"The $20,000 Coffee Maker, Step by Step"

AJ

Well-known member
Coolt.
Han måste ha stora muskler numera ;):

"The whirlpool, it messes with your mind," said Mr. Freeman, who practiced stirring plain water for months to develop muscle memory before he brewed his first cup of siphon coffee. "There’s no way to rush it."

Hur stor skillnad blir det i smak jämfört med tex presso? Finns det Siphoner att få tag på i Sverige? Eller måste man importera? Finns väl några på forumet som gjort det?
/A
 

Ante

Well-known member
Grymt kul läsning, Costas berättade att dom fått kaffe ur siphoner i tokyo som fick koka upp på halogenspottar. Nu får man äntligen se en variant av det.

Har letat efter någon sådan lösning själv till min kaffehörna men bara hittat stora värmelampor till hönshus mm.

Angående siphon-kaffe kan man man väl säga att smaken lägger sig någonstans mellan presskanna och aeropress, och än så länge har jag inte sett dem i Sverige.
 

svartvest

Well-known member
News säljer typ denna modell. Det som var intressant var den kalla handduken som gör att vattnet sugs ner snabbare. Måste prova imorgon.
 

Ante

Well-known member
News säljer typ denna modell. Det som var intressant var den kalla handduken som gör att vattnet sugs ner snabbare. Måste prova imorgon.

Just det, minnet är bra men kort. Tur att någon har huvudet med sig.

Tror det finns några stycken kvar på News vet inte hur det är att få tag på fler dock..
 

MaZ

Well-known member
Men snälla, det är en Japansk Don Pedro. Det är ingen magisk pryl bara magiskt för jänkare som är vana "varmt, svart" istället för kaffe. Japanerna har säkert en speciell högtidsdräkt och ett speciellt hus som dom brygger det i men det är fortfarande bara en vanlig Don Pedro med en bit tyg i som filter...
 

Ante

Well-known member
Men snälla, det är en Japansk Don Pedro. Det är ingen magisk pryl bara magiskt för jänkare som är vana "varmt, svart" istället för kaffe. Japanerna har säkert en speciell högtidsdräkt och ett speciellt hus som dom brygger det i men det är fortfarande bara en vanlig Don Pedro med en bit tyg i som filter...

Jag tycker dom är schyssta, lite kul med en "kemist känsla" över tillredandet av kaffet.

Sen är väl den anordningen i artikeln kanske inget jag tycker är nödvändigt men om jag ska välja mellan en japansk siphon som går loss på 350:- eller en don pedro för nästan samma pengar så är valet solklart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp