Helt ny maskin, fungerar ej? Eller är jag dum

zodijackyl

Member
Hejsan. Jag är helt ny på det här med espresson och fick hem min Gaggia Baby idag. Självklart så krånglar det och jag vet inte om det är jag som har missat något som är så basic att det inte ens nämns i instruktionsboken, eller vad det kan vara.

Jag har fyllt fattentanken, det fungerar att ånga, men inget vatten rinner igenom där kaffet skall komma. Jag kör alltså utan kaffe, den där armen sitter inte på, det är bara vatten som skall rina igenom. Men det går inte, pumpen låter men det kommer bara några få droppar.

Det står i boken att om det inte fungerar så kan det vara ett "airlock", och då skall man spola ut vatten genom "ångröret" för att bli av med det. Det har jag gjort, men det hjälper inte, det fungerar fortfarande inte.

Kan det vara luft som är problemet, eller kan den vara trasig?

Tacksam för all hjälp
 

roccster

Well-known member
Oj, det där lät inte skoj. Har inga bra tips om vad som kan vara fel, men ville bara berätta att min Gaggia Baby gick igång på direkten. Vad jag vill ha sagt med det är att du gör med största sannolikhet inget fel, för det är väldigt lätt att komma igång med denna maskinen.

Har du följt instruktionsoken (preperations delen), så har du gjort allt rätt.

Någon annan kan säkert ge dig tips om det där med airlock. Hoppas det löser sig för det du upplever är ju en mardröm...
 

Wannabe

Well-known member
Du kan nog vara lugn. Låter som airlock. Spola mer. Slå på och av flera gånnger på rad. Fortsätt så, så kommer det nog igång snart. Lycka till!
Och återkom med rapport från första shoten.
 

zodijackyl

Member
En massa bra svar! Tackar. Hoppas inte att det är solenoiden eller något annat som är trasigt.

Jag har spolat ganska mycket nu, över en liter iaf. Jag har också tagit låss den där plattan med små hål i och gjort rent den, och det har blivit bättre. De droppar snabbt och det går att få ihop en espresso, knappt. Men jag tror fortfarande att det är för klent tryck eller vad man skall kalla det. Även om jag inte pressar något utan bara gör en slät yta i kaffet så tar det kanske 20 sekunder innan det dörjar droppa igenom och det rinner väldigt långsamt.

Första shoten var skitstark, kolsvart, och det blir noll crema. Pressar inget nu och det rinner som sagt ändå för långsamt. Imorgon skall jag spola mer och kanske lägga upp en film på när det rinner igenom.
 

roccster

Well-known member
Det låter helt klart som om trycket är alldeles för svagt. Är det ett nätköp? Om inte, så hade jag gått tebax till butiken ASAP.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Även om jag inte pressar något utan bara gör en slät yta i kaffet så tar det kanske 20 sekunder innan det dörjar droppa igenom och det rinner väldigt långsamt.

Det är inte för att det är för finmalet kaffe då?

Möjligt att: Det först var luft i systemet, och därför kom inget vatten. Nu har du fått bort luften, men har för finmalet kaffe så det kommer knappt igenom något när du har i kaffe i portafiltret.

Men jag håller med om att det låter skumt. Om du provar att mala lite grövre, vad händer då? Har du ingen kvarn så kan du dosera lite mindre kanske (det brukar vara för grovmalet om man köper färdigmalet, om man nu inte maler det i butiken förstås, då kan man mala för fint också). Vad är det för kaffe du kör med?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är det ett nätköp? Om inte, så hade jag gått tebax till butiken ASAP.

Det spelar ingen roll om det är köpt på nätet eller i en butik, man måste försöka få den att fungera innan man tjongar in den för garantireparation.

Pinsamt om det visar sig att det var för finmalet kaffe bara...

Får man inte apparaturen att fungera, trots att man försökt med diverse metoder, så är det bara att kontakta butiken ifråga, oavsett om det är en nätbutik eller en butiks-butik.
 

roccster

Well-known member
Det spelar ingen roll om det är köpt på nätet eller i en butik, man måste försöka få den att fungera innan man tjongar in den för garantireparation.

Fast om man kämpat med en maskin i över en dag, och man fortfarande inte får den att funka så tycker jag att man är berättigad att byta. Det är ju inte raketforskning vi pratar om här. Skicka i vatten i tanken, sätt på strömmen och vänta till dess att värmelampan slutar blinka. Tryck på knappen. Kommer det inte ens vatten då så är det ju nåt som är skumt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fast om man kämpat med en maskin i över en dag, och man fortfarande inte får den att funka så tycker jag att man är berättigad att byta.

Nej, om varan är trasig är man berättigad till att få den lagad. Inte till att få den utbytt mot en ny vara. (tror att de har rätt till 2st försök att laga den, fungerar det inte då så har man rätt till en ny vara)

Skicka i vatten i tanken, sätt på strömmen och vänta till dess att värmelampan slutar blinka. Tryck på knappen. Kommer det inte ens vatten då så är det ju nåt som är skumt.

Ja, kanske luft i systemet?

Om jag inte har missförstått något så har han ju fåt det att fungera nu (med vattnet alltså). Annars borde han inte kunna få fram espresso efter 20 sekunders extraktion. (eller espressoliknande kaffe i alla fall)
 

zodijackyl

Member
Ja nu så rinner det men för långsamt. Även utan kaffe så rinner/droppar det för långsamt. När man väl har kaffe i (färdigmalet för espresso, köpte det hos Kaffemaskinen och sa vad det var för maskin som jag hade) så tar det kanske 20 sekunder innnan det börjar rinna och sen så rinner det väldigt långsamt. Då har jag inte pressat kaffet alls utan bara jämnat till ytan.

Men eftersom att det har blivit bättre, från inget alls till att det rinner om än långsamt, så är det värt att försöka lite till. Skall spola mer och se om det hjälper.

Ang. garanti så är den köpt på internet från Italien, men samma garanti skall ju gälla innom EU och jag skall lämna den till samma serviceställe som svenska maskiner. Men den italienska butiken skall betala.

Återkommer när jag har provat mer.
 

moparman

Well-known member
Hmm..Vad jag vet så är det inte alls säkert att du kan lämna in den i sverige..
Tror att det är olika beroende på var man köpt den..
Det vanligaste är att man får skicka tillbaka den därifrån man köpt den
 

roccster

Well-known member
Nej, om varan är trasig är man berättigad till att få den lagad. Inte till att få den utbytt mot en ny vara. (tror att de har rätt till 2st försök att laga den, fungerar det inte då så har man rätt till en ny vara)

Och det är inte klokt. Ursäkta att jag glider ifrån ämnet, men att få en ny vara lagad innan man ens börjat använda den är kasst. Hade det varit någon rättvisa i världen hade man fått en annan ny vara direkt. Men visst sjutton har du rätt i det du säger. Jag brukar lägga mig till med psychoblicken och tjoa om att varan ska ju för h-vete funka om den är ny. Ibland (oftast) fungerar detta och jag slipper lämna in för att få den lagad (hände nyligen med en skrivare).
 

zodijackyl

Member
Hmm..Vad jag vet så är det inte alls säkert att du kan lämna in den i sverige..
Tror att det är olika beroende på var man köpt den..
Det vanligaste är att man får skicka tillbaka den därifrån man köpt den

Enligt Italy-Outlet "Två års fullständig svensk garanti, service via Gaggia Sverige".

Gaggia Sverige finns väl iofs inte utan det är Adesso som sköter servicen. Någon här på forumet - sökte innan jag handlade - hade varit i kontakt med Italy-outlet som sa att servicen sker som vanligt i sverige men att de får betala det hela. Men jag hoppas att det inte bli någon service! Vill inte ge upp ännu :)

Hittade en lista på Adessos hemsida, med saker att kolla. Avkala maskinen borde jag väl inte behöva eftersom den är helt ny?

En annan punkt var "Kontrollera att vattenslangen löper fritt ner i vattentanken". Jag vet inte om det här gäller Baby? Ser ingen slang.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Att avkalka en ny maskin ska definitivt inte behövas. Om det rinner för sakta även utan portafilter på plats så är det någe skumt med maskinen.

Det sitter i bakhuvudet att någon på forumet hade liknande problem med en ny maskin (att vattnet rann för sakta), minns inte om det var en Gaggia, minns inte hur det redde ut sig men det finns där i bakskallen och stör och petar på mig i alla fall...:huh:

Intressant förslag: Kolla hur lång tid det tar för dig att få fram en deciliter vatten ur brygghuvudet, utan kaffe i portafiltret. Sedan kan en vänlig forummedlem kolla samma sak med sin Gaggia Baby så får vi se om det är ungefär samma tid eller om din är "för slö" på att få fram vatten.

Nu ska det väl inte vara problem med luft i systemet längre tycker jag... Du har ju tjommat omkring och flushat och bryggt och haft dig. Men så har jag aldrig haft en Gaggia Baby själv så jag har inga dirketa egna erfarenheter att komma med.
 

roccster

Well-known member
Jag kan vara den själen.

För mig tog det 12 sek. att få ut drygt 1dl vatten ur brygghuvudet.

(Gaggia Baby D iofs. men det ska väl inte spela någon roll)
 

zodijackyl

Member
Mycket bra förslag det där med tiden! 12 sekunder alltså, haha. Då är det absolut något fel här. Efter 60 sekunder gav jag upp, då hade jag fått ihop ca 2 cl vatten (inte dl!).

Jag la upp en film för att visa hur det rinner:
You tube.

Ser inte så bra ut va? Jag skall maila Adesso och höra med dem om de har några tips, hur jag skall göra med service och så. Trisst :(
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp