På jakt efter söt espresso

Vrålapan

Member
Nu börjar det bli dags att köpa bönor och jag skulle vilja ha tips på någon espressoblandning som drar åt det söta hållet. Jag har tyvärr inte så stor kunskap om de olika bönorna/blandningarna som finns på marknaden men jag lär mig gärna.

Hoppas någon kan ge mig ett tips. :D
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du kan ju alltid kolla Johan & Nyströms katalog (PDF). Det finns förklaringar till en hel del av deras kaffeblandningar där. Skoj läsning för en nörd! :D

//Stefan (som skarpt gillar de J&N han har provat; det kommer att bli fler)
 

Ante

Well-known member
Gå in på News här i stan och snacka med dem, dom har ju bönorna framme i caféet och info om de olika sorterna på påsarna också.

Brukar finnas en hel del blommiga söta varianter där, förhoppnigsvis rostar Costas lite Adado snart också.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Kan ha fel. Men jag tyckte Costas sa att hans Adadolager var slut.:(
Annars är det som sagt sött och gott.
Kan rekommendera J&N Harrar. Riktig Blåbärssaft:):)
 

Vrålapan

Member
Ah! Tack för tipsen. Jag ska gå till News i helgen om jag bara blir frisk snart.
Har åkt på en rackarns förkylning. :(
 

treefinger

Well-known member
Ja.. du som bor i Umeå, passa på o dra till News. Jag skulle kunna tänka mig att grunda med lite valfri kvalitativ Bourbon. De fina brukar dra lite åt söta runda hållet. Annars är Gatsingan bra.
 

Ante

Well-known member
Knep mig en påse adado jag också men nu är den slut som tur är har man lite nyrostad Hacienda Esmeralda Geisha hemma som plåster på såren.

Hur gillade du Adado Vrålapan?
 

roccster

Well-known member
Beställ hem ett kilo DeSica från KM vettja. Nu vet jag inte om det drar åt det söta hållet, men den drar absolut inte åt det syrliga.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp