KaffeKladd.

Björn

Well-known member
Ja du Björn. Ditt sätt att se på det hela belyser exakt vad det hela handlar om. Tragiskt.
Hrm..Du är möjligen inte Indier och åkte spårvagn i fredagskväll?

Du får gärna utveckla vad du menar att "mitt sätt att se på det hela" skulle vara. Alternativt kan du hålla käften, jag har nämligen inte givit uttryck för något synsätt överhuvudtaget.
 

wirre

Active member
Reste runt i Indien i två månader och pratade med många andra västerländska backpackers tyvärr visade det sig att dom flesta tjejer hade samma upplevelse. Om dom var utan manligt sällskap blev dom utsatta för tafsande och oförskämda förslag. Tror tyvärr att den genomsnittliga indiska kvinno synen är väldigt skev och föråldrad.

Vet inte om det är till någon hjälp, men förmodligen är han rätt harmlös och har bara inte koll på normerna. Givetvis inget försvar för ett sådant beteende men det kan vara bra att veta drivkrafterna.

Skulle ge samma råd som KG möjligtvis hade jag satt lite mer social press på honom om han inte slutar. Ex ring till Ericsson fråga vilken avd. han jobbar på (hur många som heter så kan dom ha) sen be att få bli kopplad till hans chef. Sen informerar du honom om problemet och ber chefen tillse att han inte ringer dig från Ericsson igen. Detta är iof en rätt drastisk åtgärd så inget man tar till innan man gjort det väldigt klart att man inte vill ha med personen att göra.

En annan lösning kan vara att be en manlig kamrat/släkting/pojkvän tala med honom brukar få folk med stalker tendenser att bli avgjort passiva. Har själv uträttat ett par sådana samtal.
 

Essenzatjejen

Well-known member
För att reda upp en del:

Jag ska ta tag i saken.

Det här med efterhängsna snubbar är ju inte direkt nytt. Sånt har jag klarat av innan, vardagsmat skulle jag vilja påstå. Utan att påstå att det beror på att jag är otroligt uppseendeväckande. Detta gäller ALLA tjejer.
Det som har skrämt upp mig är personlighetsförändringen som skedde under ca 10min(hos snubben alltså). Detta gör att jag inte gärna ringer upp honom i första taget.

Kan även berätta att det finns väldigt snälla pojkar/män därute. Och sluta inte för guds skull att ta kontakt med oss tjejer! :) Men alla har ju sin gräns vad som är OK, och det är ju såklart olika från tjej till tjej. Min gräns går väl ungefär vid att leta upp mitt telefonnummer när jag inte har velat lämna ut det.

Och det vore väl en fin värld där ett nejtack har samma effekt på omgivningen, kläder eller ej.
 

Wannabe

Well-known member
Du får gärna utveckla vad du menar att "mitt sätt att se på det hela" skulle vara. Alternativt kan du hålla käften, jag har nämligen inte givit uttryck för något synsätt överhuvudtaget.

En del sätt att bjuda in till en kreativ diskussion är mindre lyckade än andra. Hej och Hå.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Ett inlägg i debatten ang. "snusk-gubbar" och en ledtråd till "är Essenzatjejen stor som ett hus?"

KLICKA

Förhoppningsvis orkar ngr av er läsa. Ni andra kan ju bara scrolla ned för att få svar på fråga 2
 

Conny Hysén

Active member
Den här "tråkiga" historien tenderar att handla mycket om Indien......Bor ca 1,1 miljard människor där, och jag tror inte att det inte finns mer "stalkers" där procentuellt än i Uddevalla...........

Synd att tjejer inte kan gå hem utan att bli utsatt för förföljelse, oavsett var mannen kommer ifrån.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Ja herregud! Jag ska till indien nu i höst!

Å dit hade jag inte åkt om jag trodde att alla indier var som Rakesh!

*slår lite på mig själv för att ha spridit fördommar om indier*
 

Brölar

Well-known member
På bloggen frågar Du "ber jag om det?".

Visst tusan gör Du det! ;):)
Fast det är inte samma sak som att man vill bli förföljd och trakasserad. Vad jag menar är att Du hade inte klätt upp Dig och gjort Dig fin om det inte var viktigt för Dig hur andra ser Dig eller om Du inte ville synas. Uppmärksamhet och enstaka komplimanger vill vi ju alla ha. Tja, det var väl förresten nånting sånt Du skrev själv när jag tänker på det.

Hoppas Du får ut mer positivt än negativt av att vilja synas så att Du även i fortsättningen klär Dig som Du vill och säger vad Du tycker. Mer Miranda åt folket! ;):D
 

Essenzatjejen

Well-known member
På bloggen frågar Du "ber jag om det?".

Visst tusan gör Du det! ;):)
Fast det är inte samma sak som att man vill bli förföljd och trakasserad. Vad jag menar är att Du hade inte klätt upp Dig och gjort Dig fin om det inte var viktigt för Dig hur andra ser Dig eller om Du inte ville synas. Uppmärksamhet och enstaka komplimanger vill vi ju alla ha. Tja, det var väl förresten nånting sånt Du skrev själv när jag tänker på det.

Hoppas Du får ut mer positivt än negativt av att vilja synas så att Du även i fortsättningen klär Dig som Du vill och säger vad Du tycker. Mer Miranda åt folket! ;):D

Söt du e som upprepar det jag skrev :) hihi.. Men jag fortsätter som jag alltid gjort.
Bara så att det verkar som om alla "snusk-gubbar" har börjat löpa inför våren?
Blev lite överdos av det "goda" hum..

Undrar om alla undviker mig på Jamet ikväll? Rädda för att bli utpekade som "snusk-gubbar" :D ;) :lol:
 

Wannabe

Well-known member
Brölar, hur menar du med att hon ber om det (tex som hon skriver att byggarbetare stönar och luftjuckar) genom att ha kjol på sig. Nu vet jag ju inte hur Mirandas avsikt är varje gång hon klär sig, men jag förstår det som att hon inte gör det i första hand för att folk ska luftjucka, utan för att hon vill trivas i den klädsel hon väljer. Du skriver: "Du hade inte klätt upp Dig och gjort Dig fin om det inte var viktigt för Dig hur andra ser Dig eller om Du inte ville synas". Nu får förståss Miranda svara för sig, men det är ju inte helt uteslutet att hon klär sig som hon vill för sin egen skull. För att hon själv gillar det. För att hon själv vill se det hon ser i spegeln.
 

Brölar

Well-known member
Brölar, hur menar du med att hon ber om det (tex som hon skriver att byggarbetare stönar och luftjuckar)

Jag menade lite skämtsamt om inlägget i helhet (försökte med ;)och:)) att det är en tve-eggad situation för henne. Att hon, så som jag uppfattat det, gillar att synas och få uppmärksamhet men att den ibland blir lite för mycket och att hon får mer än vad hon ber om. Jag hoppas verkligen att framför allt Miranda förstod att jag inte menade att hon får skylla sig själv eller så.

Nu får förståss Miranda svara för sig, men det är ju inte helt uteslutet att hon klär sig som hon vill för sin egen skull. För att hon själv gillar det. För att hon själv vill se det hon ser i spegeln.

Absolut! Det har Du helt rätt i. Min uppfattning är dock att komplimanger (obs ej luftjuck) eller negativa ordalag från andra hänger tätt ihop med huruvida man gillar det man ser i spegeln.
 

Wannabe

Well-known member
Jag anade att det var så du menade;):nowink:. Och jag är helt med dig i det du skriver att de båda sakerna säkert ofta går hand i hand.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jag tycker att ni fångar situationen ganska bra. Och det är också därför jag ställer frågan i inlägget om jag faktiskt ber om det?

Men senare förklarar jag även att jag tänker se ut hur jag vill och bete mig hur jag vill. Utan att för den skull be om luftjuck.

Både jag och omgivningen är tvetydig i frågan. Det jag dock språkar starkt för är att alla bör veta var gränsen går. Oavsett kläder eller sätt.

Kan berätta att alla på baristajamet skötte sig utmärkt :D
Skulle lätt kunna ställa mig brevid en maskin naken i det sällskapet. Ingen skulle bry sig om mig ändå :)
 

lupoo

Well-known member
Skulle lätt kunna ställa mig brevid en maskin naken i det sällskapet. Ingen skulle bry sig om mig ändå :)
Kanske om Du plötsligt stod och gjorde en naken extraktion (men då skulle ju alla stå lätt böjda med blicken riktad mot det nakna filtret och se när kaffet bryter igenom, och någon suckar lite "det ser ut att blonda på sidan där, kan det bero på .....). Så är det bara.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
(tex som hon skriver att byggarbetare stönar och luftjuckar)

Är inte det mest en skröna? Eller beter sig en del byggarbetare verkligen på det sättet?:unsure:
I så fall skäms jag å deras vägnar, gammal byggare som jag är (hade byggföretag innan mitt nuvarande företag). Jag såg inget luftjuckande under varken mina SIAB dagar eller under mina byggföretagardagar i alla fall.

--------------------

Naken extraktion och naken bredvid maskin, nästa steg i kaffejam är "all nude kaffejam", där endast nakna baristor och portafilters är tillåtna? Huvva, vilken hemsk tanke! Har inget emot nakenhet men vill nog inte se "rakt in i spouten" på folk mitt i en extraktion. :eek:hmy: Oavsett om jag tänkt kladda på theseal, må han vara naken eller inte. ;)
 

Essenzatjejen

Well-known member
Är inte det mest en skröna? Eller beter sig en del byggarbetare verkligen på det sättet?:unsure:
I så fall skäms jag å deras vägnar, gammal byggare som jag är (hade byggföretag innan mitt nuvarande företag). Jag såg inget luftjuckande under varken mina SIAB dagar eller under mina byggföretagardagar i alla fall.

Senast detta skedde var förra våren då de byggde omen massa på Masthuggstorget
Varje JÄVLA morgon i månader, samma visa. :mad:

Som tur är så är jag tidsoptimist vilket resulterar i att jag alltid springer överallt = inte så mkt quallity-time m byggarbetare.:lol:
 

Conny Hysén

Active member
Söt du e som upprepar det jag skrev :) hihi.. Men jag fortsätter som jag alltid gjort.
Bara så att det verkar som om alla "snusk-gubbar" har börjat löpa inför våren?
Blev lite överdos av det "goda" hum..

Undrar om alla undviker mig på Jamet ikväll? Rädda för att bli utpekade som "snusk-gubbar" :D ;) :lol:

Var det bra på jamet ikväll? Villka höll i det? Matts eller Per? Hur undviker man att bli en snuskgubbe...:cool:?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp