Haugaard Shiraz!

alexanderruas

Well-known member
Förra helgen kom jag över en påse Shiraz av rostare Haugaard som var rostad den 11/1/2008.

Skulle precis byta från Lakis espresso blandning från cafét Frapino här vid Hornstull i Sthlm. Frapino är mitt vardagsställe då det ligger 200 meter från där jag bor och är ju ett riktigt kvalitetsställe relativt till de flesta ställen som serverar kaffe. Jag är ofta inne på Frapino 2 ggr om dagen!

Passade på att hälla upp det sista ur påsen och mala ut det som låg i kvarnen på samma fat och la även upp detsamma från den nyöppnade Shiraz påsen.


(Shiraz till vänster och Lakis bönor till höger)

Till utseende skillde inte så mycket. Lakis bönor var lite mörkare (kanske svårt att se från bilden).
Skillnaden mellan doften var som natt och dag. Lakis bönor doftade mer som man förväntar sig av en mer klassisk italien-inspirerad arabica/robusta blandning. Mörk, djup, nötig och även lite frän med en stänk av tobak tyckte jag.
Det första som slog mig både när jag malde Shiraz'en men framför allt när man jämförde dofterna mellan de två olika bönorna var att Shiraz'en fyllde rummet med fruktighet, sötma, marzipan och choklad.



När jag testade att göra min "vanliga" dubbel ristretto så fick jag göra ett par varianter innan jag fått ordning på malningsgraden. Den rann väldigt livligt och bubblade till i bland vilket jag tror hade med dess färskhet att göra (för det har den under veckan slutat göra).



Underbar färg! När jag drack Shiraz'en var min första sensation sötma, citrus & chocklad. Eftersmaken var en fantastiskt utdragen grapefrukt.



Senare under veckan har jag med det bottenlösa portafiltret gjort mången shots och nu tycker jag att det är mindre grapefrukt och mer choklad som ligger kvar i munnen. Om det har att göra med byte av PF vet jag inte.

I vilket fall som helst är den helt fantastisk! Jag kommer ju förstås till vardags fortsätta frekventera Frapino då Lakis är en kaffeälskare av stora mått och jag gillar verkligen hans blandning och hans hantverk framför (bakom?) spakarna!
(I bland när vi missat bussen till dagis brukar jag och döttrarna springa tvärs över gatan och dricka en morgon espresso medan vi väntar på att nästa buss ska komma!!! Det är livskvalitet det!)

Men - Haugaard's Shiraz är ju HELT otrolig!

Thank you Mr Haugaard!

a
 

mag

Well-known member
Så vackert... och i mitt kvarter. ;)

Jaså knivsöder=kaffenördssöder? Då är vi tre :)

Nåväl, instämmer i lovorden om tråden och kaffet. Längesen jag hade shirazen hemma, men i mitt tycke är den en väldigt lyckad blandning; stabil, välbalanserad och lagom mörk men ändå frisk. Tydligaste smakminnet säger svartvinbär.
Var köpte du den? Enligt hans hemsida rostas den inte längre (?) eller kör Ilias med Shiraz i smyg?
http://haugaardcoffee.blogspot.com/

PS, När du tröttnat på shirazen får du skynda ner till St Nygatan 15 och få dig en enkel Quatro, fyra brasilianska bönor som tillsammans påminner en del om No 10 som finns på Non Solo, om än något sötare. Tål att sugas länge på, även kall.
 

Tobias

Well-known member
har väntat på en recension på haugaards bönor. Vilket reportage! underbart det är sådana här inlägg som får en att rättfärdiga sin egen besatthet!
 

doppio

Well-known member
Provat det en gång, och det smakar som ingenting annat jag provat i espressoväg.

En väldigt egen unik smak.
 

alexanderruas

Well-known member
tack för berömmet av inlägget! det var en njutning att skriva och fota när nu kaffeupplevelsen var så superbra!

mag - vem är det som rostat Quatro? den låter spännande!
tobias - underbart att få rättfärdiga din besatthet! din besatthet rättfärdigar att jag tillbringar ett par timmar i köket själv med kaffe & kameran istället för att sitta i soffan med min fru!!

;-)

a

ps. fan va många av oss som bor vid hornstull!!!
 

mag

Well-known member
mag - vem är det som rostat Quatro? den låter spännande!

Herr H förstås.
Tyvärr är Hornstull en bit från Haugaardland, men bermudatriangeln finns definitivt i Vasastan;
Mellqvist / Non Solo / Cocovaja alla försedda med husblandningar från vår gemensamme vän.
Var hos Mellqvist i lördags och testade en Kilenso Resa som press, en härlig och annorlunda upplevelse. Deras espressoblandning som har en del harrar i sig är också härlig fast smakade sist mer av rwanda men var så färsk att creman var alldeles bubblig. Glömde dock fråga om den senaste rostningen fått sig en extra dos av gatsinga peaberry, kändes så på smaken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp