Hur gör man latteart?

botze

Well-known member
Man blir ju grymt inspirerad av de fina konstverken i tråden "Latteart". Men hur 17 gör man egentligen?? D.v.s. hur häller man? Vi har ju DC:s eminenta skumningsguide, men jag hittar ingenstans hur man ska hälla! Har jag missat det? Jag såg nån tråd som behandlade hur man gör en rosetta, men de andra grejerna? Kanske en "Latte art-guide" vore på sin plats? :)
 

treefinger

Well-known member
Jag kan inte tillräckligt noga markera vikten av att få till perfekt mjölk. Jag har under en längre tid varit i en oerhörd svacka gällande mjölkskumningen och då är det grymt svårt att få till det. Men när väl skumningen sitter så är det relativt enkelt, även om jag misslyckas rätt ofta.

Mitt sätt att göra en rosetta
  1. skumma mjölken
  2. gör espresson
  3. wiggla igång mjölken som stått och stelnat under tiden du gjort din espresso
  4. Häll försiktigt mjölken i koppen från en relativt hög höjd (15 cm), sikta ungefär i mitten.
  5. Sänk mjölkkannan närmare kaffet när koppen börjar bli halvfull. Har du rätt konsistens på mjölken kommer den att börja färga kaffet vitt och då har du nått en kritisk punkt där du ska börja fokusera på att 'wiggla' kannan sick-sack.
  6. För kannan tillbaka mot dig medan du wigglar kannan så att du får ett sick-sack-mönster. Underskatta inte vikten av att du verkligen måste föra kannan bakåt i rätt bestämd hastighet. Det är då du får bra öglor.
  7. när du nått kanten och har ett sicksackmönster höjer du kannan upp till starthöjden på 15 cm och ritar ett streck som klyver ditt fina sick-sack-mönster och som sedan blir ett löv, julgran etc.
 

treefinger

Well-known member
Är det bara jag som är helt sjukt insnöad på konspirationsteorier, men har de inte strött på kakaopulver på shoten för att få starkare art i denna vidden:
http://www.youtube.com/watch?v=YLsJEJSBBCk

Är det så att de flesta av er skummar mjölken först? Jag har alltid skummat mjölken ef. shoten...

Det ser ut att vara kakaopulver i de där skotten, det finns ju stänk både på bord och på koppen. Kan iof vara malet kaffe, men känns lite väl slarvigt isåfall.

Det råder olika åsikter om att det ska vara bättre att skumma mjölken före eller efter espresson. Testa båda alternativen och se vad som funkar bäst för dig. Själv tycker jag att det är viktigare att ha en fräsch crema som är följsam och lätt att jobba med. Mjölken tycker jag är betydligt lättare att på efterhand wiggla så att den blir smidig och följsam.
 

botze

Well-known member
Det råder olika åsikter om att det ska vara bättre att skumma mjölken före eller efter espresson. Testa båda alternativen och se vad som funkar bäst för dig. Själv tycker jag att det är viktigare att ha en fräsch crema som är följsam och lätt att jobba med. Mjölken tycker jag är betydligt lättare att på efterhand wiggla så att den blir smidig och följsam.

För de flesta med mindre maskiner är det väl bättre att skumma efter, eftersom kokaren blir för varm när man skummar för att brygga espresso direkt efter..?
 

treefinger

Well-known member
För de flesta med mindre maskiner är det väl bättre att skumma efter, eftersom kokaren blir för varm när man skummar för att brygga espresso direkt efter..?

Det håller jag inte alls med om, med samma motivering som jag drog tidigare. Men återigen är det en personlig åsikt. En flush på 10 sekunder brukar räcka för att kyla ned kokaren maskinen.
 

Brölar

Well-known member
Jag tycker det är svårt att få till mjölken bra i kannan. Det blir oftast ett tjockare lager som ligger ovanpå som är svårt att veva ner. När jag ska hälla så åker detta ut och lägger sig ovanpå. Kan det vara så att det är svårare att få en homogen blandning när man har liten kanna? Jag använder en Pratika 0,45l. Jag vevar och bankar och vevar och koncentrerar men..... nä

Någon vidare latteart har jag inte lyckats med än trots läsning av DC, tittande på filmer och användande av termometer. Börjar bli lite irriterande. Nån slags halvmesyr borde man väl lyckas med snart kan man tycka.:unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag är inte särskilt imponerad av "etchning", som det kallas när man sitter och ritar dit saker. Tycker inte att det ligger i samma nivå som renodlad mjölkhällning.

Själv tycker jag det är roligare, och mer personligt. Det blir lite av en överraskning varje gång (ibland blir det glada gubbar, arga gubbar, höns eller en drake... eller ett mjölkhjärta med "I LOVE YOU" i text...)

Numera får jag (nästan) skäll om jag kommer med en rosetta till frugan, "Äh, en tråkig blomma...".

Smaken är som det där portafiltret. ;) :cool:
 

treefinger

Well-known member
Jag tycker det är svårt att få till mjölken bra i kannan. Det blir oftast ett tjockare lager som ligger ovanpå som är svårt att veva ner. När jag ska hälla så åker detta ut och lägger sig ovanpå. Kan det vara så att det är svårare att få en homogen blandning när man har liten kanna? Jag använder en Pratika 0,45l. Jag vevar och bankar och vevar och koncentrerar men..... nä

Någon vidare latteart har jag inte lyckats med än trots läsning av DC, tittande på filmer och användande av termometer. Börjar bli lite irriterande. Nån slags halvmesyr borde man väl lyckas med snart kan man tycka.:unsure:

Det är otroligt viktigt det att man undviker det du beskriver ibörjan. Lyckas man inte swirla runt mjölken så att hela vätskan blir homogen är det otroligt svårt att undvika en enda stor vit blobba i kaffet istället för att ha möjligheten att hälla art.

Jag skulle vilja påstå att mängden mjölk i kannan också spelar stor roll. Jag använder en kanna på 0.35 cl samt en på 0.5 eller om det var 0.6. Jag tycker det har varit svårt att få till det med en lilla kannan i och med att det är så svårt att swirla i och med att mjölknivån i kannan är så nära kanten. Har man däremot en kanna som är bredare där nere och går in väldigt mycket där uppe blir den här processen betydligt lättare kan jag tänka mig. Har dock inte haft möjligheten att testa motta-kanna som ser perfekt ut för att just swirla.. men snart så kanske..
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp