Malmö Besök i Malmö. Vart går man?

Hopdemon

Active member
Jag skall tillbringa ett par dagar i Malmö tillsammans med min chef. Jag är tacksam för tips på kaffeställen som kan rekommenderas.
Kaffekvalitet är huvudsaklig bedömningsgrund. Centralt läge en bonus.
Jag är mycket tacksam för tips. Gärna som kaffevandring.
 

Montero

Well-known member
Solde, Lilla Kafferosteriet & Njutbar är mina tips. Finns flera har jag förstått men det blev inte fler när jag bodde där nere några mån förra året. ;)
 

bing

Member
Hade jag riktigt gott om tid en dag och började centralt skulle jag börja på lilla kafferosteriet, gå och käka lunch på svea (som också gör en finfin espresso) för att sedan ta en eftermatenkaffe på kaffebaren på väster (alternativt nesta). Väl i krokarna kan man kanske smita in på form design center eller bara skrota runt i affärerna innan man så sakteliga tar sig söderut - första stopp solde. Då bör man ha tillräckligt med energi för att komma upp till konsthallen så man kan stirra sig kaffesugen på all konst igen (om man inte har något viktigare för sig).

Beroende på vad klockan hunnit bli kan man ta sig uppåt friisgatan till möllan och ta en koffeinkontroll på kaffebaren där. På friisgatan finns det en uppsjö caféer som kanske inte tillhör de absoluta nödvändigheterna, så det är bara att fortsätta.

Efter en sådan promenad skulle jag vara så speedad att det förmodligen behövs lite motgift. Utan att behöva gå speciellt långt hade jag då gått och käkat middag på Yukai - superbra japanskt (udon!) och riktigt goda (men få) viner till vrakpris.
Ska ni sedan tillbaks till stan och går längs bergsgatan, se till att undvika en viss coffeeshop vid busshållplats spångatan - det är en caféinkarnation av stefan & krister-buskis.

Hade det varit fredag hade jag helt klart vänt på riktningen så att jag hade kunnat gå på lunch på Operagrillen. Vill man ta det hållet med i alla fall men inte gå på grillen så skulle jag välja Di Penco.

Väldigt många säkra kort, men chansen för besvikelser lär också vara minimal ;)
 

WannaBean

Active member
Vill bara komplettera bings utmärkta förslag med Te & Kaffehuset på Fersens väg nära Konsthallen/Stadsteatern. Dessutom såg Kaffebaren på väster väldigt igenbommad ut sist jag gick förbi (det ryktas att den är stängd/till salu). :-(
 

Hopdemon

Active member
Tack, alla

Tack alla, för tipsen!

Det brukar vara lite lättare med en prioriteringsordning och en rekommenderad runda när man är på okänd mark. Det är ofta svårt att uttyda i en lista där varje ställe har en egen rubrik utan ibördes rangordning.

Om en kvart åker vi.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp