vibrationspump vs rotationspump

Mathias

Well-known member
Är jag helt ensam om att tycka att vibrationspumpar är väldigt trevliga för hemmabruk?

Vad gäller dåliga konstruktioner som medför onödigt oljud kan ni som har akvarium med en "syrepump" göra ett litet expreiment: Tejpa fast 4 häftstift på ovansidan av pump med spetsarna uppåt. Vänd sedan pumpen så att häftstiftens spetsar agerar fötter och iakta vad som händer med ljudnivån.

Det är ett utmärkt sätt att visa på goda respektive dåliga konstruktioner som tex bullrande espressomaskiner, att placera hårda fötter s.k. Spikes under högtalare osv.
 

DS

Well-known member
Tejpa fast 4 häftstift på ovansidan av pump med spetsarna uppåt. Vänd sedan pumpen så att häftstiftens spetsar agerar fötter och iakta vad som händer med ljudnivån.

Ja, vad händer? Jag har inget akvarium att testa med.

Hur ska man göra rent praktiskt då, om man nu vill slippa det där dånande oljudet från vibrationspumpen? I espressomaskinen alltså. Att ta ut den utanför maskinen är ingen idé jag spontant tänder på, men det borde ju gå att få till det hyfsat även inne i maskinen? För min del är det framförallt ljudet jag stör mig på. Har aldrig haft tillfälle att testa övriga eventuella fördelar med rotationspump.
 

Mathias

Well-known member
Det bullrar väldigt mycket mer och ofta börjar den "åka" omkring pga vibrationerna. Hmm har du en sladdlös skruvdragare? Ta den i handen i så fall och kör den på max hastighet, lyssna. Upprepa men håll den mot en bänskiva eller diskbänk i köket, lyssna. Ganska kraftig skillnad normalt sett.

I flera väl använda espressomaskiner jag tittat inuti har gummifästena som pumpen sitter i vibrerat loss eller har aldrig varit ordentligt fixerade i maskinen. I dessa maskiner har ljudnivån minskad då jag dragit fast dessa ordentligt, t.o.m. ökat kontakt ytan m.h.a stora brickor. Gummifästena ska enligt min mening inte alls röra sig i förhållande till maskinens chassi.

Vissa maskiner har kopparrör mellan pumpen och kokaren. Där kan det kanske hjälpa att byta kopparröret mot teflonrör samt lägga an ett vibrationsdämpande material ("cellgummi") på delar av sträckan.

Spåra upp det delar av maskinen som förstärker ljudet genom att vibrera med pumpen. Tunna, helt plana och stora plåtytor. Hittas tex genom att ta på ytorna eller trycka lätt medans pumpen arbetar och samtidigt lyssna om det gör någon skillnad. Illa åtdragna skruvar kan också ställa till med vibrationer.

Minska effekten på pumpen via en elektrisk regulator, tex den jag pratade om tidigare från Clas Olsson som dessutom ger andra fördelar som jag redan nämnt.

Kör du inte pumpen väldigt mycket samt om det finns plats i maskinen kan du kanske testa att infoga ljudabsorberande material runt pumpen eller bygga in den i en egen helt tät låda. Dock kommer det att medföra värmeproblem som inte borde vara något problem om man gör ett fåtal skott i serie.
 

AA

Skottjägare
Någonting ditåt, kan inte detaljerna. Lösningarna gjorda av maskintillverkarna innehåller elektrisk ventil (av/på) samt en reducering av vattenledningstrycket. Jag gissar att det minskade oljudet är det ljud man hör i början av cykeln på en maskin med vattentank. Det maskiner jag provat låter mer innan trycket byggts upp. Med vattenanslutning är trycket där redan från början.

Nämn gärna någon maskin med vibra och som kan direktanslutas dvs anslutas till en källa med positivt tryck.

/AA (nyfiken i en strut)
 

Mathias

Well-known member
Jag kan inte ge precisa modeller men Cimbali har engruppare i flera versioner, vib/tank, vib/direktansl. samt rota/direktansl.

Bezzera har maskiner med vibrationspump och direktanslutning. Vissa tillverkare (Expobar?) säljer kit för att konvertera tank till direktanslutning. Finns nog fler men det är ett område som jag inte tittat mycket på. Kanske någon annan kan fylla på med mer tillverkare och modeller?
 

AA

Skottjägare
...har du en sladdlös skruvdragare? Ta den i handen i så fall och kör den på max hastighet, lyssna. Upprepa men håll den mot en bänskiva eller diskbänk i köket, lyssna. Ganska kraftig skillnad normalt sett.

Jag förstår din poäng men för att få en rättvis jämförelse får du krypa in i en liten, liten låda när du håller den i handen. Pumpen i maskinen sitter ju i espressomaskinens chassi som ljudvågorna kan studsa mot.
Jag har själv byggt ut en virba ur en maskin och visst blev det mycket tystare men knäpptyst blev det inte.

I flera väl använda espressomaskiner jag tittat inuti har gummifästena som pumpen sitter i vibrerat loss eller har aldrig varit ordentligt fixerade i maskinen. I dessa maskiner har ljudnivån minskad då jag dragit fast dessa ordentligt, t.o.m. ökat kontakt ytan m.h.a stora brickor. Gummifästena ska enligt min mening inte alls röra sig i förhållande till maskinens chassi.

Du jobbar inte på LM? Alltså Marzocco och inte LM Ericsson.
I så fall finns det ca 300 man som gärna ger dej en pungspark.
Precis detta du föreslår skapar fina vibrationer i GS3:an. Dom som monterat motorn har spänt den i chassit för kung och fosterland och givetvis så försvinner gummibussningarnas funktion när dom inte kan röra sig och absorbera vibrationerna.

/AA
 

AA

Skottjägare
Nämn gärna någon maskin med vibra och som kan direktanslutas dvs anslutas till en källa med positivt tryck.

/AA (nyfiken i en strut)

Jag kan inte ge precisa modeller men Cimbali har engruppare i flera versioner, vib/tank, vib/direktansl. samt rota/direktansl.

Bezzera har maskiner med vibrationspump och direktanslutning. Vissa tillverkare (Expobar?) säljer kit för att konvertera tank till direktanslutning. Finns nog fler men det är ett område som jag inte tittat mycket på. Kanske någon annan kan fylla på med mer tillverkare och modeller?

Jag tar tillbaks min fråga och ställer mej i skamvrån! :D
Vid närmare eftertanke så har jag själv ägt en Andreja och den gick ju att ansluta.

För tidigt på morgonen...

/AA
 

Mathias

Well-known member
Vid närmare eftertanke så har jag själv ägt en Andreja och den gick ju att ansluta.
/AA

Intressant. Kommer du ihåg vilka krav som gällde för att direktansluta, tex vattenledningstryck eller behov av att införa en tryckregulator mellan ledningsnätet och maskinen?
 

majkeloak

Well-known member
och min Expobar Brewtus II har jag just för en vecka sedan anslutit till fastvatten!
Den var förberedd, till och med med en slang som var monterad inuti maskinen vid leverans.

Nu är den ansluten med tryckregulator, samt "grovt" partikelfilter (sil)
Passade även på att byta ut övertrycksventilen mot motsvarande som finns i Quickmill maskiner, en ventil som är minst 3 ggr större.

Förr hade jag en pump som skramlade, en övertrycksventil som tjöt samt pulserande tryckvaration med 0,5 bar.

Nu brummar pumpen lite lätt, trycket är stabilt och inte ens en litet pip när maxtrycket uppnåtts med blindfiltret.

Delvis OT, men UNDERBART!

/Mikael
 

AA

Skottjägare
Intressant. Kommer du ihåg vilka krav som gällde för att direktansluta, tex vattenledningstryck eller behov av att införa en tryckregulator mellan ledningsnätet och maskinen?

Allt som behövs finns med på denna bild.
Direct_Connect.jpg


Jag anslöt aldrig min egen utan körde enbart från tank.
Tryckregulator behövs och det gäller ju även om du har rotorpump men den ingår i kitet.

/AA
 

Mathias

Well-known member
Nu brummar pumpen lite lätt, trycket är stabilt och inte ens en litet pip när maxtrycket uppnåtts med blindfiltret./Mikael

Då stämmer det alltså att en vibrationspump blir tystare då den ansluts till vattenledningsnätet. Vad har du ställt in för tryck med tryckregulatorn?
 

Mathias

Well-known member
Jag förstår din poäng men för att få en rättvis jämförelse får du krypa in i en liten, liten låda när du håller den i handen. Pumpen i maskinen sitter ju i espressomaskinens chassi som ljudvågorna kan studsa mot.
/AA

Om du med studsa verkligen menar studsa så håller jag inte med. Den andel som fortplantas via luft är väldigt liten jämfört med den som fortplantas via mekanisk kontakt. Exemplen jag gav med akvariepump och skruvdragare var för att visa just fortplantning av ljud via mekanisk kontakt.

Jag har själv byggt ut en virba ur en maskin och visst blev det mycket tystare men knäpptyst blev det inte./AA

Jag håller med, knäpptyst blir den ju inte bara för att man tar ut pumpen ur maskinen men ljudnivån minskar. Vill du ha den "knäpptyst" så måste ytterligare åtgärder göras, som att bygga in den i en helt tät låda som är mekaniskt "isolerad" från omgivningen, tex med mjuka fötter eller hänga lådan i mjuka gummistroppar.

Du jobbar inte på LM? Alltså Marzocco och inte LM Ericsson.
I så fall finns det ca 300 man som gärna ger dej en pungspark.
Precis detta du föreslår skapar fina vibrationer i GS3:an. Dom som monterat motorn har spänt den i chassit för kung och fosterland och givetvis så försvinner gummibussningarnas funktion när dom inte kan röra sig och absorbera vibrationerna.
/AA

Jobbar inte på LM. Jag har inte sett hur en GS3 är monterad. Jag pratar om gummifästen som tex Ulka säljer till sina pumpar, plana eller L-formade där fästhållen för chassit är 1-2 centimeter från fästhålen till pumpen. Där är tanken att gummimaterialet mellan fästhållen skall arbeta och det kan dom inte göra om gummifästena inte är ordentligt fastdragna i maskinens chassi. I det maskiner jag sett där detta inte var gjort har pumpen levt rövare och efter fastdragning ser man inte att pumpen rör sig fr.o.m ett visst avstånd, den bara vibrerar lite.
 

Mathias

Well-known member
Där är tanken att gummimaterialet mellan fästhållen skall arbeta och det kan dom inte göra om gummifästena inte är ordentligt fastdragna i maskinens chassi.

Kanske blir det tydligare om jag säger att om man petar på pumpen så skall den ganska lätt kunna flyttas ur sitt viloläge medans ingen rörelse alls ska ske mellan gummifästena och maskinens chassi?
 

majkeloak

Well-known member
Då stämmer det alltså att en vibrationspump blir tystare då den ansluts till vattenledningsnätet. Vad har du ställt in för tryck med tryckregulatorn?

Det blev tystare men jag gjorde flera modifieringar samtidigt, så jag kan inte med säkerhet härleda till varje förändring till en åtgärd

Demonterade pumpen för att komma åt OPVn, monterade en större OPV samt anslöt den till vattentryck.

ommonterringen kan ha påverkat i enighet med andra poster i tråden, den större OPVn påverkar eventuell resonans eftersom den sitter direktmonterad på den vibrerande pumpen.

Men jag tror mig i alla fall ha blivit av med det "extra skramliga" ljudet innan trycket byggs upp.

tryckregulatorn står på mellan 0,5 - 1 bar, har dock inte sett några krav eller rekomendationer angående detta, tyckte det verkade vara en juste siffra.


/Mikael
 

Mathias

Well-known member
Tack för informationen Mikael. När jag väl kommit till den punkten på "att göra" listan kommer det väl till pass
 
L

lenderboy

Guest
rotationspump utan vattenkoppling

Hej...

Är det någon som vet om man kan köra en maskin med rotationspump utan att koppla den till vattenledning???

tänker mer exakt på vibiemme Domobar super....
 

Large

Well-known member
Det brukar gå bra. Många kör direkt från vattendunk och låter maskinens rotorpump göra hela jobbet.
Några få rotorpumpar kräver dock positivt tryck för att fungera. Då finns det enklare pumpsystem som monteras mellan dunken och maskinen som säkerställer ett konstant positivt vattentryck, tex FloJet.
 
L

lenderboy

Guest
men jag tänkte mer att man kör från vatten tanken och helt enkelt väljer att inte koppla den till en vattenledning?

din duetta här väl en spak där du kan välja om den ska ta vatten från tank eller vattenledning? om jag nu sett rätt....
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp