Köper du kaffe "på nätet"?

Handlar du kaffe på nätet?

  • Ja, det händer

    Röster: 29 30.2%
  • Ja, tilssammans med annat

    Röster: 7 7.3%
  • Ja, men bara råbönor

    Röster: 19 19.8%
  • Nej, det blir för dyrt

    Röster: 4 4.2%
  • Nej, jag vill veta rostningsdatum

    Röster: 11 11.5%
  • Nej, annat skäl

    Röster: 26 27.1%

  • Totala väljare
    96

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fast frågan är om man vill utsätta sig för risken. Tänk om de kollar upp en (av någon anledning) och ser att man har sålt livsmedel som är tillverkat/förpackat utan tillstånd och grejer? Kan bli en trist upplevelse...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det blir du & Ica Maxi KG:lol:

Fast grejen är att de inte tillverkar/förpackar/rostar kaffet på Ica. Jag tog minsann upp frågan om kaffe på lösvikt med damen från livsmedelsverket. Eftersom butiken inte tillreder/förpackar det de säljer så är det OK.

Hon tog ett exempel med att sälja färdiga smörgåsar på tex en marknad. Man måste tillreda smärgåsarna i en lokal godkänd för det, sedan kan man sälja dem på marknaden. Ofta har de som gör smörgåsar en deal med någon dsom har en godkänd lokal där de kan göra mackorna (eller hur, de gör mackorna hemma men har papper på att de har tillrätts i rätt lokal om någon kontrollant kommer...).
 

MaZ

Well-known member
Annars vet jag ett ställe där dom har rosteriet i samma lokal som gästerna vandrar runt.
 

zix

Well-known member
Mauritz kaffe har gjort så sen anno dazumal.
Torrefazione gör så sen typ ett år.
Det lär finnas otaliga exempel på caféer runt om i världen som gör på det sättet. De har en rostare i nån del av affären, macka/kakatillverkning där det ska vara (i caféköket eller så köper de in mackor, kakor m.m. från nån annan), och det funkar till och med i sverige. Även om det säkert kan vara svårt att få igenom det, inte därför att det skulle vara så exceptionellt svårt att få restaurangtillstånd, utan snarare för kafferostningsgrejen mitt i city - jag skulle gärna ha velat vara en fluga på väggen när Matts Johansson skulle skaffa sig tillstånd till torrefazione...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mauritz kaffe har gjort så sen anno dazumal.
Torrefazione gör så sen typ ett år.
Det lär finnas otaliga exempel på caféer runt om i världen som gör på det sättet.

Ja, fast världen och de gängse regler som gäller i alla de olika länderna, har ju ingenting alls att göra med vad som gäller i sverige?

Det blir svårt att argumentera med "Ja, men i Azerbadjan vet jag ett fik, där har de minsann..." när livsmedelsverket stämplar ICKE GODKÄNT på protokollet.:huh:

Vet du hur det ser ut bakom dörrarna på tex Mauritz? Har de inte ett separat rum där de förpackar sitt kaffe, har de inga personaltoaletter eller omklädningsrum? Osv, osv.:huh:

e har en rostare i nån del av affären, macka/kakatillverkning där det ska vara (i caféköket eller så köper de in mackor, kakor m.m. från nån annan), och det funkar till och med i sverige.

Jaja, men har man redan sina lokaler klassade för hantering av livsmedel är det ju bara att slå upp en rost på lämplig plats och köra igång.

Jag tänkte (för att ta ett exempel) göra rost-stuga av en lite överdimensionerad varmisolerad friggebod jag har på tomten. Förvaring av råkaffe och en rost för 3 kilos-batch rostningar, typ. Ett (såklart) rent bord för paketering, osv.

Det skulle falla på:

Ingen personaltoalett.
Ingen städskrubb med utslagsvask.
Ingen väg att ta in varor utan att gå igenom lokalerna för paketering.
Inget omklädningsrum.
Osv, osv.

Att jag har tillgång till toalett hemma (WTF, det är mitt hem) spelade ingen roll. Man måste kunna gå på muggen utan att lämna de livsmedelsklassade lokalerna (för då kan man bli kontaminerad, om man går ut alltså). Kommer man utifrån så måste man först komma till ett omklädningsrum, man kan ju inte jobba med livsmedel i sina vanliga kläder.

Nu tycker jag att det är skillnad på att stycka en gris och att rosta kaffebönor. I "kontamineringsrisk" alltså. Men det tyckte inte damen ifråga, som jag talade med alltså. "Det är exakt samma klassning som för ett slakteri. Det finns bara en klassning, sedan får man hantera vilka livsmedel som helst." Är också ett citat från telefonsamtalet. Kändes som att det var motvind i stormklass, så jag lade ner det hela.

Sedan tycker jag personligen att råkaffe och rostade kaffebönor inte är lika känsliga i hanteringen som andra livsmedel, men det ser inte livsmedelsverket överhuvudtaget. De kör med den enda klassningen de har.

Alltså, visst. Tror man att det ska bli stort, något man jobbar med på heltid, osv. Då kan det vara värt att ta sig besväret att få sina lokaler klassade. Men jag tänkte göra det som en kul grej vid sidan av. "Roast-on-demand", så att säga. Som en service till alla kaffenördar i sverige via en webshop (tyvärr tror jag inte att det motiverar ombyggnad i den omfattning som det skulle krävas för att få rosta lite kaffebönor och skicka via posten, omsättningen skulle nog inte bli så stor. Men det hade varit kul.).

Sverige är ett sjukt land. I alla fall ibland.:huh:
 

Ben Pool

Member
Köper inte över nätet av annat skäl, nämligen att jag den senaste tiden haft som tradition att ta en frukost/fika varje lördag på Lilla Rosteriet i Helsingborg och jag köper då med mig kaffe hem om behov föreligger
Billigare eller dyrare? Har ingen aning, och några spänn hit eller dit spelar inte så stor roll när jag får finfin service på det stället :)
 

Dunne

Well-known member
Jag handlar på webben då och då. Anledningen är att det inte finns någon som säljer vettigt kaffe i den här stan. Det är mycket enklare än att åka pendeltåg osv för att få nått kilo kaffe.
 

shogun

Well-known member
Har inga som helst betänkligheter att handla kaffe över nätet.
Det innebär dock inte att jag handlar av vilket företag som helst.
Väljer dem som är välrenomerade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp