syra i kaffet hur det tolkas...

Conny Hysén

Active member
Stöter ofta på påståeendet att "det kaffet är så gott och saknar syra" Tror många blandar ihop syra och dålig syra. För att att kaffe skall smaka bra krävs viss syrlighet, för att få friskheten, fruktigheten och en trevlig eftersmak.

Kaffen med lite syrlighet tenderar och bli väldigt tråkiga efter ett tag, anser jag.
Nu sticker jag ut haken lite grann, men ju mindre man kan om kaffe ju mindre syrliga kaffe tenderar man att gilla.....

Man måste prata om BRA syra och DÅLIG syra och inte säga att det var för syrligt....

Ni kanske tycker helt anorlunda, men en diskussionstråd är det iallafall;)
 

Molarin

Well-known member
Smak handlar väl inte om kunskap?

Däremot finns det nog många som uttalar sig om saker de inte egentligen vet. Jag tyckte tidigare inte om syrliga och fruktiga kaffen men det berodde ju bara på att jag aldrig druckit något gott syrligt kaffe. Nu har jag gjort det. Men jag tycker fortfarande lika mycket om en 50% robustablandning. OM den är rätt gjord.
 

Conny Hysén

Active member
smak är subjektivt, men man ´lär ju sig att "lära" känna smaker och finna smaker, och då är det ju kunskap.

Du smakade ju på en espresso på ett annat sätt första gången, mot vad du gör idag , Molarin?

Handlade inte att jag skulle vara en "besserwisser", utan attt många blandar ihop uttrycket syrlighet
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror det är jäkligt svårt att beskriva smaker (i alla fall är jag helt värdelös på det). Syrligt kan vara gott och kul, men det kan bli för mycket av det för min del. Om man bara kör singelbönor som smakar citron, tex.

Smaken är som det där berömda portafiltret. ;)
En del gillar syrligt och andra inte. Men ingen gillar surt kaffe (tror jag). Sura godisar är gott som f-n, men i kaffesammanhang förknippar jag "surt" med en "dålig sur/syrlig" smak. Hur man nu ska beskriva det med ord...
 

JvD

Well-known member
För mig är syra en behaglig nästan söt surhet. Kaffe kan ibland upplevas som surt men det är inte alls samma sak, det upplever jag som starkt negativt (därav uttrycket surkaffe). Men syrlighet för mig är friskt åt det fruktiga och bäriga hållet. Personligen så uppskattar jag det enormt mycket, det är sånt jag går igång på :-D
 

AA

Skottjägare
Klippt ihop lite så allt är inte citerat från samma inlägg.
Man måste prata om BRA syra och DÅLIG syra och inte säga att det var för syrligt....

smak är subjektivt, men man ´lär ju sig att "lära" känna smaker och finna smaker, och då är det ju kunskap.

Handlade inte att jag skulle vara en "besserwisser", utan attt många blandar ihop uttrycket syrlighet

Förklara gärna för en novis som mej var som skiljer bra och dålig syra.
Vad som smakar vad kan bara den enskilde avgöra så där har du så klart rätt.
Jag undrar hur man kan blanda ihop uttrycket syrlighet? Förklara gärna hur man blandar en (1) av något.

/AA
 

kit_brenner

Well-known member
En liten tanke jag har som jag tycker är intressant när man funderar lite på kaffens komplexitet är att en del kaffen som jag upplever som lite väl syrliga som espresson blir riktigt gott när man dricker det som press. För mig var ett sådant kaffe Da Matteos Rwanda Getsinga.
 

Conny Hysén

Active member
Klippt ihop lite så allt är inte citerat från samma inlägg.


Förklara gärna för en novis som mej var som skiljer bra och dålig syra.
Vad som smakar vad kan bara den enskilde avgöra så där har du så klart rätt.
Jag undrar hur man kan blanda ihop uttrycket syrlighet? Förklara gärna hur man blandar en (1) av något.

/AA

Kan förtydliga att jag menar; dålig syra är för mig en tråkig syra som "tar över" smaken och bra syra är för mig en angenäm syra som utvecklar smaken. Se det som en orkester. Alla instrument skall harmonisera och spelar han med bastuban för högt så är det inte bra......

Efter drygt 300 inlägg så är man väl inte novis....;)
 

Conny Hysén

Active member
En liten tanke jag har som jag tycker är intressant när man funderar lite på kaffens komplexitet är att en del kaffen som jag upplever som lite väl syrliga som espresson blir riktigt gott när man dricker det som press. För mig var ett sådant kaffe Da Matteos Rwanda Getsinga.

Pumptrycket ger ju lätt en för dominant syra.......Så vissa sorter blir ju som du skriver mycket trevligare med press
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Se det som en orkester. Alla instrument skall harmonisera och spelar han med bastuban för högt så är det inte bra...

Finns det folk som äääälskar bastuba så vill de höra mer av bastuban än av trumpeten. ;)

Det är väl det som är svårt med att definiera "dålig syra", bara för att den inte passar person X så är den inte fel per definition. Den är fel för honom, men kanske inte för någon annan.
 

Conny Hysén

Active member
Finns det folk som äääälskar bastuba så vill de höra mer av bastuban än av trumpeten. ;)

Det är väl det som är svårt med att definiera "dålig syra", bara för att den inte passar person X så är den inte fel per definition. Den är fel för honom, men kanske inte för någon annan.

Men bastuban måste alltid vara med för det skall bli bra.....Sen undrar man ju vem som väljer att spela bastuba frivilligt....:)
 

Haffe

Member
Man måste veta vilken syra man prator om. Syror upplevs olika även om de har samma pH.
Vilka syror finns de i kaffe? Och finns det flera så kan givetvis förhållandet mellan dessa variera beroende på tillagning. Jämnför med vin. En obalans i syran gör bara vinet surt!

Vänligen
Haffe (Vinnörden)
 

TMC

Active member
Yirgacheffe; håller så vackert med dig, syra är inte fel, surt är helfel, ingen kunde uttryckt det bättre än du!

Kaffegalningen; vi är lika bra du och jag på att beskriva smaker, det har jag märkt även i mitt "huvudintresse" som är vin i alla och dess märkliga former (till och med kaffe känns rätt enkelt och som ett framförallt billigt intresse vid en jämförelse...)

AA/Conny Hysén; njae 300 inlägg och allt vad du bidragit med här som håller jag med CH...du kan väl inte kalla dig novis...men jag kanske fortfarande är det när jag når 299....

....men vad vill då TMC i detta inlägg?

Jorå lära sig lite meeeeer....som till exempel vilken parameter som troligen påverkar/framhäver syran (den negativa) eller surheten mest i negativ riktning ifall man vill undvika den?

Är det bönans ursprung (fel val av böna...), ålder, lagring, temp, extraktionstid eller någonting annat man bör koncentrerar sig på när man gillar en böna men helt plötsligt upptäcker en syra/surhet man inte känner igen och vill bli av med?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp