Nackdel med träfattning på tamper?

treefinger

Well-known member
Jag har länge varit helt inställd på att skaffa en impod esclamativo, men har sedan en tid tillbaka blivit helt förälskad i Torr Grenadill. Jag funderar dock på huruvida knoppen på tamperhandtaget kan bli fult om man knackar portafiltret för att få kafferesterna runt kanten att släppa.

Någon av er som har erfarenhet av att jobba med tampers som har trä- eller plasthandtag?

Knackar ni överhuvudtaget, har fått för mig att vissa antytt att det i princip är onödigt, om man fördelat kaffet bra från början.

Impod:
Svarttamperorginal_000.jpg

Torr Grenadill:
GR_normal_1.jpg
 

Lars

Well-known member
Knackar bara lite löst en gång för att få de sista kaffekornen på plats. Mest en gammal vana för jag tror inte att jag märker någon skillnad i koppen. Möjligvis blir det mindre kaffe i grupphuvudet. Jag knackar inte med skaftet utan med själva basen. Jag har gjort det länge men kan inte upptäcka några skador på vare sig portafilter eller tamper.
 

Pac

Maskindoktorn
Istället för att knacka med trädelen kan du knacka med sidan av metalldelen, det är ju inget släggslag som behövs;)
 

Ante

Well-known member
Har en likadan Torr tamper och jag har knackat lite lätt med knoppen och det har än så länge inte dykt upp några märken.

Men just till dallacorten så passar 54mm (tror jag) helt perfekt, i enkelfiltret blir det inget kaffe alls på kanterna av filterkorgen och dubbelkorgen får så lite att det bara behöves en liten knackning.
 

Bjarne

Well-known member
Jag knackar med metallsidan på basen, lärde mig av DC :)

Kör mest med min Xpressivo Barista som har trähandtag, men en metallhatt utifall jag vill knacka med baken s.a.s.
 

kafei

Well-known member
Har likadan tamper som dig Bjarne, men knackar med "hatten". Den blir ju lite repig och nött av det, men det är mest charmigt :)

Go for the Torr-tamper! Den ser verkligen fin ut.
 

doppio

Well-known member
Är det inte en härlig tyngd också i Impoden? Tycker den ser schysst ut, men kansje inte passar in överallt.
 

marran

Well-known member
knacka är väl big no-no, hursomhellst ska det inte behövas om man har en tamper som passar, ska man köpa en för runt femhundringen kan man väl lika gärna måttbeställa, reg barber har väl också med trähandtag, han fixar väl måttbeställning
 

treefinger

Well-known member
knacka är väl big no-no, hursomhellst ska det inte behövas om man har en tamper som passar, ska man köpa en för runt femhundringen kan man väl lika gärna måttbeställa, reg barber har väl också med trähandtag, han fixar väl måttbeställning

big no no är nog att ta i, många på bc knackade iaf förra året. Men jag skulle definitivt överväga att skippa knack om tampern skulle passa pf perfekt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp