Köpråd

Sand

Well-known member
Hej,

Lägger in mitt första inlägg och hoppas på givade tips från alla "nördar" :)

Läget är det att jag för ca 5år sedan inhandlade en Innova Dream (heter väl Ascasso numer). Espressointresset var i sin linda och jag föll för kombinationen "snygg design", "överkommligt pris" och "bra espresso för pengarna".
Det har blivit många "shots" genom åren och emellanåt har det blivit riktigt bra. Men variationen är ändå rätt stor och har man lite folk hemma och vill bjuda en 4-5st på en härlig Espresso börjar det bli jobbigt.
På morgonen vill man ju ha sig en Cappuccino eller två och sonen en Latte. Då kräver det sin man att få till ett anständigt skum!

Det är med andra ord dags för "face 2" i mitt Espressoliv :D

Jag har då surfat på detta forum, läst både här och där, besökt några butiker och försöker bilda mig en hyffsad bild. Jag står nu vid ett vägskäl mellan en HX-maskin eller en "vanlig" maskin. Vad välja?

Om jag fattat saken rätt så får jag betydligt bättre skum i en HX maskin, tydlingen för att kokaren är större. Men vad är nackdelarna med en HX-maskin?
Svårare att kontrollera rätt temp vid espressobryggning!?
Svårare att hålla ren (=kalkfri)!?
Drar så innihelvete med ström så man får köpa ett eget kraftverk....... !?

Säg att det i vardagen blir 2 Cappuccino på morgonen och en Espresso på middagen på kvällen. Till helgen några fler Espresso. Frun har inte fattat att kaffe ska njutas i små mängder utan är en "klunkare" av vanligt "bonnkaffe" från vanliga bryggaren så på Espresson är jag ensam om oftast. Är det då vettigt att köpa en HX ?

Jag har ju blivit lite förälskad i BFC Junior Plus Lavetta när vi pratar HX maskiner. Men noterat att ångröret inte är ledat i "kulled", är det nått att bekymmra sig över?

Finns det något bättre alt än BFC´n?

Tittar vi på de vanliga så har jag då givetvis kikat lite på BFC Perfetta men även på Isomac Zaffiro.

Jag "skiter" i vad det kostar (nåja) utan ska jag satsa så är det för att det ska bli bra. Om det då kostar 11,000, 15,000 eller kanske rent av 20,000 så får det väl göra det.

Min "Dream" kanske jag säljer, kvarnen tänkte jag behålla (eller?)

Är det någon som vill hjälpa mig vid mitt vägskäl?
 

mikfri

Well-known member
Hej!

Jag är själv nybliven ägare till en BFC junior plus levetta och kan än så länge sammanfatta det såhär:

Plus:
- Den gör riktigt bra kaffe
- Den är lättarbetad
- Mjölkskummningnen funkar bra när man har lärt sig den. (finns fantastiska guider här på siten...)
- Går att skumma samtidigt som kaffet rinner klart i koppen = snabb o enkel frukostcappu...
- Den i min mening snyggaste maskinen för de pengarna

Minus:
- fruktansvärt bullrig när resten av familjen ligger och sover... (är tyvärr inte bättre med annan maskin då det är pumptekniken som låter. Lägger du på 2-3' för rotationspump och kör på fast anslutning slipper du bullret...)
- Lite hög för att stå under vanliga överskåp (kopparna får knappt plats)
- Ej kulled på skumarmen, men detta är bara en vanesak. Jag tänker knappt på det efter ca 14 dagars användande

Sammanfattning: det enda negativa jag hittar är petitesser. Jag är fortfarande nykär!

p.s.
allt det där andra om för och nackdelar med H/X, vibrationspumpar, elförbrukning. Finns det spaltkilometer att hitta på forumet. Men alla snälla nördar på detta forum kommer säkert villigt guida dig igen :). Lycka till!

p.s. 2
Isomac kan jag inget om, men det verkar vara en tillverkare som inte är poppis på forumet...
 
S

Slane

Guest
Jag köpte en BFC efter 6 mån funderande. Trots att andra maskiner har en del intressanta funktioner så var det BFCs kvalitet och känsla vid hantering som fick mig att välja BFC.

Har haft den i 4 månader nu och den är helt underbar.
 

kpp

Member
Om jag fattat saken rätt så får jag betydligt bättre skum i en HX maskin, tydlingen för att kokaren är större. Men vad är nackdelarna med en HX-maskin?
Svårare att kontrollera rätt temp vid espressobryggning!?
Svårare att hålla ren (=kalkfri)!?
Drar så innihelvete med ström så man får köpa ett eget kraftverk....... !?

Min "Dream" kanske jag säljer, kvarnen tänkte jag behålla (eller?)

Först och främst - vilken trevlig förstacombo!

Varför skulle det vara svårare att få rätt temperatur? Det viktigaste är väl att ge maskinen lite tid att bli genomvarm - typ 20-30 min. När den väl är varm så borde den större kokaren, E61-brygghuvudet med termosifonen osv. ge bättre termostabilitet när man börjar dra shots ur bryggaren.

Större kokare gör att kalk blir ett mindre problem redan från början. Men för att hålla sig på den säkra sidan så kan du ju alltid sätta en liten avhärdare (kostar typ 39:- och räcker för 150 koppar) på inloppslangen i vattentanken.

Dra mycket ström - det är väl en relativ fråga... Men om du vill spara ström men samtidigt inte kan stå ut med att vänta på uppvärmning på morgonen/eftermiddagen så går det ju alltid att köpa en enklare timeranordning för vägguttag på Claes Ohlson eller IKEA. Sedan ställer du in den så att den slår igång bryggaren 30 min innan uppstigning/hemkomst. Hepp!

Ascaso I-1 är väl en bra kvarn? Stora, plana malskivor och dessutom steglös inställning.

Varför har du räknat bort Ascaso Steel Duo Prof. ur din ekvation? Större kokare (ca 3 dl), dubbla pumpar samt liten kokare (eller var det termoblock?) vilket ger möjlighet att brygga och skumma samtidigt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag står nu vid ett vägskäl mellan en HX-maskin eller en "vanlig" maskin. Vad välja?

Med tanke på följande citat

Jag "skiter" i vad det kostar (nåja) utan ska jag satsa så är det för att det ska bli bra. Om det då kostar 11,000, 15,000 eller kanske rent av 20,000 så får det väl göra det.
Säger jag definitivt: Välj inte en HX. Välj inte en "vanlig".

Välj en med dubbla kokare.:cool:

Om jag fattat saken rätt så får jag betydligt bättre skum i en HX maskin, tydlingen för att kokaren är större. Men vad är nackdelarna med en HX-maskin?

Bättre skum? Tjaa, snabbare skum, mer skum i taget (om man ska skumma mycket mjölk) och lättare att skumma antar jag. Men per definition bättre behöver den inte alls bli, snarare framställbar med mindre meck och bök.

Svårare att kontrollera rätt temp vid espressobryggning!?

Ja. (därav min kärlek till dubbla kokare)

Svårare att hålla ren (=kalkfri)!?

Nej.

Drar så innihelvete med ström så man får köpa ett eget kraftverk....... !?

Frun har inte fattat att kaffe ska njutas i små mängder utan är en "klunkare" av vanligt "bonnkaffe" från vanliga bryggaren så på Espresson är jag ensam om oftast. Är det då vettigt att köpa en HX ?

Upptäcker hon cappuccinon (då får hon ju stora klunkar ;) ) så kommer det definitivt att vara värt att köpa en med mer skum-power. (allt är fortfarande relativt, beroende på hur mycket pengar man vill lägga ner, osv)
 

Ante

Well-known member
Här är två maskiner jag tycker du ska kika på innan du bestämmer dig

Dalla Corte Mini
LA Spaziale S1 Mini Vivaldi II
 

Sand

Well-known member
:)Tackar för svar

Utseende har betydelse, det är bara att erkänna att jag är fåfäng.........

Det gör att Murdocs tips inte känns rätt. Jag är nog lite "traditionallist" så jag är såld på E61 bryggrupp och den rostfria looken som finns :unsure:
Tippset om Ascason går också bort då jag "lurats" att "stora cylindrar ger stor effekt" eller "stor kokare är coolt"............

Jag har inte tänkt i banor med fast anslutning tidigare. Nu är det dock så att jag under våren/sommaren bygger ett nytt hus så jag designar kök och vad som där ska in helt själv (frun är förståss också med!) så att ordna en fast anslutning är ju egentligen inte ett problem. Mer än att maskinen blir på ett och samma ställe framöver. Men min Ascaso har stått på samma ställe i alla år så det är väl så att "där den står blir den kvar".
Finns det en fördel med fast anslutning?
Jag har förstått att man då kan välja en maskin med en annan pump (=tystare) men finns det andra fördelar?

Kaffegalningens tips om dubbla kokare känns ju logiskt men har inte koll på hur mycket det drar iväg i pris.

Finns det en maskin med fast anslutning, tysta pumpen, dubbla kokare, E61 bryggrupp och ett utseende som lirar med BFC´n ? och var köper man en sådan i sådant fall?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nu är det dock så att jag under våren/sommaren bygger ett nytt hus så jag designar kök och vad som där ska in....

Finns det en fördel med fast anslutning?

Yes! Det är så fruktansvärt våldsamt obeskrivligt bekvämt att aldrig någonsin behöva fylla vatten i apparaten! Ingen vattenbehållare att hålla reda på, aldrig kommer vattnet att ta slut mitt i en shot!

Kopplar du dessutom sumplådan till avloppet så slipper du tömma den (se bara till att den går till grova avloppsrör, inget mesrör som "räcker för slaskvattnet" från kaffemaskinen. Kaffesump-stopp vill man inte få.)

Finns det en maskin med fast anslutning, tysta pumpen, dubbla kokare, E61 bryggrupp och ett utseende som lirar med BFC´n ? och var köper man en sådan i sådant fall?

Nej. Du får stryka tysta pumpen eller E61, eller dubbla kokare. Det finns maskiner med allt utom en av valfri stryk-sak.

Brewtus, La Spaziale och Dalla Cote Mini har alla dubbla kokare. Bara Brewtus har E61 (men den har inte tysta pumpen).

Vanliga HX finns det med E61 och tyst pump, men de har då inte dubbla kokare...
 

Sand

Well-known member
Fan, varför ska det aldrig finnas det ultimata......... ;)

Då infinner sig ett behov av en rangordningslista.

E61 känns som en nödvändighet, helt baserat på tradition och utseende. Känns Italien, känns klassiskt, känns helt rätt

Så då är det "down to" dubbla kokare eller tysta pumpen, eller rättare sagt:

En HX med tyst pump och E61 brygghuvud

Eller

En Dubbelkokare, ljudligare pump och E61 brygghuvud

:unsure: :unsure: :unsure: :unsure:

Hur stor är ljudskillnaden mellan den tyst och den "otysta" pumpen. Typ halva ljudet? Är det bara ljudnivån som skiljer?

Är det så "meckigt" att kontrollera tempen mellan espressobryggning och ånga i en HX eller snackar vi "smådetaljer" som i praktiken har en mindre betydelse?
 

Molarin

Well-known member
Jag upplever ljudskillnaden mellan BFC Junior och Fiorenzato Bricoletta som markant. Svårt att uppskatta men kanske en fjärdedel så starkt ljud. Och dessutom ett behagligare sådant. Den låter lite som vindrutetorkarmotorn på en åttiotals-Saab.
 

Sand

Well-known member
Det var en "målande" beskrivning och jämförelse. Som torkarmotorn på en gamal SAAB :D
Och jag som växte upp i baksätet på en SAAB V4 kombi............

Om jag minns rätt så hade du en BFC Junior Plus innan du köpte din Fiorenzato. Bytet berodde på ljudvolymen?
Vad kostar en Fiorenzato? (bara namnet "Fiorenzato" gör ju att man blir kär;) )
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur stor är ljudskillnaden mellan den tyst och den "otysta" pumpen. Typ halva ljudet? Är det bara ljudnivån som skiljer?

Svårt att säga. Det beror på vad det är för "otyst pump" i den otysta apparaten (det finns olika modeller). Det beror på hur pumpen är upphängd, hur resten av apparaten är stabil (eller skallrande som ett jehu).

Det är bättre flöde i en rotopump, behöver apparaten fylla på kokaren mitt i en shot så märks det inte ens.

Om det sedan har någon effekt eller direkt inverkan på smaken i koppen råder det delade meningar om. Jag tror definitivt att dubbla kokare ger större fördel i koppen, medans rotopump ger en fördel främst ljudnivåmässigt.

Är det så "meckigt" att kontrollera tempen mellan espressobryggning och ånga i en HX eller snackar vi "smådetaljer" som i praktiken har en mindre betydelse?

Nja, jag tycker att det är tillräckligt meckigt för att motivera dubbla kokare. Om jag ska välja mellan dubbla kokare eller rotopump så fetvinner dubbla kokare.
 

Molarin

Well-known member
Det var en "målande" beskrivning och jämförelse. Som torkarmotorn på en gamal SAAB :D
Och jag som växte upp i baksätet på en SAAB V4 kombi............

Om jag minns rätt så hade du en BFC Junior Plus innan du köpte din Fiorenzato. Bytet berodde på ljudvolymen?
Vad kostar en Fiorenzato? (bara namnet "Fiorenzato" gör ju att man blir kär;) )

Jag är uppväxt i V4 med... men ingen kombi.
Den är väl inte riktigt släppt i Sverige än... Men runt 14000 kr har nämnts.
Varför jag bytte? Ja, ljudet, större koppvärmare och uppgraderingsdjävulen. :)


Nja, jag tycker att det är tillräckligt meckigt för att motivera dubbla kokare. Om jag ska välja mellan dubbla kokare eller rotopump så fetvinner dubbla kokare.

Så tycker inte jag. Men så är jag ljudfetischist och njuter vid varje shot av Saab-ljudet. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag hoppas riktigt riktigt mycket på den nya modellen av Dalla Corte mini.
Då får man dubbla kokare och saab-pump. ;)

Ingen E61 dock, men den kanske blir snyggare än vad den är nu (får vi hoppas).
 

Sand

Well-known member
Imponerad över ert tålamod med alla frågor:)

Då är Kaffegalningens råd enkelt: Dubbla kokare. Och eftersom jag då är såld på E61 så får rotorpump "stryka" på foten. Brewtus var då en maskin som i övrigt kvalad in på min "snygg" definiering. Finns det fler?

Efter mitt inlägg så såg jag ju Molarin´s egna tråd om Fioranzaton där svaren fanns!
Tittar på man på bilden som du lagt in, jämför med bilden på den svenske importörens hemsida och slutligen bilden på Fiorenzatos egen hemsida så skiljer de sig åt. Bilden i tråden har 2 tryckmätare, bilden på Fiorenzatos hemsida ser man ingen tryckmätare (kanske sitter på höger sida om bryggruppen) och så har vi bilden på den svenska hemsidan som har någon hemsk "plåtlåda" som täcker den under delen av bryggruppen...........
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns bara en E61 med dubbla kokare, och det är Brewtus. Men... den verkar inte finnas att köpa längre. Den är tillfälligt borta medans de tar fram en ny modell (har jag för mig).

Det ska inte vara lätt att köpa en espressomaskin...:unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jo, men det är (väl?) inte förrän till hösten den kommer med rotopump OCH dubbla kokare. Först blir det antingen eller, som alltid...:huh:
 
Topp