Att akta sig för.

Cillalåda

Well-known member
Precis som rubriken antyder så ska jag utfärda varningar, varningar för bränt kaffe o spruckna löften.

Om ni mot all förmodan skulle närma er Vetlanda akta er för Piazza! Gå istället in på Cecil o ta en vanlig hederlig kondiskaffe med nån rolig bakelse eller nåt. På Piazza står gravt outbildad personal o serverar bränt kaffe med konstiga bubblor som skum. Gammal mjölk har jag också fått...nä vid närmare eftertanke, åk förbi stan´helt o hållet.

Baazar i Sävsjö däremot, Lovar smålands(?) godaste kaffe och coolaste inredning. Jag måste hålla med om det sistnämnda, gillar man asiatisk rustik inredning, ja gillar man inredning över huvud taget, åker man dit. Gillar man kaffe däremot åker man någon annanstans.

Lägger till en länk för alla de som också har heminredning som intresse:

http://www.baazar.se/shop/index.php
 

Jonny Friberg

Well-known member
Jag har inte varit i stationshuset i Sävjsö (där Bazaar ligger) sedan det var puben "Järnhästen" där. Dessvärre har man baristans ok och jobbar när butiken i Sävsjö är öppet.
 

Merlot

Active member
Precis som rubriken antyder så ska jag utfärda varningar, varningar för bränt kaffe o spruckna löften.

Om ni mot all förmodan skulle närma er Vetlanda akta er för Piazza! Gå istället in på Cecil o ta en vanlig hederlig kondiskaffe med nån rolig bakelse eller nåt. På Piazza står gravt outbildad personal o serverar bränt kaffe med konstiga bubblor som skum. Gammal mjölk har jag också fått...nä vid närmare eftertanke, åk förbi stan´helt o hållet.

Baazar i Sävsjö däremot, Lovar smålands(?) godaste kaffe och coolaste inredning. Jag måste hålla med om det sistnämnda, gillar man asiatisk rustik inredning, ja gillar man inredning över huvud taget, åker man dit. Gillar man kaffe däremot åker man någon annanstans.

Lägger till en länk för alla de som också har heminredning som intresse:

http://www.baazar.se/shop/index.php


Gör inget förhastat nu. Vetlanda kanske inte kan göra kaffe men, trot eller ej, vi har Sveriges bästa kebab. Särskilt pizzorna är värda ett besök i stan. Så stanna där på lunch och ta kaffet.. ja, nån helt annan stans.
 

josef

Well-known member
är inte den så kallade kebaben i småland marinerat och stekt fläsk? Var jag än har varit i småländ och beställt kebab, har jag fått just detta, det som i grekisk matlagning kallas gyros. Gott visserligen, men inte kebab. Så är det gyros eller kebab? ;)
 

jope

Well-known member
Kom igen Josef, du har ju bott i stan som har Sveriges bästa kebab och kababpizza. Långt från alla kör samma, men man slipper garanterat den röda tomatsåsen på alla ställen.
Of toppick...eller snarare on -Salotto öppnat med nya ägare - sämre än någonsin :mad:
 

josef

Well-known member
Kom igen Josef, du har ju bott i stan som har Sveriges bästa kebab och kababpizza. Långt från alla kör samma, men man slipper garanterat den röda tomatsåsen på alla ställen.
Of toppick...eller snarare on -Salotto öppnat med nya ägare - sämre än någonsin :mad:

Jag har endast hört om ett ställe som har riktig kebab, och det är i ena hörnan på östra torget.. Finns fler?

Ja, det är bara att konstatera. Gott kaffe finns inte i Jönköping. Iaf inte kommersiellt. J&N finns att köpa på ett ställe, men där misshandlas bönorna genom att säljas på lösvikt och vad som verkar vara låg omsättning av dessa.
 

Merlot

Active member
Jag har endast hört om ett ställe som har riktig kebab, och det är i ena hörnan på östra torget.. Finns fler?

Ja, det är bara att konstatera. Gott kaffe finns inte i Jönköping. Iaf inte kommersiellt. J&N finns att köpa på ett ställe, men där misshandlas bönorna genom att säljas på lösvikt och vad som verkar vara låg omsättning av dessa.

Var hittar J&N nånstans? Och vad gäller kvalitèn på kaffet i Jönköping.. Den bästa espresson här tycker jag man får på Waynes..Det säger en del..
 

josef

Well-known member
Var hittar J&N nånstans? Och vad gäller kvalitèn på kaffet i Jönköping.. Den bästa espresson här tycker jag man får på Waynes..Det säger en del..

smaka espresson på grafitti i juneporten istället, den är inte bra, men mer drickbar än waynes halvliter långa kaffen.


j&n fanns nånstans långt upp på klostergatan om jag minns rätt. dock bara de billiga blandningarna karavan osv, dessutom vet man inte hur länge de legat öppet i kontakt med luft i de där behållarna..
 

Heffa

Well-known member
Vetlanda kanske inte kan göra kaffe men, trot eller ej, vi har Sveriges bästa kebab. Särskilt pizzorna är värda ett besök i stan.

Word!

Jag är uppvuxen i Vetlanda och har större delen av min släkt kvar där, och varje gång det vankas hemresa så vattnas det i munnen bara jag tänker på de goda kebaberna och pizzorna jag skall inmundiga :lol:
 

MaZ

Well-known member
är inte den så kallade kebaben i småland marinerat och stekt fläsk? Var jag än har varit i småländ och beställt kebab, har jag fått just detta, det som i grekisk matlagning kallas gyros. Gott visserligen, men inte kebab. Så är det gyros eller kebab? ;)

Ja det där springer man på här i Göteborg med. "Det är fläskkarré, det är mycket bättre än den andra typen..." Eh, nä. Om man beställer Fanta så vill man ju ha Fanta, inte apelsinjuice. Vit sås är viktigt med, inte röd! :angry:
 

chribba

Member
Den bästa espresson här tycker jag man får på Waynes..Det säger en del..
märkligt att de lägger några miljoner på att bygga ett helt nytt waynes och så är kaffet så slentrianmässigt. bonusen är dessutom att man får köa 30 min för att ens kunna beställa...

såg att chokladaffären på smedjegatan, la gott, hade espresso. deras glass är f ö sjukt god - får testa kaffet vid tillfälle.
 

chribba

Member
j&n fanns nånstans långt upp på klostergatan om jag minns rätt. dock bara de billiga blandningarna karavan osv, dessutom vet man inte hur länge de legat öppet i kontakt med luft i de där behållarna..

olgas hus, eller vad det heter?

sätter mitt hopp till ett nyöppnat ställe på södra strandgatan, himmelska droppar verkar vara namnet.
 

josef

Well-known member
jag har vart in där på la gott två gånger med olika personer bakom disken, och ingen visste vad det var för kaffe i kvarnen. bådar inte så gott, så smakade aldrig.

olgas något hette det ja... testa det nya och kom med kritik. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp