Uppdrag hitta maskin max 16.000:-

Fabian

Well-known member
Läget är så, att jag har fått i uppdrag av min mor att hitta en lämplig espressomaskin för max 16.000 kr. Hon har just nu en Europiccola hon och familjen använder dagligen, men vill nu byta upp sig. Det var tänkt att det ska bli en sån där stor kromad sak, med E61 och värmeväxlare. Eller kallas det värmeväxlare när man kan brygga och ånga samtidigt? Har för mig att det finns maskiner med dubbla kokare, har jag hittat på detta ur minnet, annars vad ger det för fördelar?

Min uppfattning hittills är att typ alla maskiner i denna prisklass presterar i stort sett lika bra, och att man nästan kan välja genom att till större del gå på utseendet.

Andra önskemål är möjlighet till vattenledningsanslutning. Tror jag har läst att maskinen antingen har vibrations- eller rotationspump, varav rotations- är tystare? Kan i så fall vara ett bra val i detta fall, så hon är van vid i stort sett knäpptysta Europiccolan.
 

Molarin

Well-known member
Min uppfattning hittills är att typ alla maskiner i denna prisklass presterar i stort sett lika bra, och att man nästan kan välja genom att till större del gå på utseendet.


Absolut. Utseende och känsla.

Och ljud. ;)

Min Bricoletta har rotationspump och om man vill, fast vattenanslutning+avlopp.

Och du får 2000 kr över.
 

Fabian

Well-known member
Min Bricoletta har rotationspump och om man vill, fast vattenanslutning+avlopp.

Det låter ju perfa, har läst det du skrev om den när du fick den. Om man inte vattenansluter, behöver man alltså en dunk, tillbringare eller liknande stående? Ingen innbyggd vattentank? Vi säger att den ska vattenanslutas, men inte till avlopp, funkar det? Får kolla denna möjlighet i köket i fråga innan beslut fattas.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Arghhh, Dalla Corte mini... tror att den är bara 1000:- över budget om man köper från danmark!:eek:hmy: (baserat på något jag läst här på forumet)

Läs mer om dubbla kokare, det är så jäkla bra! (tycker jag)
Finns det någon dualboiler-man här på forumet som inte tycker sig märka av den extra kokaren i koppen?:unsure:
 

Fabian

Well-known member
Dalla Corte mini i alla ära, men det lutar åt att valet kommer falla på utseende, vilket i det här fallet blir något åt Bricoletta-hållet.

Spanar just nu på Quick Mill Aquila, den ser riktigt stilig ut, ska tydligen vara samma maskin som Andreja Premium, fast i annat "skal". Verkar vara en trevlig maskin, eller?
 

rhide

Well-known member
Estetik i all ära, men personligen tror jag man ångrar sig ganska snart om man går på utseende före funktion. Jag lärde mig den hårda vägen när jag köpte en ganska snygg kenwood retro och senare upptäckte att gaggia classic (i samma prisklass) är vansinnigt mycket bättre!

Chansa inte. Köp nyktert. Om man först inte gillar en maskin, men sedan inser vad som döljer sig inuti den kommer du säkerligen tycka den är snygg bara för att du vet vad för rovdjur som finns under plåten. Jämför med de personer som tycker makt är sexigt - en maskin som presterar bra kommer man till slut tycka se bra ut.

Mig själv som exempel, jag tycker en gaggia classic är snyggare än en kenwood retro. Den ser mer professionell ut. Och först gillade jag inte designen på DC mini, men efter att ha läst ett antal recensioner om den - nog tusan ser den ganska mäktig ut!
 

treefinger

Well-known member
Estetik i all ära, men personligen tror jag man ångrar sig ganska snart om man går på utseende före funktion. Jag lärde mig den hårda vägen när jag köpte en ganska snygg kenwood retro och senare upptäckte att gaggia classic (i samma prisklass) är vansinnigt mycket bättre!

Chansa inte. Köp nyktert. Om man först inte gillar en maskin, men sedan inser vad som döljer sig inuti den kommer du säkerligen tycka den är snygg bara för att du vet vad för rovdjur som finns under plåten. Jämför med de personer som tycker makt är sexigt - en maskin som presterar bra kommer man till slut tycka se bra ut.

Mig själv som exempel, jag tycker en gaggia classic är snyggare än en kenwood retro. Den ser mer professionell ut. Och först gillade jag inte designen på DC mini, men efter att ha läst ett antal recensioner om den - nog tusan ser den ganska mäktig ut!

Håller med dig till punkt o pricka. DCn verkar otroligt härlig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Utseendet ÄR en viktig punkt. Och det största skälet till att det blev en Brewtus för egen del (alla andra dubbelkokare var ju fula).

Snart kommer det en snygg dubbelkokare i RF med rotopump... Alltid snart, men det är ingen som gör en nu. Det är både skumt, irriterande, förvånandsvärt och chockerande på en och samma gång.

Why? WHY???!!!
 

rhide

Well-known member
Så du är också uppe och kvällssurfar Kg, trevligt att råkas ;)

Jo jag håller med, Brewtusen är långt före alla de andra i sin prisklass när det kommer till design. Medan Brewtus vittnar om ett råbakat monster till maskin ser de andra mer ut som plastiga och billiga lådor... Jag tycker det är väldigt synd, uppenbarligen har ju de som konstruerat både DC mini och La Speziale lagt ner en hel del tid på design - men för vad? Jämfört med de mer traditionella maskinerna ser det bara billigt och dåligt ut!

Lite motsägande vågar jag dock säga att jag tror man lär sig uppskatta utseendet ganska snart dock när man vet vad maskinen presterar. En riktigt bra maskin kommer alltid glänsa lite mer än en väldesignad sak som är sämre :)
 

treefinger

Well-known member
Jag tycker det är väldigt synd, uppenbarligen har ju de som konstruerat både DC mini och La Speziale lagt ner en hel del tid på design - men för vad? Jämfört med de mer traditionella maskinerna ser det bara billigt och dåligt ut!
:nowink:

Snarare är det väl så att de totalt struntat i design, de som gjort dalla corten, istället bara fokuserat på att göra en grym maskin ur ett tekniskt perspektiv?

Nä, nu ska jag lämna tillbaka tråden till trådskaparen.
 

rhide

Well-known member
Kanske är bäst det, att diskutera om en design är bra eller dålig har aldrig slutat väl :p

En maskin som jag tycker verkar helt okej, som dessutom är snygg är Quickmill Vetrano... men den var visst också någon tusenlapp för dyr. Andreja Premium som också kommer från Quickmill kanske är något att satsa på? Den kostar bara 15 000 på kaffemaskinen
 

treefinger

Well-known member
En maskin som jag tycker verkar helt okej, som dessutom är snygg är Quickmill Vetrano... men den var visst också någon tusenlapp för dyr.

Med tanke på att dubbelkokare finns i krokarna (vibiemme-maskinerna som verkar vara på gång med pid, dubbla kokare o rotation o hela baletten) och rätt nära prismässigt känns den väl ändå lite för dyr? Lite mycket kulor för "bara" HX? Rotationspump förvisso, men då är väl Molarins förslag tidigare i tråden betydligt mer frestande?
 

Large

Well-known member
Varför inte en Izzo Alex Izzo Alex MK 11 Dual Water ?
Rotationspump och kan köras både på den interna tanken eller en fast anslutning.

Måste dock köpas från utlandet, antingen Danmark eller England.
 

Fabian

Well-known member
Just nu lutar det åt Quick mill andreja-hållet eller liknande, man bör ha i åtanke att alla de här maskinerna presterar över vad som krävs i situiationen. Huvudsaken är i princip att vattentanken är stor/alt. fast anslutning, samt att den ser läcker ut. Då känns det nog bättre att köpa nåt för 15.000 som duger mer än väl än att tumma på maxtaket för kostnaden för en maskin vars egenskaper kanske inte kommer göra någon betydande skillnad vid användandet. Det blir nog en tur ner till kaffemaskinen för att klämma lite på grejerna när det är dags för inköp! Tack för mycket bra tips, som alltid :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp