Hur länge håller en espressomaskin?

Musicman

Well-known member
Hej,

När jag häromdagen stod och gjorde en alldeles underbar shot till eftermiddagsfikat så funderade jag lite grann på hur länge min kära maskin kommer att hålla? Det har inte ens gått ett år men många fina stunder har det blivit och hon går som en klocka min kära Andreja. Jag inser naturligtvis att det beror på skötsel och framförallt hur mycket man anstränger henne med mera men är det någon som vet vad man ungefär kan räkna med för en hyfsad hemmamaskin?

Må gott,

Musicman
 

Fabian

Well-known member
Mina föräldrars förra Europiccola höll i inte mindre än sju år. Servicestället sa att om de hade hållt den ren så hade den levt ännu längre. Tror den dog av rost till följd av massa kaffe och skit som fått ligga överallt runt där kokaren sitter fast i "foten"
 

Kaffeskallen

Active member
Jag hade tidigare en Minimoka 362 (tror jag numret var) som jag köpte i spanien och den höll i ungefär 7 år. Jag misskötte den gruvligt.
 

Pac

Maskindoktorn
Med rengöring och några packningsbyten kommer din maskin att funka vääääääääldigt länge.

Min SAB E61-a är sedan början på 80-talet. Efter rengöring tickar och går den som en klocka. Så, håll efter maskinen så har Ni många roliga espressoshots framför er. :)
 

marran

Well-known member
Min Pavoni är nog från 80 eller 90-talet och den går hur bra som helst, allt handlar om skötsel, mest bara att se till att det inte ligger en massa guck överallt som kan få grejerna att börja rosta, rent och snyggt ska det va!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp