Munstycke på ångröret - ytterligare något att modda?

hrbrun

Well-known member
Det är rätt bra drag i Silvias ångfunktion, i alla fall ibland (har ännu inte kommit på varför jag nästan blåser mjölken ur tillbringaren ibland, men upplys mig gärna).

De gånger jag inte får ett sånt tryck brukar jag fundera på om det vore till någon nytta att byta munstycke på ångröret. Jag har sett att lite exklusivare maskiner kan ha upp till tre små hål i munstycket.

Är det någon som vågat sig på att byta munstycke? Eller måste man byta hela röret då? Hjälper eller stjälper det att byta munstycket...?
 

treefinger

Well-known member
Det jag har funderat på är att kanske ändra vinkel lite på utblåset ur munstycket. Mitt ranciliorör på gaggian har utblåset i princip rakt neråt. Jag tror det skulle bli lättare att få bra rotation om det var vinklat några grader åt sidan.
 

lupoo

Well-known member
Tror att ekvationen är så att fler hål kräver mer kraft. Vet att vissa har lött igen hål i munstycken för att på det sättet kompensera brist på kraft.
Jag började detta inlägg med "tror" så om någon vet något annat så böjer jag mig så gärna...
 

hrbrun

Well-known member
Ok, det låter ju rätt rimligt.

Men, det som förbryllar mig är att idag var det återigen ett JÄKLA drag i ångfunktionen hos min Silvia. Vad är det som händer..? jag blir inte riktigt klok på det här...
 

RuneL

Well-known member
Tjenare,

jeg har just bestilt et munstykke med 4 huller til min Silvia, håber det dukker op indenfor de næste 10 dage.
Jeg giver en melding når det er landet.
 

Fabian

Well-known member
kan det varierande trycket i ångan inte bara ha att göra med hur "läget" är i kokaren just för tillfället, dvs temperatur, tryck osv? Har ju aldrig testat en silvia, så jag gissar bara
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp