Europiccola 49mm vs. 51mm

guitfritz

Active member
Halloj!

Ny medlem här i forumet med en nygammal La Pavoni Europiccola på köksbänken. :)

Som jag har förstått av idogt surfande både här på forumet och övriga nätet så har jag den tidigare upplagan av Europiccolan med filterhållaren för 49mm portafilter. Min maskin har även den gröna lampan och endast en av- och påknapp, dvs inte den äldre varianten med två lägen.

Jag kom därför att tänka på att det kanske går att skaffa en filterhållare och portafilter med 51mm diameter och helt enkelt skifta? Eller måste man byta ut hela bryggruppen? :huh:

Finns det några fördelar mellan 49mm eller 51mm annat än att man kan göra något större shots?

Tack på förhand!

/Tom-Andrew
 

Jemo

Well-known member
du måste nog byta bryggruppen i så fall. men som jag ser det finns det ett par fördelar med 49mm gruppen. för det första är "kolven" som pressar vattnet genom gruppen av mässing istället för nylon (som de flesta av de nyare modellerna är). detta gör att man slipper det ganska vanliga problemet att kolven skruvar ur sig själv ur sin axel med jämna mellanrum. för det andra kan du använda elektras större filter till 49mm gruppen, vilket många upplever som en fördel eftersom det ger möjlighet till större shots och/eller överdosering. läs med om europiccola i tråden "marran goes manual". där har vi levaanvändare, som hittills varit i minoritet, dryftat alla tänkbara frågor om pavoni och andra liknande maskiner.
 

guitfritz

Active member
Tack för svaret!

Jag köpte min maskin begagnad och fick tipset av föregående ägare att med jämna mellanrum justera kolven då den har en förmåga att skruva ur sig -- verkar således vara ett ganska känt fenomen även på den äldre varianten med mässingskolv. Jag ska ta en rejäl titt på elektras filter vid tillfälle (vilket nog är ganska snart med tanke på att jag gärna hamnar på Kaffemaskinen så fort jag har chansen... underligt sådant... :) "Behöver" även en sumplåda och få lite kvarntips.)

marrans tråd har jag redan hittat. Tror jag är någonstans halvvägs nu och har funnit flera tips och knep som jag införlivat i min hantering av apparaten! :D
Börjar få till ganska bra shots redan, men har insett att min Krups-kvarn inte mal fint nog för att jag ska få tillräcklig extraktionstid. Många bra tips i tråden!
 

marran

Well-known member
Hehe, jag tror jag måste läsa igenom den nu snart för att minnas, det var en lång resa! Mycket hjälp fick jag i den också, det är jag forumet evigt tacksam för :)

Ang. elektras filter så tycker jag det är kanon, kör bara med det nuförtiden. Det funkar bra även om man inte vill dosera så mycket, då blir det precis som pavonis dubbelfiter, men samtidigt kan man klämma i 16g om man känner för en ordentlig ristretto :p

Av någon anledning så blir det aldrig dubbla, utan eventuellt volym som en vanlig singel fast med smak som de flesta "pumpnissar" nästan faller baklänges av :D
 

guitfritz

Active member
Jag börjar närma mig upplösningen i tråden nu... Det är verkligen en guldgruva av information! :)

Apropå filter;
Har tänkt mig att gå förbi Kaffemaskinen imorgon och som sagt prata lite kvarnar och få med mig en sumplåda och lite kalklösare hem och även höra mig för om de har Elektra-filtret hemma. Det filtret låter som en billig och intressant uppgradering!

Nästa steg blir att hitta en 49mm tamper. Har hittat billiga i Canada -- tror det landar på runt 150 spänn för en ganska "tråkig" tamper. Eller så blir det en snygg rackare från Reg Barber som matchar krompjäsen hemma... Dyr hobby det här... :D
 

marran

Well-known member
Europiccolan är, speciellt begagnad, otroligt billig i förhållande till vad en van barista kan åstadkomma med den, så köp du en fin tamper med gott samvete :)
 

Fabian

Well-known member
De enda nackdelarna med Europiccolan är för mig att det inte går att få tag på ett naket portafilter utan egna svarv- eller metallsågskunskaper, samt att det inte blir så lyckat när man vill göra en dubbel med två "pump". Lärde mig också löjligt mycket av din tråd marran, alla mina nuvarnade rutiner vid espressobryggning med europiccolan kommer därifrån! En annan bra modifiering av maskinen, minns inte om det står med i tråden eller inte, är att täppa till de två närmsta hålen i ångröret(med tex tandpetarspetsar) för att enkelt kunna göra stora mängder fint mikroskum.
 

guitfritz

Active member
Ja, med den tråden till hjälp så är tröskeln att få till en okej shot inte för hög! Många kul grejer att testa och lära sig av. Har fått till ett par riktigt okej drag nu, även om jag inte har funnit "mitt" sätt ännu.

Jag har en hel del att sysselsätta mig med framöver! Meka, skruva, rengöra. Testa Elektrafilter (förutsatt att Kaffemaskinen har det inne) och köpa kvarn! Skaffa bra tamper. Funderar på att följa marrans råd och köpa fina prylar på en gång!

Bästa kandidaterna på kvarnfronten verkar helt klart vara Minimokan och Rockyn. Den jag köpte maskinen av hade en Isomac Prof Inox, men den var redan såld och skulle skickas till Göteborg... Baserat på vad jag läst mig till så är Rocky och Minimoka väl värda den extra tusenlappen de betingar jämfört med Isomac Prof Inox.
Är det nåt särskilt annat jag bör tänka på vad gäller kvarn?! Ascaso i-mini kanske?
Får se vad de säger på 'maskinen imorron!
 

guitfritz

Active member
Sådärja; liten uppdatering...

Har skaffat mig ett Elektra-filter till min pjäs. Tog med filterhållaren till butiken och provade ut portafiltret. Det passar utmärkt!
Det blev även en svart Grindenstèin och lite kaffe.

Vid tillfälle blir det nog en Rocky också... :)
 

splix

Active member
Jag börjar närma mig upplösningen i tråden nu... Det är verkligen en guldgruva av information! :)

Apropå filter;
Har tänkt mig att gå förbi Kaffemaskinen imorgon och som sagt prata lite kvarnar och få med mig en sumplåda och lite kalklösare hem och även höra mig för om de har Elektra-filtret hemma. Det filtret låter som en billig och intressant uppgradering!

Nästa steg blir att hitta en 49mm tamper. Har hittat billiga i Canada -- tror det landar på runt 150 spänn för en ganska "tråkig" tamper. Eller så blir det en snygg rackare från Reg Barber som matchar krompjäsen hemma... Dyr hobby det här... :D


De råkade inte ha en billig tamper på 51mm också? Vad heter affären?

//Splix
 

Fabian

Well-known member
Har skaffat mig ett Elektra-filter till min pjäs. Tog med filterhållaren till butiken och provade ut portafiltret. Det passar utmärkt!
Det blev även en svart Grindenstèin och lite kaffe.

När var du där? Jag var där i exakt samma ärende nämligen, så sent som igår, den 25:e. Måste ha varit roande för butiksbiträdet :)
Fick dock inte med mig nåt kul filter hem iom att jag har millenium-varianten...
 

guitfritz

Active member
När var du där? Jag var där i exakt samma ärende nämligen, så sent som igår, den 25:e. Måste ha varit roande för butiksbiträdet :)
Fick dock inte med mig nåt kul filter hem iom att jag har millenium-varianten...

Hmm... Jag tror jag var där mellan kl.16:00-16:45. Onekligen ett långt och givande besök! :D
Men visst fick han fram rätt typ av portafilter ruggigt fort! Jag blev mycket imponerad av hur raskt han arbetade -- inte så svårt med rätt förarbete, med andra ord... ;)
 

marran

Well-known member
Ang. tamper tror jag flat är bäst till europiccola.

Den har ingen skruv som håller spridarfiltret som sticker ut och kan störa pucken

I alla fall jag har aldrig haft problem med sidechanneling (antagligen beroende på den högsmala pucken), vilket väl är den främsta anledningen till att man kör konvex tamper

Vidare tror jag att eftersom vattnet kommer jämt fördelat och i princip med jämt tryck överallt till skillnad från en pumpmaskin, så är tampningen betydligt mindre kritisk.
 

guitfritz

Active member
Hmm...

Intressant fråga det där! Nu är det ju parallella trådar om detta, men vad tusan, det ska vi välan klara utav. :)

Jag baserar min idé om US curve på dels TheSentinels utsago i din fina gamla tråd i ämnet, dels på faktumet att La Pavoni själva ju skickar med en, om än undermålig, konvex tamper till maskinen... Sedan är ju portafiltret med lite god vilja kanske lite konvext i botten. Eller? :)

Äsch, jag gillar ju konvext... Får låta tänka på detta ytterligare!
 

guitfritz

Active member
Uppdaterat; Jag fick tag i en Rancilio Rocky hos Kaffemaskinen igår. Har bara packat upp den, inte hunnit leka något med den ännu, men jag blir säkert nöjd...

Jag hade även turen att få tag i en Presso Barista Nero i 49mm! Den har jag dock testat och det var en enorm skillnad mot plasten som följer med! Den är lätt konvex och jag är än så länge väldigt nöjd! :D
 

Viking

Well-known member
Jag funderar på att springa iväg och köpa ett elektra-filter idag från kaffemaskinen givet att de har något inne. Men med det filtret till trots - lyckas ni göra dubbeldrag med adekvat kvalité?

Jag lyfter spaken, pre-infusar pucken i fem sekunder, rör spaken upp och ner någon gång och börjar pressa. När spaken rör sig till lodrät nivå så börjar komma ut kaffe (och under inga omständigheter rinner det ut kaffe vid pre-infusningen som det står i manualen eller andra sidor på nätet). I det här läget kan jag välja att pressa igenom alterativt lyfta för att släppa in mer vatten i huset.

Om jag släpper in vatten igen och drar så inbillar jag mig att det är för lite kaffe i filtret eftersom det är betydligt mindre kraft som krävs vid andra dragningen och att det är en kraftig blondning relativt tidigt. Kaffet känns "utspätt".

Om jag inte släpper in mer vatten blir det nästan tvärs om. Alldeles för mycket kaffe i pucken och det blir väldigt lite vatten i kaffet. Jag får en bättre espresso om jag drar en gång med singel-filtret!

Så, förhoppningen är att dubbelfiltret från elektran ska klara biffen. Någon som har erfarenhet av det?
 

bchi

Well-known member
Min erfarenhet är att man kan trycka ut runt 4 cl ur Pavonin. Går nog att få ut något mer om man drar upp spaken någon gång under processen. Det där med dubbla drag har jag aldrig fått att fungera. Den andra gången blir kaffet alldeles för tråkigt.
Jag ser elektra-filtret mest som ett kul tillägg för att kunna labba med överdosering. Det går förstås att dra lite längre skott med det men det är roligast att ha för att kunna stoppa in 18 g och dra igenom 3 cl :p
 

marran

Well-known member
Oj, arkeologi, vad roligt!
Jag kör fortfarande bara med elektrafilter, tycker det är kanon.

Viking: Hur känns spaken innan kaffet börjar komma? Har du ett ordentligt motstånd eller känns den svampig. Är den svampig betyder det att du har luft i grupphuvudet, det gillar iaf inte jag. Jag vill ha så mkt vatten jag kan, så jag får ett "stumt" motstånd och kan känna hur jag pressar, och hur pucken svarar. Detta ger ju även att mer vatten och mindre luft pressas igenom pucken.

Jag har aldrig haft problem med att vattnet i bryggruppen tagit slut innan kaffet blonderat, för det mesta trycker jag ut lika mycket i koppen som jag sen trycker ut i en mjölkkanna för att tömma gruppen efter att kaffet har blonderat. Då är volymen i koppen ungefär som en normal singel, lite beroende på vilket kaffe man har.

För att slippa luft i bryggruppen har jag en liten rutin, jag vet inte om den finns med i min gamla tråd.

Först värmer jag maskinen på läge 2 tills ångventilen börjar pysa ordentligt. Under uppvärmningen brukar jag kolla hur långt den har kommit genom att öppan ångventilen. Detta tömmer luft ur kokaren.

När ventilen pyser hänger jag koppen på den för värmning, tar ca 10 sekunder. Sen kör jag ofta ut ånga tills det kommer i ett jämt flöde utan att "sprutta", det borde betyda att man har en homogen vattenånga i kokaren och ingen luft.

Nu stänger jag av maskinen, och spolar ut ungefär en halv deciliter vatten ur bryggruppen (med portafiltret isatt) i en mjölkkanna, dels för att värma portafiltret, dels för att värma grupphuvudet, och på något sätt får jag mindre luft i gruppen då också.

Nu tar jag loss portafiltret, sätter i filtret (förberett med malet och tampat kaffe såklart), och sätter in det i grupphuvudet, samtidigt som jag lyft spaken halvvägs för att inte suga luft genom kaffet.

Lyfter spaken hela vägen upp, väntar 5-10s pumpar ner tills jag känner motstånd (brukar vara runt 25%), lyfter upp igen och pressar sen min espresso. Fram tills jag börjar pressa espresson har det inte kommit ut något kaffe alls, dvs inget dropp under preinfusion.
Motståndet brukar komma efter lite mindre än 25% av spakens slagläng, kanske 10-15%.

Kaffet blonderar vid 50-70% av slaglängden, då tar jag bort koppen och pressar ut resten i mjölkkannan.

När jag pressar bygger jag upp trycket långsamt för att inte störa pucken, det brukar bli runt 5s innan jag når maxtryck, sen försöker jag minska trycket successivt för att hålla flödet konstant, jag brukar få en fin mussvans ända ner i koppen trots att jag har hög fallhöjd (har tagit bort delningsgrejen så kaffet rinner direkt ur hålet på pf)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp