Barista cup vardagar, varför?

goat

Well-known member
Alltså, måste bara få gnälla lite känner jag.

Varför i hela friden lägger man uttagningstävlingarna i Barista Cup på vardagar?
Hur vore det att göra det lite publikt och lägga de på exempelvis en lördag så vanliga dödliga som jag kan åka iväg och kolla. Kanske lätt att kunna ta ett par timmar ledigt och smita iväg att kolla om man bor i respektive stad, visst... men kommer man från landet, inte lika lätt...
Är det bara storstadsborna som ska få tillgång till dylika events?

Goat
 

Molarin

Well-known member
På den uttagning jag varit fanns det inte plats för så mycket besökare. Ska fler än 30 personer titta på de tävlande så behöver man nog scen och läktare...

Den kan vara en av anledningarna.
 

jb

Well-known member
Alltså, måste bara få gnälla lite känner jag.

Varför i hela friden lägger man uttagningstävlingarna i Barista Cup på vardagar?
Hur vore det att göra det lite publikt och lägga de på exempelvis en lördag så vanliga dödliga som jag kan åka iväg och kolla. Kanske lätt att kunna ta ett par timmar ledigt och smita iväg att kolla om man bor i respektive stad, visst... men kommer man från landet, inte lika lätt...
Är det bara storstadsborna som ska få tillgång till dylika events?

Goat

Är inte inblandad i år men har ju ansvarat för tävlingen några år tidigare så jag tror jag kan ge ett vettigt svar.

Målsättningen med uttagningarna är att hålla dom på en "vettigt" låg nivå dvs. inte finalstämning med mycket publik etc. utan en chans för de som tävlar första gången att våga vara med utan FÖR stor press... Press är det ju ändå :D.

Därutöver är man på kaféer på orterna och dessa har inte alltid extrem stor plats förutom det som krävs för att husera 14 tävlande med alla deras prylar...

Vardag är också för att det naturligtvis finns ett värde med uppmärksamhet i media och det är generellt lättare att får dom på plats en vardag.
 

goat

Well-known member
Ok, kan förstå argumenten...

Men vad sägs om att sända live via denna eminenta hemsida?
Tänk att få följa deltävlingarna live på nätet åtminstone!

goat
 

Conny Hysén

Active member
På den uttagning jag varit fanns det inte plats för så mycket besökare. Ska fler än 30 personer titta på de tävlande så behöver man nog scen och läktare...

Den kan vara en av anledningarna.

Kan vara att tävlingen är för branchfolk och inte för "hemmabaristor"/nördar, tror jag.....*L*
 

Molarin

Well-known member
Och jag tror att du har fel.

Årets kock direktsänds numera på TV. Vad är skillnaden? Tävlingen är väl till för att sprida kunskap och göra barista till ett erkänt yrke?
 

Conny Hysén

Active member
Och jag tror att du har fel.

Årets kock direktsänds numera på TV. Vad är skillnaden? Tävlingen är väl till för att sprida kunskap och göra barista till ett erkänt yrke.

Men det ÄR ju en branchtävling....Du måste ju jobba på Cafe alt Restaurang för att få deltaga, eller hur? Branchen är ju som JB skrev ovan mest intresserad av få ditt massmedia, och det är ju lättare på vardagar..Privatpersoner oavseet om dom är kaffenördar, orienteringsnördar eller stureplansnördar är inte prioritet 1.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Årets kock direktsänds numera på TV. Vad är skillnaden?

En intressant punkt i det hela, går "Årets kock" av stapeln på en vardag eller på helgen?

Att det sänds på TV har nog att göra med att matintresset är betydligt bredare än kaffeintresset. Alla äter mat, inte alla dricker kaffe (inte ens dåligt kaffe). ;)

Det finns hur många matlagningsprogram som helst på TV, men inte ett enda espressoprogram. Det vore något att börja med i så fall. "Espressoskolan" eller något liknande där man steg för steg går igenom olika maskiner, kvarnar, förklara skillnad på bönor och drar shots och skummar mjölk. Givetvis lite latteart-hällning, det ser bra ut i TV.
 

Molarin

Well-known member
Förstår hur du menar. Men det är ju sällan som tävlingar, vad man än tävlar i, är för annat än proffs. Och det är sällan tävlingar, vad man än tävlar i, har bara proffs i publiken.

Jag tror inte att tävlingarna ligger på vardagar för att försvåra för kaffenördar att bevittna tillställningarna. Och orienteringsnördarna springer väl i skogen på helgerna, så för dem passar nog vardagar utmärkt. ;)
 

Molarin

Well-known member
Det finns hur många matlagningsprogram som helst på TV, men inte ett enda espressoprogram. Det vore något att börja med i så fall. "Espressoskolan" eller något liknande där man steg för steg går igenom olika maskiner, kvarnar, förklara skillnad på bönor och drar shots och skummar mjölk. Givetvis lite latteart-hällning, det ser bra ut i TV.

Det har jag sett på kanal lokal. En hel serie tror jag.
 

Conny Hysén

Active member
En intressant punkt i det hela, går "Årets kock" av stapeln på en vardag eller på helgen?

Att det sänds på TV har nog att göra med att matintresset är betydligt bredare än kaffeintresset. Alla äter mat, inte alla dricker kaffe (inte ens dåligt kaffe). ;)

Det finns hur många matlagningsprogram som helst på TV, men inte ett enda espressoprogram. Det vore något att börja med i så fall. "Espressoskolan" eller något liknande där man steg för steg går igenom olika maskiner, kvarnar, förklara skillnad på bönor och drar shots och skummar mjölk. Givetvis lite latteart-hällning, det ser bra ut i TV.

Satt ju och skrev en liknande förklaring som du hade KG........ Håller med i allt du skrev. Baristaprogram skulle nog bara svt vara intresserade av att sända, tror jag.

För en "oinvigd" är det ju lättare att titta och relatera till kock-sm än barista-sm
 

goat

Well-known member
Hade ju själv planerat att åka till Stockholm som en trevlig utflykt men det gick ju bort när jag såg i almanackan att det var en vardag. Synd i alla fall tycker jag.
Som Dalkarl är man ju inte direkt bortskämd med kaffeevents direkt.

Tänkte att ett litet plåster på såret hade varit att kunna följa en sändning på nätet...
 

Nickeh

Well-known member
I sundsvall är det en fredag, känns konstigt då det är betydligt svårare för de som tävlar att komma loss från sitt vardagliga jobb fredag och lördag. Så att det är på vardagar är nog i slutändan en bra sak. Sen så är det kanske mer viktigt att satsa ordentligt på finalen och semifinalen när det gäller att dra publik.
 

jb

Well-known member
Du har möjligen inte funderat över det faktum att de som "roddar" tävlingen gör detta helt på sin fritid och att (iaf gjorde jag några år) man lägger ned sådär 4-600 timmar på att genomföra hela arrangemanget, på för dom flesta "rätt" begränsad fritid... :)

Dessutom pga olika samarbeten skatävlingen genomföras efter årets kock men i tillräcklig tid före WBC så tidsschemat kan vara rätt svårt att få ihop.
 

Nickeh

Well-known member
Ja det är klart att det inte alltid går att få till det med alla som är inblandade både arrangörer och tävlande. Men om man hade haft förutsättning att styra det så skulle jag helt klart föredra att man satte deltävlingar mitt i veckan då det är lite lugnare i cafeérna. Att det nu är en fredag i Sundsvall har ju säkert bra anledningar men det känns inte som en optimal lösning för de tävlande. Men man får vara glad att det arrangeras öht. helt enkelt
 

Croma

Active member
Vi får helt enkelt lämna fram ett förslag till tävlingsledningen att:

"Vi på Riktigtkaffe.se önskar att ALLA deltävlingar ink final filmas och läggs upp på www.riktigtkaffe.se så vi "hemma-barista-wannabies" får vår nyfikenhet stillad!"

Med tanke på att det inte är allt för dyr utrustning som krävs borde väl något företag i kaffebranchen kunna sponsra mot att de får lägga in lite reklam innan eller efter filmen... ?

Mvh Croma
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp