kaffe i jkpg,kahls espressokaffe?

Cillalåda

Well-known member
ska dit imorn...vi har bara handlat på kahls innan. Finns det någon annan som säljer bönor tro? Hur e kahls espressokaffe, värt att satsa på?:huh:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tycker inte att Kahl's är bland de bättre. Kanske har jag inte lyckats få en bra Kahl's espresso, vad vet jag. Jag räknar nog deras bönor mer som, i brist på andra uttryck, middle-of-the-road.

Paradoxalt nog, så är det godaste bryggkaffe jag någonsin druckit från Kahl's: Monsoon Malabar...

//Stefan (som sätter Kahl's och Bergstrands på samma plats: bra träningsbönor som ger ett hyffsat resultat)
 

Wannabe

Well-known member
ska dit imorn...vi har bara handlat på kahls innan. Finns det någon annan som säljer bönor tro? Hur e kahls espressokaffe, värt att satsa på?:huh:
Jag tycker att deras Inferno är bra, men knappast prisvärt. 69 kr/250g (276 kr/kg). Värt att prova i alla fall.

OBS. Höjer ett varningens finger! Köp hellre i påse än löst i "rör". Jag har flera gånger varit med om att få tora bönor i lösvikt från Kahls (I sthlm och i täby).

Det vore ju kul om du kunde kolla av kunskaps/intressenivån samtidigt. I några tidigare trådar har Kahls varit på tapeten då det verkar vara mer regel än undantag att personalen är ointresserad och okunnig i butikerna. Högsta chefen för franchaiseverksamheten bjöds in att kommentera och lovade bättring och att personalen skulle utbildas. Återkom med rapport.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Förra veckan köpte jag en "färdigpåse" var med Juncalito och Malabarbönor i Birsta/Sundsvall. Tyckte bägge sorterna var mycket goda. Malabaren nog i topp. Trevligt intryck.
 

inline

Well-known member
Jag brukar köpa deras påsar med envägsventil. Då vet man att det inte varit i kontakt med ljus och syre i alla fall. Dessutom skriver de ut rostningdatum på påsen om jag inte minns fel?

När man köper på lösvikt kan det legat de där behållarna i några månader om man har otur.

/Johan
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Lite Yirgacheffe i bönblandningen som extraheras ger sprits åt smaken tycker jag.
Efter att ha provat Costas Adado från News blev jag helt tvungen att omvärdera min tes att 100% Yirga inte funkar till espresso.
På min lunchlöprunda idag sprang jag förbi Birsta och slank in på Kahls.
Efter lite diskussion med frun i huset där kom jag ut med en påse Yirgacheffe. Ska prova att extrahera den ikväll.
Till råga på allt hade de 1årsjubilem där och bjöd på kaffe och pralin. :coffee:
Gott och oväntat men det blev ju förstås 100 extra kalorier att springa bort. Börjar faktiskt att gilla stället.:):)
 

Cillalåda

Well-known member
oj oj här har jag tacklat av rejält i trådkollen!! Rapport va önskad o allt, skäms på mig!

Vi har faktiskt slutat handla kaffe på kahls, beställer en del över nätet istället nu. (är ju igentligen killen som är riktigt nörd på kaffe) Men en take away o pralin när man tittar förbi Isse o tjejerna är ju ett måste. De vet vad de gör o vad de säljer iallafall.
 

Oh_Expresso

New member
Det var ett bättre pris:)
Fast jag vill ha kaffet i 250g påsar = 220 kr/kg

Och sen var det resan förståss, men den kanske kan ses som bonus.:)

Efterfrågan är större på lösvikt här uppe än på påse. Så det roterar i behållarna ofta. Skulle Inferno påsarna finnas inne så går 250g påsen på 59kr. Bra pris det med. Nu är det Juncalito, Monsun Malabar, Yirgacheffe, Fazenda Recreio och Kram Kaffet som finns i Kahls butiken Ö-vik med detta pris.. Naturligtvis finns de beryktade Kopi Luwak men med helt annat pris :)

Så som du säger är det ju en Bonus att få åka till Ö-vik!! :coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp