Köpråd första espressomaskin

Wildflower

New member
Hej!

Varning! Långt inlägg! :)

Jag är sugen på att skaffa en riktig espressomaskin och skulle behöva några råd från er experter! Jag har tidigare kört med mokabryggare och en soliskvarn och nu börjar jag tycka att det inte är så gott längre. Jag har blivit mer kräsen kanske :)

Trots att jag inte haft espressomaskin förut vill jag ändå satsa på kvalitet, det värsta jag vet är att ångra mig och vara tvungen att uppgradera för att det jag har inte "duger". Jag drabbats lätt av uppgraderingssjukan och därför är det ingen idé att satsa på något halvdant. Sen förväntar jag mig att maskinen ska hålla i åtminstone 10 år, vilket för mig är "överskådlig framtid", så då spelar priset inte så stor roll.

Jag har forskat på det här en del i en dryg månad nu och kommit fram till följade alternativ:

Expobar Pulser, ca 6000 kr
Expobar Leva, ca 9000 kr
Izzo Vivi, ca 10000 kr
Giotto Premium, ca 11500 kr
Quickmill Andreja Premium, ca 11500 kr

Priserna är från BellaBarista, som verkar vara mycket billigare än de andra ställen jag hittat.
Som kvarn är jag inne på Anfim Best eller Macap. Macap säljs på BB för ca 3000 kr. Anfim Best verkar finnas för 3500-4000 kr i Sverige.

De fördelare och nackdelar jag tror mig luskat ut hittils är:
Expobar Pulser:
+ Mycket billigare än de andra
- Ingen tryckmätere
- Ingen äkta E61 (spelar det nån roll egentligen?)
- Lite hög

Expobar Leva:
+ Billigast av E61-maskinerna
- lite hög

Izzo Vivi:
+ Ångarm på höger sida
+ BB menar att den är välkonstruerad. (kanske inget att fästa vikt vid)
+ lägre

Giotto:
+ lägre
+ snygg
+ isolerat ångrör

Andreja:
+ bryggtrycksmätare
+ isolerat ångrör
+ verkar har i princip alla fördelar de andra har. (utom pris) :)

Om man bara tittar på den här listan ser det ju ut som om en Office Pulser är ett bra köp. Jag är dock lite orolig för att det låga priset kommer av att de snålat med kvaliteten på komponenterna.

Hur är byggkvalitet och finishen mellan de här modellerna? Jag har läst på CG att nån tyckte att hans Expobar Brewtus hade lite låg finish med dålig passform för plåtar och annat. Har de dyrare maskinerna högre finish och kvalitet än Expobar? Någon annan på CG menade att hans Expobar Leva hade lätt för att rosta.

Är det märkbar skillnad på resultatet från E61 jämfört med en kopia (som Pulser har)? Det är ju stor prisskillnad på Expobar med eller utan E61.

Jag läste ett inlägg där någon menade att E61-gruppen är svårare att hålla ren eftersom den inte är ihopsatt med skruv i mitten av disken och därmed svår att ta isär. Nån som håller med om det? Det verkar ju inte finnas så många alternativ i de högre nivåerna som inte har E61.

Har nån erfarenhet av handhavandet/skötsel av de här maskinerna? Är nån av dem lättare/svårare att få bra espresso med? Hur är de att hålla rena och sköta om?

Och slutligen kvarnarna:
Jag har fastnat lite för Anfim Best, pga låg ljudnivå och en bra doserare, och många goda omdömen. Den säljs inte av BB dock, men de har istället Macap till lägre pris.
Jag antar att malningen är i princip lika bra och att det är andra faktorer som gör att den ena kan vara att föredra. Macaps doserless-modeller har fått delade omdömen på CG, där en del tycker att de är svåranvända pga för snabb malning bl.a. Och deras doserare får inte heller högsta betyg.
Vad tycker ni? Båda kanske duger lika bra?

Och vad tycker ni, Doser eller Doserless?

Som sagt, långt inlägg blev det. Men det är ju en riktig djungel det här med espressomaskiner. Nästan i klass med att köpa ny mobil.

Och tipsa gärna om helt andra modeller som ni tycker är bättre köp :)

/Martin
 

Yirgacheffe

Well-known member
Hej och välkommen hit. Jag har en Izzo Vivi MkII som jag är mycket nöjd med. Precis som Bellabarista skriver så är den riktigt genomtänkt & välkonstruerad. Enda jag kommer åtgärda är att byta till ett isolerat ångrör till kostnad av 300kr. Som kvarn har jag en Anfim Haus vilket motsvarar deras KS-modell, mycket bra kvarn som gör det man förväntar sig.

Om jag var du så skulle jag också kika på Fioranzato Bricoletta, ny maskin i Sverige som Molarin har skrivit en tråd om här på RK och på B.F.C. som kaffemaskinen verkar ha utförsäljning av nu.
I kvarnväg finns också Compak som det finns spaltkilometer om här på forumet.

Lycka till
 

treefinger

Well-known member
Har det börjat sälja Brewtus II igen? Den har ju dubbla kokare något som kan vara rätt trevligt speciell med tanke på att den är så "billig".
 

Wildflower

New member
Tack :) Kul med ett svenskt aktivt forum!

Brewtusen har jag sneglat på, men som du säger verkar den inte gå att köpa. Den finns inte med på Expobars hemsida ens vad jag kan se.

Compak-kvarnarna verkar prisvärda nu när man köper direkt från fabriken. Väldigt stora bara. Men man kan kanske sätta dit nåt annat istället för den jättelika bönbehållaren.

Din Anfim Haus är en doserless eller?
Hur funkar det att mala i portafiltret med den? Man ser ju många som klagar på doserless-kvarnar. Det kommer för mycket kaffe på en gång, kaffet hamnar över hela bänken osv.
Hur snabbt maler den till en dubbel ungefär?

Izzo Vivi är nog det jag lutar mest åt. Eller att slå på stort och köpa en Andreja Premium. Eller Giotto... Eller Brewtus... Vad svårt det ska vara :/

Köper du isolerad ångarm från Izzo?

/Martin
 

Yirgacheffe

Well-known member
Din Anfim Haus är en doserless eller?
Hur funkar det att mala i portafiltret med den? Man ser ju många som klagar på doserless-kvarnar. Det kommer för mycket kaffe på en gång, kaffet hamnar över hela bänken osv. Hur snabbt maler den till en dubbel ungefär?
Köper du isolerad ångarm från Izzo?

/Martin

Ja jag har en doserless. Den skvätter lite utanför, men då näsan är i metall så blir det iallafall inte statiskt & hamnar därför bara nere vid basen. -Tror att det blir ungefär samma med dosator. Att mala till en dubbel tar ungefär 20 sekunder tror jag, vet inte säkert då jag aldrig tar någon tid, utan brukar se när det är klart istället.
Det isolerade röret är köpt hos Chris Coffee i USA eftersom han var den som kunde skaffa fram ett som passade utan något krångel. Tror dock att det är Quick Mills rör han säljer och isåfall så borde Kaffemaskinen kunna skaffa hem det också. Får hem mitt om nån vecka och därefter vet jag mer om det.
 

Wildflower

New member
KG, vad tycker du om kvalitén på din Expobar?

Jag läste nån kommentar på CG om att Expobar inte var så välkonstruerade. Nån sa att de rostade lätt och nån annan sa att driptray-gallret inte passade så bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp