Köper du kaffe "på nätet"?

Handlar du kaffe på nätet?

  • Ja, det händer

    Röster: 29 30.2%
  • Ja, tilssammans med annat

    Röster: 7 7.3%
  • Ja, men bara råbönor

    Röster: 19 19.8%
  • Nej, det blir för dyrt

    Röster: 4 4.2%
  • Nej, jag vill veta rostningsdatum

    Röster: 11 11.5%
  • Nej, annat skäl

    Röster: 26 27.1%

  • Totala väljare
    96

Molarin

Well-known member
Hårdvara är det ju många som handla på nätet, både från Svenska och utländska butiker. (Och ibland tillochmed direkt från fabrik.)

Men kaffet då? Över disk som gäller? Eller passar ni på att köpa annat samtidigt?

Vad skulle få dig att beställa kaffe över nätet?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag lurar på att börja köpa kaffe via nätet. Mest därför att det inte finns det jag vill ha där jag bor (och inte till det pris jag skulle vilja betala). Det som inte riktigt funkar är väl att frakten kutar iväg en del...

//Stefan (som gärna skulle handla allt på nätet om inte Posten tog så himla bra betalt)
 

kit_brenner

Well-known member
Jag köpte några gånger över internet. P g a frakten blev det så att jag köpte på mig ganska mycket då vilket resulterade i gammalt kaffe...

Det var då jag bestämmde mig för att rosta hemma. Jag köper fortfarande bönor över internet, men då är det uteslutande råbönor, man vill ju ha färskt!
 

Yirgacheffe

Well-known member
Brukar rosta hemma, men i sommar kan det nog tänkas bli en del näthandel då sommarstugan ligger lite utanför specialkaffets räckvidd.
 

GuruX

Well-known member
Jag har inte haft anledning hittills att köpa kaffe på nätet. Det finns ganska många kaffehandlare här i GBG.
 

Brölar

Well-known member
Jag håller med kit brenner, man vill inte köpa över nätet för man måste köpa alldeles för mycket innan det blir fraktfritt.
 

Mangan

Well-known member
Jag köper allt mitt kaffe på nätet. Sortimentet i Karlstad är helt enkelt för dåligt, för att köpa över disk.
 

Ppettson

Well-known member
Handlar också via nätet,främst för att utbudet i Västerås är ganska begränsat och det kan vara kul att sitta och leta lite på nätet. Handlar främst från coffeenet.se som vi medlemar här på riktigtkaffe .se har medlemserbjudande hos. Jag är mycket nöjd med servicen och utbudet.
När du beställer ligger frakten på 49 kr och det tycker jag är helt ok,vad kostar det inte att ta bilen till stan för att shoppa lite bönor?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det dyra portot, och att man inte kan se rostningsdatum kanske?

Eller ännu bättre, beställa ett kilo som rostas precis till MIG, närhelst jag vill det. Med möjlighet att välja bland olika råkaffen som ska rostas och en vink om hur pass mörkt man vill ha det. Men då ska man vara både rosteri och nätbutik iofs. Och det är då man får livsmedelsverket på sig...:huh:

:coffee:
 

Brölar

Well-known member
Om vi tar diskussionen vidare ett steg. Vad är bra och dåligt med dagens svenska webbshopar?

Tycker att det är bra att man kan se produkterna (tänker mest på maskiner och reservdelar) innan man köper och ibland även läsa sig till vilken produkt man behöver. En del shoppar borde satsa mer på beskrivande texter och inte lita på att alla är inbitna kaffenördar.
När man beställer på nätet är det ofta för att försöka komma undan lite billigare, men när det gäller kaffebönor så kan det faktiskt bli dyrare än i den lokala butiken om man inte spränger "fraktfritt-gränsen"
 

Anders

Well-known member
Är det alls ngt billigare att handla bönor över nätet? Jag har faktiskt aldrig gjort det, trots att jag i övrigt shoppar ganska flitig.

Minns att jag gjorde en sökning ngn gång efter De Luxe, men kom fram till att det var typ samma pris som i butik, ofta t.o.m dyrare med frakt.
 

johey

Well-known member
Jag klurade på alternativet "Ja, men bara råbönor", men bestämde mig för "Ja, det händer". På frågeformuleringen att döma handlar undersökningen om principen snarare än vanan. Visst, jag har aldrig beställt något annat kaffe än råbönor, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det. Jag köper ju det mesta på nätet, så varför inte kaffe? :)

Vad som skulle göra det mer intressant att beställa kaffe på nätet? Tja... Jo men faktiskt, Kaffegalningens mer eller mindre orimliga förslag är faktiskt lockande. En smart webshop där man själv kan välja blandning, rostningsgrad och whatever, där man kan spara sina profiler och åter kunna beställa sin favorit och den smakar likadant som sist... Det vore nåt. Skulle lätt betala 300 kr/kg för den varan.
 

JvD

Well-known member
Ingen dum idé, Roast on Demand. Grymt coolt. Låter smått orealistisk att det skulle fungera men så är det ju ofta med saker man hemskt gärna vill ha :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ehrmmm, jag var på vippen att öppna ett sådant... men de dumma reglerna för lokaler godkända för hantering av livsmedel satte stopp för mina planer.

Att rosta, förpacka och sälja kaffebönor var likställt med all annan hantering av livsmedel, det skulle behöva vara lika kliniskt uppbyggt som ett slakteri. Med helst rostfria bänkar, en väg in till lagret som inte går igenom förpackningslokalen, som är separerad från rummet där man tillreder livsmedlet (rostningen), omklädningsrum, personaltoaletter, städskrubb med en sådan där "utslagsho" för skurhinkar, kanske golvbrunn för lätt avspolning om det behövdes... (lite lösa citat från ett av mina telefonsamtal med någon).

Livsmedelsverket... jag säger då det.:nowink:
 

johey

Well-known member
Kalla det något annat än livsmedel och betala 25% moms iställetför 12% så har du ryggen fri. Tror jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp