Silvia projekt: PID + mc för timer/remote turn on

wirre

Active member
Okey då var det dags att mecka lite med vanilj Silvian. Planen är att sätta in dels en PID från auberins.com och utnyttja larmet för att kontrollera även ångtemperaturen enligt denna modellen: skenedesign man får förvisso inte PID funktionalitet på ångtempen men kan välja temp och slipper dödgapet vilket känns meningslöst när det ändå sitter ett SSR man kan utnyttja. Tyvärr hade Auberins slut på RTD sensorn så det blir att vänta en vecka extra innan grejerna kommer.

Vidare vill jag via en micro controller bygga in lite mer roliga funktioner:
Datum & tid
Timer som skiljer på veckodagar
Remote styrning för att kunna sätta på och stänga av maskinen via internet
Shot timing som går igång automatiskt när man trycker in bryggknappen
Möjlighet att styra timern via en knapp på Silvian så man slipper mecka vid väguttaget om man vill använda maskinen på andra tider.

Planen är att sätta in en atmega16 utrustad med en VFD skärm, serieport, två poligt relä, extra tryckknapp med lampa, kristall för exakt klocka samt krets för att känna av när bryggknappen är intryckt byggd med en likbrygga, motstånd och zenerdiod.
vfd-2x16-display-5-b.jpg


Micro controllern skall sedan kommunicera via serieporten med en internetuppkopplad PC från vilken real time klockan ställs, timer schema samt internet baserade kommandon överförs.

Sitter just nu med en utvecklingsbräda och utvecklar koden för atmega16en:
utv.jpg


För att få plats med all hårdvara krävs en ny frontplåt till Silvian. Började med att photoshoppa om Silvian så alla knappar gick att flytta runt.

Kommer trycka in grejerna så här:
SILVIA-fronte2.png



Gjorde en skiss som jag sickat till en kompis farsa som är plåtslagare han skulle bocka en ny plåt åt mig. (Edit: Slarvfel hade smugit sig in i pdfen fixat nu)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fifaaaaaaaan vad coolt!:D:cool::lol:

Har du funderat p åhur grejerna tål höga temperaturer? Espressomaskinen blir rätt varm... Fan vad avundsjuk jag är på att jag är lite för grovfingrig för att hålla på och fiffla till egna kretskort och grejer sådär... Jag kan ju bara bygga hus och knyppla nätkorgar till bönkylare. :(:mad:

Riktigt riktigt coolt!:cool:
 

wirre

Active member
Fifaaaaaaaan vad coolt!:D:cool::lol:

Har du funderat p åhur grejerna tål höga temperaturer? Espressomaskinen blir rätt varm...

Borde funka får köra med lite trial and error. Det som kanske blir svår är att kristallen (den lilla smältlimmade cylinder på ic kretsen på bilden) har temperatur drift vilket betyder att klockan går olika fort vid olika temperaturer. Normalt fixar man detta med lite kalibrering typ lägg till en min om dagen eller så. Men efter som tempen kommer variera från dag till dag så är det svårt att räkna ut istället tänkte jag använda pc för att sätta tiden.
 

lupoo

Well-known member
Fränt! :cool:
Om Du får till det där så kommer Du att ha en hel kö med kaffenördar med maskinen i famnen utanför din dörr med något glansaktigt i blicken.
 

rhide

Well-known member
Grymt häftigt!!

Har du lärt dig att bygga kretskort och programmera själv eller har du tagit någon bra kurs?
 

wesaft

Well-known member
Underbart wirre!
Sitter här och ler över dina grejer.
Som lupoo säger, får du till henne kommer jag stå där i kön för att få klappa på henne ;)
Lycka till och håll oss uppdaterade.
 

hrbrun

Well-known member
En liten fråga: du har fem knappar på din moddade Silivafront. Vad gör den femte knappen...?

jfr den här orginalfronten med fyra knappar, ON/OFF, bryggruppen, vatten, ånga.

RancilioSylvia1.jpg
 

wirre

Active member
En liten fråga: du har fem knappar på din moddade Silivafront. Vad gör den femte knappen...?

Planen är att ha kvar original on/off-knappen för att kunna stänga av maskinen så att mjukvaran inte kan påverka. Men att normalt ha den i On läget så att timmer funktionaliteten styr huruvida maskinen värmer kokaren eller inte.

Vilket betyder att jag behöver ett enkelt sätt att sätta att sätta på och stänga maskinen manuellt dvs temporärt ignorera det vanliga veckoschemat. För att uppnå detta tänkte jag mig en knapp med lampa där lampan indikerar om maskinen får ström via timern och knappen manuellt ändra timer tillstånd.
 

ake_l

Well-known member
Läckert projekt!
Har du tänkt dig att utveckla en kommersiell produkt eller siktar du "bara" på att få till Sveriges coolaste maskin?:)
Själv har jag utvecklat en PID och brottas med tankar huruvida jag skall kommersialisera eller ej. Svårt att konkurrera med de kinesiska PIDar som finns på marknaden idag.
Men du har ju ett helt annat koncept på gång!
 

wirre

Active member
Läckert projekt!
Har du tänkt dig att utveckla en kommersiell produkt eller siktar du "bara" på att få till Sveriges coolaste maskin?:)
Själv har jag utvecklat en PID och brottas med tankar huruvida jag skall kommersialisera eller ej. Svårt att konkurrera med de kinesiska PIDar som finns på marknaden idag.
Men du har ju ett helt annat koncept på gång!

Jag hade nog inte tänkt utvecklat en kommersiell produkt snarare ge bort koden om någon är intresserad. Funderade ett tag på att bygga in PID också men reglerteknik är inte mitt bästa ämne, kanske lägger till det senare när jag kan jämföra med den kommersiella PID:en. Vi kanske kan jämka ihop projekten efterhand :)

Funderar på lite mer trevliga funktioner först dok. Programmerbara knappar för enkel & dubbel shots t. ex. Men det kräver lite mer reläer osv.

Är det någon som vet hur finare maskiner gör? Använder dom endast tid eller använder dom flödesmätare också?
 

wirre

Active member
Dagens motgång var att plåtslagaren hade problem med ritningen får se om han kan fixa plåten senare eller om jag måste modda original plåten. Om någon är duktig på plåt eller känner någon som kan fixa det rimligt billigt så hojta till :).

Dagen framsteg var en del fix med användar gränssnittet, knappar för dom olika funktionerna svara och lcd visar trevlig info...

Brew timer som ligger kvar 5 s efter bryggandet har slutat så vidare man inte börjar steama direkt förstås.
11s.jpg


Om man kör en long
34s.jpg


Steam
steam.jpg


Hot water
water.jpg


Sist men inte minst boot screen
boot.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp