Det där med extraktion...

Stefan Böna

Mr Microtext
Tänk er att ni står där på parkeringen med motorhuven öppen och ska till att hälla i spolarvätska, i för detta avsedd tank, från femlitersdunken. Så håller ni dunken fel och spolarvätskan kommer ut ur dunken liksom i vågor.

Så ser mina extraktioner ut. Tiden stämmer bra. Puckarna ser bra ut. Creman är banne mig centimetertjock. Egentligen känns det som om extraktionen är bra. Det är bara detta "bluppande" som ställer mig frågande.

Jag har precis bytt till Mauros Onda d'Oro (evil coffee? ;)). Det enda jag gjort för övrigt är att palla upp maskinen lite ytterligare på vänster sida för att få jämnare distribution.

Ni som kan sådant här: vad kan detta bero på?

//Stefan (som skrev att han börjar få till kaffet; sanning med viss modifikation uppenbarligen)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Aaah, svårt att säga... Hur ser man det på Mauros påsar? Best-before är iaf 09-2009. Sedan står det O 12 I under nyss nämnda datum...

//Stefan (som inte kan utläsa rostningsdatum ordentligt; definitivt efter ett par glas vin)
 

Montero

Well-known member
Aaah, svårt att säga... Hur ser man det på Mauros påsar? Best-before är iaf 09-2009. Sedan står det O 12 I under nyss nämnda datum...

//Stefan (som inte kan utläsa rostningsdatum ordentligt; definitivt efter ett par glas vin)

Shit... bäst för sep 2009.. det är egentligen galet. Är det konserverade bönor eller? ;)
 

roccster

Well-known member
Jag är också lite förundrad när det gäller detta med extraktionstid. Jag får jättefina svansar som rinner stadigt, ibland på gränsen till dropp. Efter dryga 25 (närmare 30) sekunder så har jag definitivt inga 6cl (gör alltid dubbel). Kanske är jag närmare 4 än 6 (har inte mätt ännu men det kommer. Jag får ta och mäta helt enkelt. Creman är härligt brun och latten smakar väldigt bra.
 

Molarin

Well-known member
Regler är till för att brytas. Många gillar ristretto bättre än trecentilitare. Tror även att moderna kvalitetskaffen tål att behandlas på detta sätt mer än de "gamla italienarna".
 

Johan U

Well-known member
Aaah, svårt att säga... Hur ser man det på Mauros påsar? Best-before är iaf 09-2009. Sedan står det O 12 I under nyss nämnda datum...

//Stefan (som inte kan utläsa rostningsdatum ordentligt; definitivt efter ett par glas vin)

Har hört rykten om att Italienarna gärna stämplar fram sina bönor 2 år efter rostningsdatumet. Alltså borde dina vara rostade nu i september och det är ju inte direkt nyrostat.
De bönorna som haft ojämn extraktion har endast varit en vecka efter rosten. Men Italienska bönor kanske är speciella i det avseendet? :huh:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
onda d´oro= våg av guld
/A

Snacka om två flugor i en smäll! :D

Tanken med min kommentar om evil coffee var enbart ett tamt försök till humor. Däremot har jag funderat på vad orden egentligen betyder; tänkte försöka kolla upp detta. Och så får jag översättningen serverad! Tack Alessandro!

En annan sak: när kaffet börjar blonda. Är detta jättetydligt på en gång eller kommer det sakta sakta krypande? Hur ser man det tydligast om man vill lära sig att ockulärstyra extraktionen? Vissa gånger blir det ju enorm kontrast i creman; andra gånger bara svaga skiftningar. Beroende, givetvis, på bönan. Är det så att små, små bubblor i creman ett tecken på överextraktion? Jag har för mig det...

//Stefan (som ställer lite för många frågor för att anse sig börja kunna göra kaffe...)
 

Johan U

Well-known member
En annan sak: när kaffet börjar blonda. Är detta jättetydligt på en gång eller kommer det sakta sakta krypande? Hur ser man det tydligast om man vill lära sig att ockulärstyra extraktionen? Vissa gånger blir det ju enorm kontrast i creman; andra gånger bara svaga skiftningar. Beroende, givetvis, på bönan. Är det så att små, små bubblor i creman ett tecken på överextraktion? Jag har för mig det...

//Stefan (som ställer lite för många frågor för att anse sig börja kunna göra kaffe...)

Skulle jag också vilja veta.
Bytte till en enkelpip för ett tag sedan, och då syns det ganska tydligt när kaffeströmmen blir genomskinlig/skumfri i "rännan", tror att det är då man ska avbryta.
Med dubbelpip blir ju det mindre kaffe i varje pip och svårare att se förändringen, i alla fall då man gör enkla skott.
Med nakenfilter ska det vara enkelt att se sägs det, men det tycker inte jag.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Till att börja med tror jag att Onda kaffet var det jag gillade minst av de Mauro sorter jag provat. Special Bar har jag för mig blev rätt bra.

En annan sak: när kaffet börjar blonda. Är detta jättetydligt på en gång eller kommer det sakta sakta krypande? Hur ser man det tydligast om man vill lära sig att ockulärstyra extraktionen?

Det kommer nog inte som en slägga, med en plötslig jättedrop i färg där det byter från mörkt guld till ljusbrunt blask (om man nu inte fått en jätte-channeling då). Varierar med kaffet antar jag, så det blir svårt att ge exakt svar.

Hur man ser det tydligast? Se till att överextrahera. Kör ett par shots som du extraherar tills de blondar, och långt därutöver om du vill.

Vill du vara analytisk så kör 5 shots, överextrahera samtliga och videofilma extraktionerna i närbild. Ta sedan in filmerna i datorn, in i ett redigeringsprogram där du lätt kan backa och se på filmerna. Leta efter när det blondar och se efter hur det ser ut.

:cool:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...Mauro sorter jag provat. Special Bar har jag för mig blev rätt bra.

Vad menar du med blev rätt bra, KG?

Jag tänkte köpa DeLuxe, men den var slut och jag tyckte Ondan luktade godast. Rätt OK i smaken också, imho. :)

Ska gå in på J&N när jag känner att det inte går en halva varje gång jag ska ställa malgrad. Egentligen är väl Mauron också "för fin" för lärandet, men WTF, lite lyx ska man väl unna sig! :D

//Stefan (som nog tycker att sin mod av kvarnen fungerar ganska bra trots allt)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad menar du med blev rätt bra, KG?

Rätt bra. ;)

Alltså bra, gott, men inte det godaste man smakat på (färskrostat är godast). Special Bar var det jag tyckte bäst om av de färdigrostade/bulktillverkade sorterna. Sedan var detta i början av mitt baristeri, så jag gjorde säkert mindre perfekta extraktioner lite då och då också.

Sedan fick jag så mycket mut-kaffe (gratisbönor) att jag inte hade lyxen att välja sort alla gånger, men fick istället chansen att prova på ett antal olika sorter. Det var kul, men inte så gott alla gånger. :)

Minns att Mauro Deluxen jag köpte var rätt gammal, långt över ett år efter rostningsdatumet (om jag minns rätt), hur det har påverkat preferenserna mellan de olika sorterna vet jag inte, eftersom man på den tiden inte höll koll på rostningsdatumet.
Höll koll på förresten, den finns ju inte ens angiven så det blir svårt för en oinvigd att uppmärksamma det.:huh:

Oavsett vilken av Maurorna man tar så blir de inte lika bra (och kul, och låga kilopriser) som att rosta själv. :cool:



//KG (som tycker det är kul att läsa dina små visdomskommentarer här nere)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En annan sak som slog mig: hur är det om man gör en dubbel i ett trippelfilter eller en enkel i ett dubbelfilter? Det jag tänker på är vattnet som får lite mer fritt fall innan det träffar kaffet. Kan det bli trubbel med sämre extraktion som resultat?

//Stefan (som inte har några visdomsord mer än att det är djäkligt trist med magsjuka)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Snarare är det att vattnet rinner igenom för lätt. Om du tittar på ett enkelfilter och ett dubbelfilter så har dubbelfiltret fler hål i botten, för att släppa ut espresso alltså.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Anledningen till min fråga är att jag köpte en större filterkorg av plind och nu slog det mig att jag kanske kunde använda den istf den som kom med Silvian. Hela tiden. Skillnaden mellan filterkorgarna är ett par gram, så det kanske inte gör någon skillnad? Jag gör nästan uteslutande dubbla skott, så enkelskott blir inte riktigt aktuellt.

//Stefan (som nog ska prova en cuppa nu, trots att han kräkts hela natten; det är lugnt nu)
 

Kaffeskallen

Active member
Det här med spolarvätskan, är det något nytillkommet som du tror har med bönorna att göra, eller har du haft det så hela tiden? Jag kollade en gång på den här Mark Prince när han kör sin Silviagenomgång, och då säger han att det är typiskt för Silvian att kaffet börjar skvala lite efter kanske halva tiden eftersom den inte har någon greja som reglerar flödet. Har han rätt eller konfabulerar han bara? Mina svansar påminner nog lite om spolarvätska på en parkering ibland. Det här med hur snabbt kaffet blondar är väldigt bönberoende tror jag.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Har hört rykten om att Italienarna gärna stämplar fram sina bönor 2 år efter rostningsdatumet. Alltså borde dina vara rostade nu i september och det är ju inte direkt nyrostat.
De bönorna som haft ojämn extraktion har endast varit en vecka efter rosten. Men Italienska bönor kanske är speciella i det avseendet? :huh:

Om jag inte mins helt galet så använder Mauro livsmedelsgas när dom packar sina påsar och därav den långa hållbarheten. (Fick faktiskt möjligheten att prova Mauro kaffe som datumet gått ut på förra året och jag kan varken klaga på varken smak eller crema på dom shotsen.)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En annan fråga som har dykt upp i min skalle nu:

Jag har använt J&Es Isola och BaraVaras Con Calma (dock inte samtidigt). Jag får till tider (mellan 25-30 sek) och hyffsade svansar (rått- eller musditon), så jag tror att malgraden är rätt OK. Jag har testat att väga filterkorgen med kaffet efter malning och jag har ungefär lika mycket varje gång. Kanske skiljer det ett halvt gram. Däremot så blir det ibland jättefina "tigerränder", men lika ofta blir creman bara... eh... crema... Jag försöker att låta kaffet rinna ned längs koppens kant.

Vad beror detta på? Min frågeställning baserar sig på ett antal tillfällen; jag har inte längre Isolan utan nu är det Con Calma.

//Stefan (som inte förstår varför det aldrig blir rätt; varför jag aldrig lär mig)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp