vibrationspump vs rotationspump

C

crema

Guest
vad är fördelarna/nackdelarna mellan vibrationspump och rotationspump?
vad är det som skiljer dom åt förutom tekniken.

vibrationspump

+ billig

- låter mycket
 

theseal

Kaffeterroristen
rotopumpen bygger upp tryck mycket snabbare och måste dessutom ge ett jämnare tryck.

Ni kanske noterat att vibrationspumpsförsedda maskiner saknar bryggtryckmätare och det är för att den skulle stå och slå och inte visa något vettigt.
 
C

crema

Guest
så vibrationspumpsförsedda maskiner ger ett ojämt tryck till pf. låter ju inte bra
 

lupoo

Well-known member
rotopumpen bygger upp tryck mycket snabbare och måste dessutom ge ett jämnare tryck.

Ni kanske noterat att vibrationspumpsförsedda maskiner saknar bryggtryckmätare och det är för att den skulle stå och slå och inte visa något vettigt.
Visst har flera vibrationspumpsförsedda maskiner bryggtrycksmätare eller?!

Jag har på min Perfetta, Giotton, mfl har alla en manonmeter och vad mäter den då? Min mätare står inte i och slår utan visar ganska jämt hur trycket går upp till bryggtryck ca 9,5 bar och liggar still där.

Vilket tryck är det annars jag mäter?

EDIT: Tar tillbaka det som gäller Giotto och andra H/X då jag kom på att de mäter kokartrycket. Men på min Perfetta så har jag en mätare som mäter bryggtryck!
 

Large

Well-known member
Absolut, även om det är vanligare att att man bara mäter kokartrycket. Quickmill och Vibiemme har dock dubbla tryckmätare på de flesta av sina vibrationpumpsmodeller.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns vibratordrivna espressomaskiner som har en eller två mätare. De med en mätare visar kokartrycket och de med två visar både kokartrycket och bryggtrycket.

Bryggtrycksmätaren är väldigt användbar, om den fungerar.
Brewtusen har bryggtrycksmätare, likaså hade Mondialen det.:cool:

(jag skulle aldrig köpa en apparat utan bryggtryckmätare, jag skulle känna mig stympad)
 

mrjohan

Well-known member
Det finns vibratordrivna espressomaskiner som har en eller två mätare. De med en mätare visar kokartrycket och de med två visar både kokartrycket och bryggtrycket.

Fast har du en enkelkokarmaskin utan HX, som Perfettan, så visar den enda manometern egentligen både kokar- och bryggtryck. ;)

Bryggtrycket byggs upp långsamt på min, precis som hos lupoo, för att sedan lägga sig stabilt under bryggningen - även hos mig på 9,5 bar cirka (vilket jag justerat in på övertrycksventilen, så att den skickar tillbaks "allt över 9,5 bar" till vattentanken). Inget fipplande alltså.
Självklart ger rotationspumpen ett jämnare flöde av vatten till kaffepucken, men vibrationspumpen vibrerar med så hög frekvens att det på manometern ser ut som om den jobbar lika jämnt.

Ämnet har dock behandlats vid ett antal tillfällen på forumet, bl.a. här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2061
 
C

crema

Guest
summa sumarum. fördelarna och nackdelarna är då som jag skrev i början.
känns som ni har snöat in på manometer vara eller inte vara på vissa maskiner
 

MaZ

Well-known member
rotopumpen bygger upp tryck mycket snabbare och måste dessutom ge ett jämnare tryck.

Ni kanske noterat att vibrationspumpsförsedda maskiner saknar bryggtryckmätare och det är för att den skulle stå och slå och inte visa något vettigt.

Men skärp dig föffaen. :nowink:

Klart enkelt problem att lösa, t o m trycket på kaffet går att göra jämt och fint utan speciellt stora eftergifter på nåt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
summa sumarum. fördelarna och nackdelarna är då som jag skrev i början.

Rotopump

+ Låg ljudnivå
+ Högt flöde
+ Går att ställa in trycket på, ger alltid rätt tryck (efter inställning)

- Dyr
- Stor (kräver mycket utrymme i maskinen)


Vibratorpump

+ Billig
+ Liten

- Högre ljudnivå
- Sämre flöde (om tex kokaren behöver fyllas på mitt i en shot)
- Tar en liten stund för trycket att byggas, utan en speciell reduceringsventil kan man inte ställa in trycket
 

hrbrun

Well-known member
Rotopump

+ Låg ljudnivå
+ Högt flöde
+ Går att ställa in trycket på, ger alltid rätt tryck (efter inställning)

- Dyr
- Stor (kräver mycket utrymme i maskinen)


Vibratorpump

+ Billig
+ Liten

- Högre ljudnivå
- Sämre flöde (om tex kokaren behöver fyllas på mitt i en shot)
- Tar en liten stund för trycket att byggas, utan en speciell reduceringsventil kan man inte ställa in trycket

KG, kan du definiera "dyr" och "stor" och dess motsatser..?

Uppgraderingshjälten har slagit klorna i mig....
 

DS

Well-known member
Kanske en puckad fråga, men kan man byta till en rotationspump i en vanlig vibrationspump-HX-maskin eller måste man i så fall byta en massa andra komponenter också? Och om det går, vad kostar det? Man skulle ju inte ha nåt emot en lite tystare maskin...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är bökigt och besvärligt. Pumpen får inte plats i espressomaskinen utan måste kopplas in under diskbänken, osv. Man får nog byta ut en hel del annat samtidigt, och givetvis se till att maskinen är kopplad med direktkopplat vatten (eftersom en rotopump inte får gå torr).
 

wesaft

Well-known member
"puckad fråga" hihi, satte nästan cappun i halsen, haha :)
jag längtar också efter en rotorpump.
 

Mathias

Well-known member
- Högre ljudnivå
- Sämre flöde (om tex kokaren behöver fyllas på mitt i en shot)
- Tar en liten stund för trycket att byggas, utan en speciell reduceringsventil kan man inte ställa in trycket

1-Pumpen i sig kan kanske tyckas låta högre men man bör ta i beaktande applikationen av pumpen. Ett flertal maskiner som använder vibrationspump är ur ljudsynpunkt illa kontruerade med följd att för att istället motverka oljud så förstärker de ljud//vibrationer från pumpen.

2-återigen en undermålig konstruktion. Det finns inget behov av att återfylla kokaren i en HX under bryggningen av kaffe. Det är snarare tvärtom att det bör undvikas då det bevisligen påverkar bryggningen negativt.

3.1-Att det tar längre tid att bygga upp trycket anses av flera personer som positivt. Det är till och med så att det flertalet tillverkare av espressomaskiner med rotationspump inkorporerar en strypning av flödet för att reducera den våldsamma tryckacceleration en rotationspump har.

3.2-Vad gäller inställning av tryck med en vibrationspump kan det med fördel göras med en elektrisk regulator (art.nr.36-1664 hos clas ohlson fungerar förmodligen). Att man med en sådan lösning dessutom lätt kan ändra bryggtrycket utan att öppna maskinen och även enkelt ändra trycket under bryggning ser jag som väldigt positivt. Det medför också att ljudnivå och vibrationer minskar. Att direktkoppla en vibrationspump till vattenledning skall också vad jag förstått minska vibrationerna och därmed ljudnivån. Tar man ut pumpen ur maskinen och bygger in den på rätt sätt kan man få den väldigt tyst, så tyst så man inte hör den :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Att direktkoppla en vibrationspump till vattenledning skall också

Vid direktkoppling av en vibrationspump finns det något gummi-membran i pumpen som ständigt kommer att ligga under tryck, något som visst inte var så bra. Sitter det i bakhuvudet att jag har hört eller läst någonstans.

Någon som vet hur det ligger till med den saken?
 

Mathias

Well-known member
Någonting ditåt, kan inte detaljerna. Lösningarna gjorda av maskintillverkarna innehåller elektrisk ventil (av/på) samt en reducering av vattenledningstrycket. Jag gissar att det minskade oljudet är det ljud man hör i början av cykeln på en maskin med vattentank. Det maskiner jag provat låter mer innan trycket byggts upp. Med vattenanslutning är trycket där redan från början.
 
Topp