Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 38

vibrationspump vs rotationspump

vad är fördelarna/nackdelarna mellan vibrationspump och rotationspump?
    vad är det som skiljer dom åt förutom tekniken.

vibrationspump

+ billig

- låter mycket
    espressokoppen.se

rotopumpen bygger upp tryck mycket snabbare och måste dessutom ge ett jämnare tryck.

Ni kanske noterat att vibrationspumpsförsedda maskiner saknar bryggtryckmätare och det är för att den skulle stå och slå och inte visa något vettigt.
    "Ride hard, shoot straight and speak the truth...."
    Faema E98 Compact A/1, Micro Cimbali, Compak K6

så vibrationspumpsförsedda maskiner ger ett ojämt tryck till pf. låter ju inte bra
    espressokoppen.se

Citat Ursprungligen postat av theseal Visa inlägg
    rotopumpen bygger upp tryck mycket snabbare och måste dessutom ge ett jämnare tryck.

Ni kanske noterat att vibrationspumpsförsedda maskiner saknar bryggtryckmätare och det är för att den skulle stå och slå och inte visa något vettigt.
    Visst har flera vibrationspumpsförsedda maskiner bryggtrycksmätare eller?!

Jag har på min Perfetta, Giotton, mfl har alla en manonmeter och vad mäter den då? Min mätare står inte i och slår utan visar ganska jämt hur trycket går upp till bryggtryck ca 9,5 bar och liggar still där.

Vilket tryck är det annars jag mäter?

EDIT: Tar tillbaka det som gäller Giotto och andra H/X då jag kom på att de mäter kokartrycket. Men på min Perfetta så har jag en mätare som mäter bryggtryck!

Senior Member Larges avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Absolut, även om det är vanligare att att man bara mäter kokartrycket. Quickmill och Vibiemme har dock dubbla tryckmätare på de flesta av sina vibrationpumpsmodeller.

Det finns vibratordrivna espressomaskiner som har en eller två mätare. De med en mätare visar kokartrycket och de med två visar både kokartrycket och bryggtrycket.

Bryggtrycksmätaren är väldigt användbar, om den fungerar.
    Brewtusen har bryggtrycksmätare, likaså hade Mondialen det.

(jag skulle aldrig köpa en apparat utan bryggtryckmätare, jag skulle känna mig stympad)
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Citat Ursprungligen postat av Kaffegalningen Visa inlägg
    Det finns vibratordrivna espressomaskiner som har en eller två mätare. De med en mätare visar kokartrycket och de med två visar både kokartrycket och bryggtrycket.
    Fast har du en enkelkokarmaskin utan HX, som Perfettan, så visar den enda manometern egentligen både kokar- och bryggtryck.

Bryggtrycket byggs upp långsamt på min, precis som hos lupoo, för att sedan lägga sig stabilt under bryggningen - även hos mig på 9,5 bar cirka (vilket jag justerat in på övertrycksventilen, så att den skickar tillbaks "allt över 9,5 bar" till vattentanken). Inget fipplande alltså.
    Självklart ger rotationspumpen ett jämnare flöde av vatten till kaffepucken, men vibrationspumpen vibrerar med så hög frekvens att det på manometern ser ut som om den jobbar lika jämnt.

Ämnet har dock behandlats vid ett antal tillfällen på forumet, bl.a. här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2061

summa sumarum. fördelarna och nackdelarna är då som jag skrev i början.
    känns som ni har snöat in på manometer vara eller inte vara på vissa maskiner
    espressokoppen.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •