Silvia projekt: PID + mc för timer/remote turn on

C

crema

Guest
om du går in på espressoxxl.de och söker på FLOWMETER så får du lite priser. kan tyvär inte rekommendera någon. flödesmätaren sitter på inloppet till värmeväxlaren till en hx om jag inte har helt fel.
 

wirre

Active member
om du går in på espressoxxl.de och söker på FLOWMETER så får du lite priser. kan tyvär inte rekommendera någon. flödesmätaren sitter på inloppet till värmeväxlaren till en hx om jag inte har helt fel.

Tyvärr kan jag inte tyska så detaljerna går mig förbi men jag hitta en i plast som kosta 22 € den torde dok inte tåla kokande vatten (och så mycket mer är det nog inte värt bättre att köpa en roligare maskin från början). Så det blir till att sätta den innan kokaren i så fall. Antar att man måste släppa ut evt ånga och flusha rätt ordentligt så man vet att kokaren är full för att ha samma utgångsläge med den modellen.

Tror ändå att jag kommer nöja mig med att köra tid styrda programmerade knappar om den funktionaliteten skall implementeras.

Skulle kunna lägga på en pre infusion också i så fall hade vart lite kul. Men frågan är i så fall om det räcker att slå på pumpen x tid stänga av y och sedan pumpa shoten under z tid eller om hårdvaran behöver var speciell utformad så att man får fult tryck direkt. En magnetventil borde kunna låta pumpen bygga upp lite tryck innan man släpper på. Men det faller väll på kostnaden igen :)

/wirre som låter sina svamlade tankar flytta fritt, allt för att slippa xjobba :eek:hmy:
 

Bjarne

Well-known member
Höll nästan på att missa denna tråd! :eek:hmy:

Har Silvia på jobbet och det vore så najs att få till bättre styr på tempen på nå't elegant sätt :)
 

ake_l

Well-known member
Dagens motgång var att plåtslagaren hade problem med ritningen får se om han kan fixa plåten senare eller om jag måste modda original plåten. Om någon är duktig på plåt eller känner någon som kan fixa det rimligt billigt så hojta till :).
LG Industriplåt i Högsbo industriområde gjorde ett bra jobb till mig i form av ett rostfritt chassi till en rörförstärkare. Det tog lite tid eftersom han gjorde det vi sidan av ordinarie jobb, men det blev som sagt väldigt bra.
http://www.lgip.se/
 

wirre

Active member
Lite uppdatering:

På mjukvarufronten har det gått framåt, PC programmet pratar fint med mjukvaran i microprocessorn. Faktiskt gått tillräckligt bra att jag bestämt mig för att implementera PID styrningen i mega16:en.

När det gäller hårdvaran har cadandet av kretskort på börjats. SSR och pt100 beställt från auberins.com. Två st två poliga reläer beställda från fanrell.
 

ake_l

Well-known member
Jag kan rekommendera att titta på Dallas DS18B20 som temperaturgivare. Jag tror den är betydligt mer exakt än pt100. Den har en upplösning på 0.0625 C och funkar upp till 125 C. Behöver du drivrutin i C-kod kan du få det av mig.
 

Tobbe_L

Well-known member
Jag har en mål temp på 121°C på minFaema E-98:a
Tålighet på 125° C känns som lite dålig marginal..
Fast den tål säkert lite mer än 125°C ;)


PT100 är en standard för tempgivare o det finns en uppsjö av olika varianter med olika noggranhet, svarstider osv...
 

wirre

Active member
Lite uppdatering, första kretskortet är klart och funkar :lol: har dok en ca 10 punkter att fixa till v1.0. Har valt att lägga relä och högspännings sensorerna på separata kort.

Valde en extern 16 bitars A/D omvandlare med inbyggd bryggmätning till pt100-sensorn.

Schema:
schem.jpg


Layout:
banor.jpg


Layout med kretsar:
layout.jpg


Ovansidan:
prot_1.jpg


Ovansidan med mcu:
prot_2.jpg


Undersidan:
prot_3.jpg


Inkopplad VFD-display & Serieport:
prot_4.jpg


Med ISP programmerare
prot_5.jpg
 

wirre

Active member
Tänkte fresta med lite miljöbilder från ETAs fina lokaler :lol:
Det är trevligt att ha kompetent utrustning att leka med.

miljo1.jpg

miljo2.jpg

miljo3.jpg

miljo4.jpg

(Lukas i den blå tröjan har varit väldigt behjälplig under projektet.)
ets.jpg
 

wirre

Active member
Och sist men inte minst den EXTREMT porriga rostfria knappen med lysdiod som skall toggla On Off om man vill ändra timer funktionaliteten. Väldigt skönt tillslag!

knapp.jpg
 

wesaft

Well-known member
Du är underbar wirre!
Så kul att kolla bilder och läsa om projektet.
(Jag är sugen på en pid jag med, men det får nog bli en färdig isf.)

Undra hur första koppen kommer att smaka?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,711
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp