Blandningstips önskas!

ake_l

Well-known member
Jag tänkte göra ett första försök till rostning hemma och undrar om ni har bra tips på blandningar.

Skulle vilja ha en espressoblandning med lite nötig karaktär, typ Passalacqua Mehari. Lite syra gör inget, men inte för mycket.

Vad säger ni om robusta, skall den vara med?

Jag funderar på att köpa följande bönor och experimentera, vad tror ni:

Santos (Brasiliansk)
Old Brown Sulawesi (Java)
Monsun Malabar (Indiskt)


En fråga till. När ni blandar olika bönor, gör ni det i samma rostning eller rostar ni var för sig och blandar efteråt?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Brrrr, Old Brown har en speciell smak... (jag gillar den inte).

Monsoon är jättebra, Brasilian är bra. Jag skulle byta ut Old Brown mot tex Guatemala San Lucas Atitlan eller Dominikanska Republiken Juncalito. :)

Jag brukar blanda före rostningen numera, tidigare rostade jag sorterna för sig. Det kan vara bra att rosta en omgång av varje sort separat, dels för att prova och se hur de smakar som singelbönor (så man kan fantisera in dem olika sorterna i blandningar senare) och dels så kan man prova olika blandningar från samma rostning.

Robusta eller ej är en smaksak, jag föredrar utan. Rosta en omgång robusta och smaka som singelböna, och testa en blandning både MED och UTAN robusta för att se vad den tillför. Så vet du om robusta är något för dig efter det, kanske?
 

knasper

Well-known member
Jo, ta med robusta. Monsooned Robusta tycker jag bäst om av de robustasorter som jag prövat. Å ta med lite Juncalito eller San Lucas som KG föreslår. Just nu kör jag en blandning med Juncalito, Santos, Mocca och Monsooned Robusta (till olika delar; i fallande ordning). Jag blandar innan rostning för enkelhetens skull. Du kan inte gå på crack-ljuden då de kommer lite olika men kör man på färg och doft så funkar det. PMa adress så kanske det kan komma ett litet smakprov (men det är riskfritt at köpa hem ett par kilon av nämnda bönor, på nåt sätt kommer du få dem att passa dig o din smak :D).
 

ake_l

Well-known member
Tack för tipsen!
Mitt första förslag utgick egentligen från vad de har på Mauritz i Göteborg (eftersom jag bor där):

Gammal Java
Old Brown Sulawesi
Monsun Malabar
Etiopisk Mocka
Abessinsk Mokka
Colombia
Kenya
Santos
Indisk Robusta

Men det kanske vore idé att beställa hem lite. Finns det något rekommenderat ställe där inte frakten blir orimlig för en "liten" testmängd? (tack knasper för erbjudandet att skicka lite :D, verkligen sjysst)

Några bönor från mellanamerika kanske inte vore så dumt. Synd att det inte finns på Mauritz.
 

Matts

Active member
det du föreslår blir en ganska "robust" utan robusta, kom till da matteo torrefazione, vi har en del råkaffe.

matts
 

ake_l

Well-known member
det du föreslår blir en ganska "robust" utan robusta

Blir det "robust" även med Guatemala San Lucas Atitlan eller Dominikanska Republiken Juncalito?

Vad menar du med robust och vad föreslår du?

Jag var inne hos er för ett tag sedan och fick en dubbel espresso i caféet som inte var så dum. Tyckte dock att den var något för syrlig. Vet dock inte vad som var i mer än att det var indiskt...
 

knasper

Well-known member
Matts får gärna säga emot mig här men jag tror att daMatteo rätt ofta rostar "ljust" och att du därför uppfattade espresson där som syrlig. Jag tycker att rostgraden rätt mycket styr vilken smak du får på ditt kaffe, väl så mycket som ursprunget. Du kan säkert hitta råkaffen som passar dig på daMatteo - frågan är hur du kommer att förädla råvaran via rostprocessen.

Om man rostar Juncalito resp San Lucas mörkt så blir de allt annat än syrliga. Jag menar nu innan de blir koligt brända, givetvis. Då smakar det mer choklad, eller nåt åt det hållet. Här testar du dig givetvis fram. Gör en mörk, gör en ljus. Smaka av skillnaden - blanda båda och se var ditt kaffe smakar bäst för dig.
 

ake_l

Well-known member
Tack för alla tips!
Har precis beställt följande på gokaffe:

- Dominikanska Republiken Juncalito
- Brasilien Santos
- Indian Monsooned Malabar AA

Nu väntar jag bara på att få hem min GeneCafé.
Skall bli grymt spännande!
 

ake_l

Well-known member
PMa adress så kanske det kan komma ett litet smakprov

Tack för varuprovet på Barista Jam!
Har nu testat ditt kaffe både som espresso och latte och jag måste säga att lyckas jag rosta så bra som du gjort så kommer jag att bli grymt nöjd!
Det känns som mitt bön-val hamnat rätt, nu lääängtar jag efter min Genecafé!
Den rostningsgrad du valt är också så som jag vill ha den.
Lovar att returnera en bit av mitt resultat när jag börjar bli nöjd.:)
 

Càphêhơi

Member
Prova Abessinsk Mokka som singel. Helt fantastisk.

Ursäkta att jag återupplivar den här gamla tråden men ville bara säga att jag rostade Abessinsk Mokka igår. Smakade på den efter två timmar (kunde inte vänta längre :)) och det var helt ok. Men i morse när den vilat över natten smakade den helt otroligt. Som kaffeaffären man gick till med mamma när man var liten! Helt klart en favorit! :coffee:

(Det var första gången jag rostade. Testade även Monsun Malabar men de är fortfarande rökiga.)
 

baz

Member
Det finns andra ställen än gokaffe som säljer råkaffe :) prova hasbean.com - exempelvis kostar den utmärkta kenya gethumbwini peaberry 118kr/kilot inklusive frakt (när jag beställde för några dagar sedan).
 

baz

Member
Càphêhơi;71015 sa:
Smakade på den efter två timmar (kunde inte vänta längre :))

Se till att spara lite av kaffet väl förvarat i 8 -10 dagar och smaka på det då. Den ibland skarpa rostsmaken har då försvunnit och aromerna har hunnit "mogna" - kaffet kommer smaka väldigt annorlunda (och enligt mig godare) då.
 

keex88

Well-known member
Om man rostar Juncalito resp San Lucas mörkt så blir de allt annat än syrliga. Jag menar nu innan de blir koligt brända, givetvis. Då smakar det mer choklad, eller nåt åt det hållet.



Jag tycker mina juncaltio är RIKTIGT syrliga, får ingen choklad smak heller, har dock bara låtit dem vila 3-4 dagar efter rostning, men tror du de beror på för ljus rostning?
 

ake_l

Well-known member
Jag tycker mina juncaltio är RIKTIGT syrliga, får ingen choklad smak heller, har dock bara låtit dem vila 3-4 dagar efter rostning, men tror du de beror på för ljus rostning?

Ja troligtvis. Jag rostar mina ca 1/2 min efter andra crack vid ca 245 C, och de blir inte alls syrliga. Jag brukar t o m lägga till lite Yirgacheffe för att få till lite syrlighet.
 

keex88

Well-known member
Jag brukar t o m lägga till lite Yirgacheffe för att få till lite syrlighet.

Oj då, snacka om att du skulle bli chockad av att dricka min kopp juncalito, man skulle tro de en hel citron på botten!

Men tror du inte smaken kan komma att ändra sig om ja låter bönorna vila ett tag?
 
Topp