Malningsgrad

goat

Well-known member
Hejsan, nybörjargeten här...

Tänkte kolla med er. Hur fint ska espressokaffe egentligen vara? Kanske svårt att svara på exakt jag vet...
Själv har jag en Solis scala som jag köpte för ett par år sedan. Den har väl fungerat bra till min Isomac Viper tror jag.
Nu är jag ju på gång och ska köpa en ny maskin, HX och E-61. Duger Solis scala fortfarande som kvarn eller behöver jag uppgradera månne?
Tacksam för tips.

goat
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror nog att det kan bero på vilken HX-maskin du tänkt uppgradera till...

Jag misstänker att många maskiner kräver/vill ha olika fint malet kaffe för att fungera optimalt.

För att inte tala om att olika bönor ger olika resultat på en och samma malgrad...

Ingen lätt fråga det där... :unsure:

Jag tror det bästa vore att ta fram några olkia alternativ. Det finns säkert folk här som kan ge dig mer info sedan! :)

//Stefan (som inte har en HX-maskin, men som har en fröken som trivs bäst med fint malet kaffe)
 

Yirgacheffe

Well-known member
Om du har bestämt dig för att lägga pengar på en E61-Hx så är det bäst ifall du även planerar in ett köp av ny kvarn. Solisen kan fungera men du kommer få problem då & då, inte för att Solisen är en dålig kvarn, tvärt om så är det en mycket bra kvarn, men den har främst sin styrka till brygg & presskaffe. Med en Minomoka för 1800:- så är du hemma.
 

goat

Well-known member
Oki, ska kolla lite! Man tackar för länken wesaft!

Demoka minimoka, ok 2495:- låter ju hyffsat överkommligt!
 
Topp