sig hemma i hallen i går kväll, efter mycket lång väntan. Beställningen gjordes i september om jag inte minns fel.

picture.php


En titt ner i lådan. En tvågruppare hemma är det väl ingen som bangar på?

picture.php


Inledde direkt med att skruva upp burken underifrån.

picture.php


Inuti finner vi en tre liters kokare, känns stabilt! Till skillnad från den övriga konstruktionskvaliteten då, som lämnar en del övrigt att önska. Det är lite rangligt och sisådär med passformen i plåten här och var. Men det gick faktiskt enkelt att få av plåten och sätta den på plats igen. Jag tror t om att den sitter bättre nu än den gjorde från fabriken!

picture.php


Sänkte kokartrycket, efter instruktion av mikfri. Skruvade ner ca en tredjedel, trycket landade då på 1,2 bar vid testkörningen. Måste ha varit läskigt högt om jag inte började med att sänka...

picture.php


Så var skönheten igång! Detta är alltså en Ponte Vecchio Lusso, den tredje här på forumet. Men den första med två grupper ;) Det är exakt samma storlek och maskin i övrigt, men man har trängt ihop två grupper på samma yta istället för en. Ärligt talat valde jag nog den här modellen därför att det känns så fräckt att ha en tvågruppare hemma i köket. Särskilt sett till storleken! Det är inte tal om att två personer ska stå och göra kaffe samtidigt här heller, har man laddat den vänstra gruppen får man inte ut PF ur den högra. Tvärtom går bra däremot. Till vänster hittar vi ångröret, till höger en varmvattenkran.

picture.php


Det är nästan löjligt små dimensioner hos Lusson, här är en 58 mm plasttamper bredvid Lussons dubbelkorg, vilken mäter 45 mm. Ponte Vecchio har för övrigt tagit den låga nivån på gratisplasttampern ett steg längre än övriga tillverkare: Den får inte ens plats i korgarna! De brukar i alla fall vara för små, men den här är bara att kasta direkt. Kör med den upp och ner just nu. Har beställt en hemsnickrad av mikfri, får hålla mig med denna tills han har tid att svarva en ny.

picture.php


Första skottet då... Hemrostad Etiopien Harrar. Smakade riktigt fint, söt och läckert syrlig. Syran kändes lite rundare än den brukade göra på min Silvia jag hade förut.

picture.php


Skott nr två. Packade ännu mer kaffe i dubbelkorgen och fick ut detta. Helt galen munkänsla, det blev otroligt krämigt och mjukt i konsistensen! Väldigt söt och bärig smak, fortfarande med en tydlig men snäll syra som man inte kan få nog av. Tyvärr var Harrarn slut nu :( Två fina skott som gjort att jag garanterat kommer köpa detta kaffe igen. Nu blev det 5 Estate istället.

Ni har kanske noterat volymen på espresson? Mycket större än så här blir inte en dubbel med Lusson. Korgen rymmer runt 12 g gissningsvis, dock går det nog att pressa ner uppåt 14-15, men jag har ingen våg att testa med. När man drar ner spaken släpps vatten från kokaren in i grupphuvudet, och när spaken släpps pressas det ned genom kaffet. Just nu drar jag först ner, väntar och låter kaffet förfuktas en sekund eller två, släpper tills första dropparna når koppen, sedan ner igen. Håller nere knappt en sekund och sedan släpper jag och låter fjädern pressa upp spaken till utgångsläget. Då får man ca 2-3 cl espresso, beroende på hur mycket man packat i filtret.

picture.php


Jag tyckte att Silvian hade en för liten droppbricka, men det här tar priset. Den är i princip meningslös, jag kommer använda en kanna att skölja ur grupperna i.

picture.php


Allra första skumningstestet! Ångan är överraskande stark för den här lilla maskinen, mycket mer flås än i Silvian faktiskt. En 0,35-kanna fylld till där pipen börjar tar knappt hälften så lång tid att skumma och värma som på Silvia. Och vilken fin virvel det blev! Satte första försöket riktigt bra tycker jag, nästan så det känns lite tråkigt. Superlent och fint skum.

picture.php


Jag måste fixa naket. Det stannar uppenbarligen en del kaffe under korgen i pf efter bryggningen som stänker ut när man slår ut sumpen, såhär orkar jag inte ha det varje gång jag gjort kaffe.

picture.php


Just nu känns det helt fantastiskt, den här är en maskin som inte bara är snygg och kan leverera skitgott kaffe, den är temperaturstabil också! Brygghuvudena sitter inte bultade i kokaren som på en La Pavoni, utan de hålls varma genom en slags termosifon(heter det så?). Varmt vatten cirkulerar i grupperna för att ge de rätt temperatur. En Pavoni överhettas och bör stängas av efter två koppar kaffe, den här kan pumpa ut så många koppar på raken som kokaren tillåter :) Där finner vi för övrigt en ganska obekväm nackdel jämfört med pumpmaskiner. När vattennivån i kokaren börjar sjunka mot botten måste maskinen stängas av. Och trycket måste ut, annars går det inte att öppna locket och fylla på vatten. Allt som allt handlar det om en operation på kanske 20-30 minuter, vilket kan vara irriterande när man är kaffesugen. Det gäller att se till att ha full kokare om man ska ha gäster, med andra ord.

Återkommer när jag kommer på något mer jag vill tillägga!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Coolt! Om det inte ryms större filterkorg i handtaget måste det gå ner i ett naket PF tycker jag. Konstigt små mängder espresso för att vara en dubbel...:unsure:

Om man drar i spaken fler gånger då? För att få ut en "normal dubbel... Men då blir det väl någe problem med att det blir stopp mitt i extraktionen antar jag.
 

Fabian

Well-known member
Det finns inga större korgar till den här maskinen :) Man får helt enkelt omstrukturera sina espressovanor! Flera och mindre helt enkelt.

En del labbande återstår givetvis, men när jag testade att dra två hela "spakdrag" och lät resultatet falla i två koppar efter varandra smakade kopp nummer två inget trevligt alls... Fjuttljus crema och knappt ens bryggkaffestyrka vill jag inte spä ut min espresso med :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ahaaa, det är därför det är en dubbelgrupp!
Ladda båda PF, dra först ena i koppen och sedan den andra.:lol:

Skojar bara. Men jag är lite nyfiken... vad blir det för volym på en enkel espresso med Lusson?:coffee:
 

Fabian

Well-known member
Jag ska leka lite med enkelfiltret i morgon, men har inte så höga förväntningar... Det är verkligen litet! Med mycket vilja kanske man kan klämma ner 6 gram i det. Återstår att se, som sagt!

Det som slagit mig och som känns som den mest positiva överraskningen just nu är den fina runda syran som blir i kaffet. Riktigt behagligt, utan att bli bitigt surt som det tenderade att bli på Silvian. Och bittra toner finns det inga spår av :) Men måste ju testa fler kaffen också. Och köpa mindre koppar, uppenbarligen :D
 

mikfri

Well-known member
Kul att få se skönheten! Jag är plötsligt ännu mer nöjd med min maskin efter att ha läst din positiva rapport. :) Ångrar bara att jag inte beställde en två-gruppare... :D


Angående kaffemängd: Jag vägde 15 gram kaffe i min filterkorg och fick då jobba rätt hårt för att få in filtret.

Det ser bättre ut med vinkeln på dina ångrör tycker jag. Men visst är droppbrickan ett hån! :nowink:
 

Fabian

Well-known member
Jag tog fram singelkorgarna och provkörde dem i dag. Det ångrar jag väldigt(!) mycket. Fjädrarna som tidigare spände fast filterkorgarna(vilka tacksamt nog faktiskt är ridgeless) i PF blev helt förslappade av singelkorgarna, vilka uppenbarligen är något större i diametern än dubbelkorgarna.
Mikfri, hur fick du ut de ur PF? Jag har inget spetsigt nog att pilla loss de med.

Nu ska jag ut på stan och kolla om jag hittar något lite sötare kaffe. 5 Estate var god, men jag vill ha mer frukt och bär!
 

AA

Skottjägare
Grattis till en grym maskin! Blir inte mindre sugen på en när man ser dina bilder!
Riktigt grymt med en 2-guppare.

Lycka till!

/AA
 

mikfri

Well-known member
Hej Fabian, jag fick ut den med en liten kniv. Tricket är att peta i den ända som är öppen, inte i "öglan".

Märker du någon lukt från ångröret, Fabian? Jag tycker den luktar lite "vaxartat". Kanske nymaskin-syndrom?
 

Fabian

Well-known member
Japp, nu är det kvarnen som står för oljudet, men den är närmast beskedlig i sitt brummande jämfört med en vibrationspump :)

Fick ut fjädrarna och spände dem, nu sitter dubbelkorgarna bra igen. Ja, eller jag vet inte om det är vax det luktar, men visst luktar det lite nytillverkat om hela maskinen. Bara naket PF och en riktig tamper som saknas nu!

Jag trodde jag skulle bli irriterad på de små espressovolymerna, men jag har faktiskt börjat uppskatta att dricka två stycken små efter varandra istället för en vanlig dubbel. I morgon-cappuccinon är det däremot för lite med en shot, vilket irriterar
 

Fabian

Well-known member
Det allra största lyftet från Silvian är helt klart möjligheten att skumma och brygga kaffet samtidigt. Och ingen utspolnig av massa vatten före och efter :) man behöver inte ens tänka på att stänga av något espressoflöde medans man skummar tack vare den fjädrade spaken
 
Topp